כיצד השמנה קשורה לדלקת ריאות?

(0)
לדרג

מחקר מחדש מצביע על קשר בין מחלות כרוניות הנגרמות מהשמנת יתר לבין דלקת ריאות. ממצאי המחקר מתייחסים לגברים ולא לנשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-European Respiratory Journal עולה כי בקרב גברים בעלי עודף-משקל קיים סיכון גדול יותר לדלקת ריאות. עם זאת, החוקרים מציינים כי מדובר ככל הנראה בהשפעה בלתי-ישירה.

לדברי החוקרים, הסיכון נובע מהתפתחות מחלות כרוניות בעקבות השמנת-יתר, ולא בשל השמנת-יתר עצמה.

המחקרים המעטים שניסו לקשור בין דלקת ריאות להשמנת-יתר העלו תוצאות סותרות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים למצוא מענה טוב יותר לסוגיה, ובחנו את הנתונים במחקרDanish Diet, Cancer and Health Study, שכלל כ-50 אלף משתתפים, בגילאי 50-64 שנים, ללא היסטוריה קודמת של אשפוז בבית החולים על-רקע דלקת ריאות.

מבין כ-22,578 הגברים במחקר, 1,087 (4.8%) אושפזו עם דלקת ריאות בין ההרשמה למחקר באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת ועד לתום המחקר באפריל 2008. בקרב נשים תועד שיעור מעט נמוך יותר של דלקות ריאה: 1,025 מבין 27,973 (3.7%).

לאחר תקנון לגורמים דוגמת אורח חיים והשכלה, בקרב גברים בעלי השמנת-יתר מתונה (BMI בטווח 30-34.9) תועד סיכון מוגבר ב-40% לאשפוז עקב דלקת ריאות, בהשוואה לאלו עם ערכי BMI של פחות מ-24.9. הסיכון היה כפול בקרב גברים בעלי השמנת-יתר חמורה (ערכי BMI של מעל 35).

לא תועדו הבדלים בסיכון בקרב נשים, בסיווג לפי ערכי BMI.

הסיבה להבדלים בין המינים אינה ברורה. החוקרים מעריכים כי לפיזור השומן תפקיד חשוב, כאשר צורת תפוח - הנפוצה יותר בגברים מאשר בנשים - עשויה להפחית את האוורור הריאתי.

לאחר שהחוקרים תקננו למחלות כרוניות שאובחנו במהלך המחקר, לא נותר עוד קשר מובהק בין השמנת-יתר לבין דלקת ריאות, עדות לאפשרות כי יש חשיבות להשמנה דרך אותן מחלות כרוניות, ולא השפעה ישירה בפני עצמה. החוקרים מציינים כי סוכרת, לדוגמא, לוותה בעלייה של 25-75% בסיכון לאשפוז עקב דלקת ריאות.

בנוסף לקשר עם מחלות כרוניות, החוקרים מעלים דרכים נוספות בהן השמנת-יתר עשויה להביא לעליה בסיכון לדלקת ריאות: ירידה בפעילות מערכת החיסון, סיכון גבוה יותר לאספירציות, נפח ריאתי ירוד והשפעה על דפוס האוורור הריאתי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום