פוריות: זיקה לסרטן הערמונית

(0)
לדרג

צרות בצרורות: מחקר חדש מצביע על קשר בין בעיית פוריות לבין סיכון מוגבר לסרטן הערמונית בגברים. נבדקת אפשרות כי קיים מכנה משותף לבעיות אלה

מאת: ד"ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-22 במרץ 2010 ב-Cancer, עולה כי גברים עם בעיית פוריות עלולים לסבול מסיכון מוגבר לסרטן הערמונית. החוקרים כותבים כי עבודות קודמות אשר בדקו את הקשר בין פוריות ובין הסיכון לסרטן הערמונית מצאו תוצאות מנוגדות, ומציינים כי בעבודות אלו נעשה שימוש במספר הצאצאים כסמן לפוריות הגברים. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את שיעור סרטן הערמונית בגברים עם בעיית פוריות מוכחת.

המחקר כלל 22,562 גברים שעברו בירור בשל בעיית פוריות בשנים 1967-1998, והחוקרים השוו את היארעות סרטן הערמונית בקרב משתתפי המחקר עם זו של גברים בגיל ומיקום גיאוגרפי דומה מהאוכלוסייה הכללית.

מתוצאות המחקר עולה כי 168 גברים שעברו בירור בשל בעיית פוריות אובחנו כסובלים מסרטן הערמונית, שיעור דומה לשיעור הצפוי באוכלוסייה הכללית. עם זאת, במחקר נמצא כי לגברים שלאחר בירור נמצאו כסובלים מבעיית פוריות, היה סיכון גבוה פי 2.6 לסרטן הערמונית בדרגה גבוהה, בהשוואה לגברים שעברו בירור אך לא נמצאה אצלם בעיית פוריות.

זיהוי גורמי הסיכון

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר רומזות כי ייתכן וקיים מכנה משותף לבעיית פוריות גברית ולסרטן הערמונית. הם ממליצים לערוך מחקרים נוספים, על מנת לזהות גורמי סיכון לבעיית פוריות גברית ולבחון את שיעור סרטן הערמונית בגברים אלו. הם מדגישים כי הגברים הלא-פוריים סבלו מסיכון מוגבר לסרטן ערמונית מדרגה גבוהה בלבד, ומציינים כי יש לבחון האם יש גורם המוביל לייצור זרע נמוך בגיל צעיר ולממאירות ערמונית מדרגה גבוהה בגיל מבוגר.

לדברי מומחה מהתחום יש למחקר מספר מגבלות, ביניהן השימוש באוכלוסיית ביקורת לבנה. הוא הסביר כי הסיכון לסרטן הערמונית הוא תלוי-גזע, ובנוסף תפקוד האשכים ואיכות הזרע עשויים להשתנות בין הגזעים. לפיכך, חשוב לערוך תקנון לגזע ובהיעדר תקנון שכזה יש חשש להטיית התוצאות. המומחה הוסיף כי במחקר היו זמינים נתונים מלאים על פחות מ-50% מהמשתתפים, וציין כי בעבודה קודמת נמצא שגברים ללא ילדים סבלו מסיכון נמוך יותר לסרטן הערמונית. לדעתו דרושים מחקרים נוספים, על מנת להעריך את הסיכון לסרטן הערמונית בגברים עם בעיית פוריות.

מומחה אחר מהתחום ציין כי במחקר הנוכחי הציעו החוקרים מספר הסברים לתוצאות, כולל מוטציה גנטית בכרומוזום Y או פגם בתיקון ה-DNA. עם זאת, הוא הדגיש כי קיימים הסברים אפשריים אחרים לקשר שנמצא בין חוסר פוריות ובין סרטן הערמונית. הוא הסביר כי סרטן הערמונית היא לרוב מחלה איטית המתפתחת לאורך שנים רבות, ולכן ייתכן שחלק ממקרי חוסר הפוריות נגרמו על-ידי סרטן ערמונית לא-מאובחן, שהפריע לתפקוד התקין של בלוטת הערמונית.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו- e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום