רדיולוגיה: MRI מדויק מרנטגן

(0)
לדרג

מחקר מצביע על אי דיוקים בצילומי רנטגן לאבחנת שברים בירך ובאגן. החוקרים מסיקים כי MRI סולל את הדרך לאבחנה וטיפול טובים יותר

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל של הירחון American Journal of Roentgenology עולה כי צילומי רנטגן מקובלים לא מהווים אמצעי אמין לאבחנת שברים בירך ובאגן.

החוקרים מסבירים כי שברי ירך מביאים לתחלואה ותמותה משמעותיים, בייחוד בקרב האוכלוסייה הקשישה. בעיה זו ניכרת בעיקר בין נשים מבוגרות שחוו טראומה קלה.

במחקר האחרון השתתפו 92 נבדקים. משתתפי המחקר היו מטופלים שהתקבלו למיון עם תלונות של כאב או חשד לטראומה, אשר עברו צילומי רנטגן של הירך והאגן ומאוחר יותר עברו בדיקות MRI. מבין הנבדקים 77 היו נשים, גילם הממוצע 70.8 שנים, ל-65 היה סיפור של טראומה - לרוב נפילה או תאונה בין כלי רכב.

מתוצאות המחקר עולה כי ל-13 נבדקים (14%) נמצאו 23 שברים (6 בירך ו 17 באגן) ב-MRI שלא זוהו בצילום רנטגן. ל-11 נבדקים (12%) הועלתה אפשרות של שבר בצילום רנטגן שלא נתמכה ב-MRI. ל-15 נבדקים (16%) נמצאו שברים בצילום רנטגן, אולם בדיקת MRI הראתה שברים נוספים שלא נראו בצילום.

מתוך 59 נבדקים שלא נמצא להם שבר תחת בדיקת MRI, ל-43 (73%) הודגמו ממצאים אחרים שהתגלו בבדיקה כגון בצקת בשריר, קרעים בשריר, בורסיטיס באזור ה-trochanter ודלקת בגידי שרירי ה-hamstring.

החוקרים הסיקו כי MRI סולל את הדרך לאבחנה וטיפול טובים יותר.

בין מגבלות המחקר, מציינים החוקרים מספר נקודות: ראשית, צורת המחקר הרטרוספקטיבית מכילה מגבלות מובנות וידועות, ביניהן הטיית ניהול מקרה אפשרית, בהתחשב בעובדה שרק נבדקים שעברו MRI נכללו במחקר. שנית, לא בוצעה בדיקה פרטנית לחולי טראומה. שלישית, לא נכללו כלל שיקולי עלות במסגרת המחקר, ולבסוף מבחינת טכניקות הבדיקות עצמן, נראתה שונות בין פרוטוקולי ה-MRI וצילומי הרנטגן.

עם זאת, טוענים החוקרים, להשלכות המחקר יתרונות חשובים עבור ניהול יעיל יותר של חולים, מתן טיפול מתאים במקרי הצורך וחסכון בעלויות.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום