פסיכולוגיה: עושים סדר בנפש

(0)
לדרג

כמו הבית שזוכה לניקיון, סדר ואוורור, גם הנפש זקוקה לתחזוקה. נפש מאורגנת ונקייה מרגשות מעיקים תאפשר לנו לחיות "בתוכה" חיים נעימים ובריאים יותר

מאת: חלי ברק שטיין

כפי שכל עקרת בית, גבר או אישה, יודעים, יש שיטות לסדר ולתחזק את הבית, שיהיה נקי ונעים לחיות בו. באופן דומה, יש שיטות לטפל בנפש, שתהיה רגועה ומרוצה. אז מה צריך לעשות? נתחיל בסדר ונקיון.

יאללה, סוף לבלגן

צריך לסדר דברים ברחבי הבית, להחזיר כל דבר למקומו!

כשיש בלגן בבית, התחושה אינה נעימה - צפוף, נתקלים בחפצים, לא מוצאים דברים. לכן כדאי לשמור על מספר עקרונות בסידור הבית:

א. לשים דברים במקומם הקבוע, כדי שנמצא אותם כשנזדקק להם.

ב. לזרוק אשפה ולכלוך לפח כדי שלא יצטברו.

ג. להחזיר דברים למקום המתאים - לשים בגדים בארון של בעליהם, להחזיר צעצועים למקומם, כדי שלא יתערבבו דברים, שלא ילכו לאיבוד.

ד. דברים חשובים צריכים להיות נגישים ובהישג יד ודברים פחות חשובים אפשר להעלות לבוידעם, ולחפש אותם במועד מאוחר יותר.

אסטרטגיה מומלצת: לסדר כל יום קצת, לצאת מהבית כשהוא מסודר, כדי שיהיה נעים להיכנס בחזרה.

ובנפש? כשהנפש אינה מסודרת, יש תחושות לחץ, מועקה, עומס, כי "דברים אינם במקומם". תחושות שליליות מצטברות, וכשאינן מנוקות, הן "מלכלכות" ומפריעות. נפש מסודרת היא נפש ממוקדת, שיודעת את מקומה ומארגנת היטב את כל חלקיה ומשימותיה.

אפשר לטפל בנפש באופן דומה לסידור הבית:

א. לדאוג שיהיה לנו אורח חיים מסודר: לשמור על סדר יום, שבו משימות שונות שצריך לעשות יבוצעו. לוודא שיהיה מקום ברור לעבודה, למשפחה, לחברים, לעצמנו. כשלא שומרים על סדר, שוכחים ומאבדים דברים, ומגלים שכבר חודש לא קראנו ספר וכבר חודשיים לא פגשנו חברים, כי הבלגן של העבודה למשל השתלט על כל הנפש. כשמסדרים את הנפש, מטפלים בדברים, סוגרים ענינים, שמים אותם במקומם, והם אינם מתפזרים לכל עבר.

ב. כשעמוס וצפוף מדי בנפש, צריך להשליך ממנה "לכלוך", להיפטר ממשימות או אפילו מאנשים מעיקים, שתופסים לנו יותר מדי מקום בנפש על חשבון דברים אחרים, לפנות מקום לדברים החשובים באמת.

ג. חשוב לשים כל רגש במקום הנכון, רגשות שאינם שלנו להחזיר לבעליהם, "לשים אותם בארון" של מי שהם שייכים לו, ולא למלא את עצמנו ברגשות שאינם שלנו. למשל, אנחנו מרגישים אשמים, אבל למעשה את הרגש "השתיל" בנו הילד שלנו, שהעביר אלינו את תחושות האכזבה והתסכול שלו. מומלץ לא לאחסן אצלנו את התחושות שלו, אלא להחזיר את האכזבה אליו. לברר את התחושות שלו ולשמור אצלנו את התחושות האמיתיות שלנו.

ד. בנפש כמו בבית, צריך שמה שחשוב לנו יהיה בהישג יד ונגיש לשימוש מיידי בלי שנצטרך לחפש אותו יותר מדי. כדאי לדאוג שיהיו בהישג ידינו לוח הזמנים של דברים שהיינו רוצים לעשות (ספורט) או חפצים שנעימים לנו (הכורסה האהובה), על מנת שנעשה בקלות מה שחשוב לנו, ולא רק מה שדחוף ומצטבר.

אסטרטגיה מומלצת: לפתח הרגלי סדר גם לנפש - כחלק מהשגרה לטפל בעניינים עד הסוף, לא לצבור עומס ודברים לא סגורים, שמעיקים וקוברים אותנו תחתם.

עושים ספונג'ה

צריך לנקות אבק, לטאטא ולשטוף!

בית צריך להיות לא רק מסודר, אלא גם נקי. ככל שהבית עמוס יותר בחפצים, כך קשה יותר לנקות אותו. מומלץ לא להעמיס על הבית מעבר למידותיו, ולזכור שכל חפץ שמכניסים הביתה דורש תחזוקה, ניקיון. קניתם פסלון, תמונה, עוד רהיט - הוספתם לעצמכם עוד דבר לנקות. דברים אינם מתנקים מעצמם, והם נוטים לצבור לכלוך בפינות כשלא שמים לב אליהם. אפשר "לרמות"' את התחזוקה לזמן קצר, אבל לאורך זמן העזובה מתגלה וגובה את המחיר שלה. חלונות ותריסים, רהיטים, רצפה, צוברים לכלוך ומתכלים.

מספר עקרונות ניקיון:

א. חשוב להשתמש בחומרי ניקיון מתאימים לשטיפת הרצפה, לניקוי הכיורים והאסלות. כל חומר עם האיכויות שלו, וכשמשתמשים בחומר הנכון, העבודה קלה יותר.

ב. את הנקיון צריך לבצע לפי סדר הגיוני: קודם מטאטאים, אחר כך מסירים אבק, ובסוף שוטפים ואוספים את כל הלכלוך שהצטבר. ניקיון על פי סדר שונה מפחית מאיכות הניקיון, עושה אותו טוב פחות.

אסטרטגיה מומלצת: להקפיד לא ללכלך כדי להקל על הניקיון. להיכנס הביתה ברגליים נקיות, לזרוק שיירים לפח, לשטוף כלים שלפני שיצטברו, לנקות כל פעם קצת כדי שלא יצטבר לכלוך שקשה לנקות.

ובנפש, הניקיון דומה: כל אדם, מערכת יחסים או התחייבות שמכניסים לחיים דורש "תחזוקה וניקיון". צריך לבדוק שאנו יכולים לטפל במה שלקחנו על עצמנו, לדאוג לפנות זמן ומשאבים כדי לתחזק את הקיים. כך בזוגיות, היא דורשת זמן ואנרגיה כדי לנקות, לאוורר, ולשאוב אותה מלכלוך (כעסים, מתחים) כדי שתהיה נקיה ורגועה, כך גם במערכות יחסים, עם חברים, ילדים, משפחה ועוד. באותו אופן, צריך לנקות את הנפש - לאוורר כעסים, לשטוף חרדות, לנקות מקומות כואבים, לשטוף במים ובריח מקומות שמריחים לא טוב.

עקרונות לנקיון הנפש:

א. צריך לנקות את הנפש בחומרים מתאימים למצב. לזהות מה עושה לי טוב ובאילו נסיבות, למשל, מתי עוזר לי לעשות ספורט, לפטפט עם חברים, לקרוא, לראות סרט, לא לעשות כלום. לכל פעולה יש את "איכויות הניקוי" שלה, ואם מוצאים את הפעולה המתאימה למצב המטריד, אפשר להגיע לתוצאות. למשל, כשכועסים - הולכים לצעוד, כשעצובים - מדברים עם חברה, כשמשעמם - הולכים לסרט... כל חומר והניקיון שלו למקום המיוחד שצריכה הנפש.

ב. צריך לנקות את הנפש על פי סדר הגיוני, בשלבים. הסדר יכול להיקבע על פי העדפה אישית. למשל, קודם לדאוג לעצמי, לגוף, לרגשות, ורק אחר כך לדאוג לאחרים, ולעזור להם להרגיש נקיים ומרוצים, ואחר כך שוב לחזור לעסוק בעצמי. שומרים על מעגל חוזר של עיסוק הנפש, בכל פעם באזור אחר, שאותו היא "מנקה" ומרגיעה.

אסטרטגיה מומלצת: לשים לב לא ללכלך מדי את הנפש, כי אחר כך קשה לנקות אותה. לנסות פחות להתרגז, פחות להיעלב, פחות להיות ליד אנשים שלא נעימים לנו, ומשאירים שיירים של מועקה, כעס, חרדה. ככל שפחות מתלכלכים, כך קל יותר לתחזק את הנפש נקיה. זה חשוב, את ניקיון הנפש אף אחד לא יעשה בשבילנו, אפילו לא העוזרת.

פחים בעליית הגג

צריך לנקות את הבוידעם!
בבוידעם שמים את כל מה שלא צריך באופן מיידי, "ליתר בטחון, שיהיה" אבל מבלי שיתפוס מקום בבית. בפועל, הדברים צוברים אבק ובדרך כלל לא מגיעים לשימוש חוזר. כשצריכים את הדברים שבבוידעם, שוכחים שהם שם, והולכים לקנות חדשים במקומם. הבוידעם תמיד עמוס מדי, וכשצריך לאחסן בו דברים, אף פעם אין בו מקום.

אסטרטגיה מומלצת: לחשוב פעמיים לפני שמעלים דברים לבוידעם, כי יתכן שלא נמצא אותם לעולם. לעשות פעם בתקופה (שנה למשל) מיון יסודי - לזרוק דברים שעבר זמנם ובאמת לא נשתמש בהם יותר, לפנות מקום לדברים חדשים שזקוקים לאחסון זמני. להחזיר לשימוש דברים שנתקעו בבוידעם ואולי יכולים לשרת אותנו עכשיו.

הנפש - גם היא צוברת עודפים מעיקים של משאות מיותרים. אין זמן להתיחס אליהם בשוטף אז "שמים אותם במקום רחוק", מתעלמים מהם, ומבזבזים אנרגיה מיותרת על האחסון שלהם. כך למשל, יחסים שהתרוקנו מתוכן ממשיכים להיות חלק מחיינו כי לא באמת נפרדנו מהם. אנחנו מתעלמים, מרחיקים, אבל עדיין שומרים.

אסטרטגיה מומלצת: לחשוב פעמיים לפני שמכניסים דברים לתוך חיינו, כי אחר כך הם "נדבקים" וצריך לאחסן אותם, ופעמים רבות הם תופסים נפח ללא שימוש חוזר. כך למשל, אם הגענו למסקנה שקשר מסוים לא מתאים לנו, לא "נעלה אותו לבוידעם", ונשמור עליו בתוכנו "למקרה שנצטרך", אלא באמת נפרד ונסיים את הקשר. פעם בתקופה נעשה "ניקיון פסח", ניקיון יסודי, עם השקעה. נפנה מקום כדי להכניס דברים חדשים ומעודכנים יותר לחיינו. נמיין ונזרוק מה שתקוע בבוידעם זמן רב וכבר לא צריכים אותו, דעות או חברים לא רלוונטיים, חרדות וכעסים לא מעודכנים. נמצא בבוידעם דברים ששכחנו ועכשיו יכולים להיות לנו לתועלת - דברים שאהבנו לעשות, חברים שהיו נעימים לנו, משאלות ואתגרים שלא עסקנו בהם מזמן.

לוחמה ביולוגית

צריך לרסס את הבית ולטפל במזיקים!
צריך להזמין איש מקצוע שירסס ויטפל בנמלים, גו'קים עכברים ודומיהם. נזקים שכאלו אינם נראים לעין במבט גלוי. הבית יכול להיראות נפלא, אבל עכברים כירסמו חלק מקורות העץ שלו, ונמלים בנו קנים בפינותיו. הנזק הסמוי לא מתגלה עד שלא מרימים דברים ומגלים אותו.

אסטרטגיה מומלצת: להזמין איש מקצוע, שיש לו את הידע והחומרים המתאימים לטפל במזיקים. הוא ירסס, יחטא, ויחסל אותם. במקביל יש לשמור כשגרה על הבית נקי, ולחטא אותו באמצעים ביתיים. כך ניתן לשמור על המבנה וחלקי הבית מנזקים מצטברים.

בנפש - באופן דומה, יש גורמים המכרסמים ופוגעים בה מבפנים, גם אם אין לכך סימנים ברורים כלפי חוץ. עלבון ישן מכרסם בתחושת הערך וגורם לה להיחלש, כעס שלא נגמר נשאר בתוך הנפש כמו רעל ומחליש את יסודותיה. במקום שהנפש תעסוק בדברים חיוביים של שמחה, עשייה, ובנייה עצמית, היא נאכלת מבפנים על ידי עלבונות, כעסים וחרדות, נחלשת ומאבדת מעצמה.

אסטרטגיה מומלצת: לפנות לאיש מקצוע, פסיכולוג או כל מטפל מוסמך לבריאות הנפש, והוא יעזור לזהות את מקור הבעיה ולטפל בה. הוא יציע שיטות לשיפור התחושה ולהפחתת הכאב והמצוקה, למשל, שיטות הרפיה, טכניקות דיאלוג שונות, אמפתיה ועוד. במקביל חשוב לתחזק את הנפש באופן קבוע בכוחות עצמכם. לדבר עם חברים טובים שסומכים עליהם, לשתף בדברים, להתייעץ, לקבל עזרה ונחמה, לעשות דברים נעימים. פעולות שכאלו מאווררות את הנפש מפני המזיקים הפנימיים ומאפשרות לה להתחזק.

תחזוקה שוטפת

צריך לווסת את טמפרטורת הבית - לחמם כשקר, ולקרר כשחם!
חשוב לשמור בבית על טמפרטורה מתאימה. לחמם בחורף ולמזג בקיץ. כך מרגישים טמפרטורה יציבה ונעימה במשך השנה. מומלץ להשתמש במכשירי חימום ומיזוג שקטים וזולים יחסית, שיהיו נעימים לשימוש, ושלא יפגעו לנו בתקציב, וגם לא באיכות הסביבה.

בנפש: באופן דומה חשוב לשמור על טמפרטורה רגשית נעימה ויציבה בכל עונות השנה, כלומר, בכל נסיבות החיים. לא להתלהט מידי ברתיחה רגשית חמה מדי כשדברים משמחים ומרגשים קורים, ולא להתקרר ולקפוא בשממון, ריקנות ודכדוך כשדברים קשים ומסתבכים. צריך לדעת לווסת את טמפרטורת הנפש: לעשות פעילויות נעימות שמחממות אותנו, לצבור חוויות, ואתגרים "שמעלים את הטמפרטורה" הפנימית שלנו, ליזום דברים כשמשעמם או שגרתי לנו מדי. באותו אופן יש לדעת להנמיך את הטמפרטורה כשחם מדי, לנוח, להיות בשקט, בשגרה נינוחה, שמרגיעה את הנפש כשיש פעילות ותזיזתיות יתר בה. צריך למצוא את הדרכים לווסת את הנפש כך שנעזור לעצמנו ולא נפגע בסביבתנו. נעשה דברים שנעימים לנו, אבל לא על חשבון הזנחת תשומת הלב והאכפתיות שלנו כלפי אנשים אחרים בחיינו.

צריך לכבות חשמל שדולק סתם, להשתמש בפחות מים!
חשבונות החשמל והמים יכול להגיע לסכומים גבוהים אם לא נשגיח. הכסף שאנו משלמים על החשבונות הגבוהים בא על חשבון דברים אחרים שהיינו רוצים לקנות ולא נשאר כסף עבורם.

אסטרטגיה מומלצת: לכבות מכשירי חשמל מיותרים, להשתמש בנורות חסכוניות כדי שיהיה יותר אור בפחות השקעת אנרגיה. באופן דומה אפשר לחסוך במים, להתקלח פחות זמן בזרם חלש יותר.

בנפש? חשוב מאוד לא לבזבז אנרגיה מיותרת על שטויות או על "מאבקים צודקים" אך לא חכמים. היעלבויות, כעסים, סכסוכים, נקמות, תוקפנות, קנאה - כולם מגדילים את החשבון שהנפש והגוף משלמים. הלחץ הנפשי גורם להפרשת קורטיזול, הורמון הפוגע בגוף ובתאי המוח, המתח והאכזבה גורמים לדיכאון או לביטויי חרדה שונים הפוגעים באיכות החיים. מכיוון שהאנרגיה הנפשית היא "סופית", בזבוז האנרגיה במקומות הלא נכונים גורם לכך שלא נשארת לנו אנרגיה להשקיע במקומות אחרים, כמו השגת היעדים האישיים שלנו, טיפוח עצמי, השקעה באנשים שחשובים לנו.

אסטרטגיה מומלצת: כמו בבית, אפשר להשתמש בנפש בטכניקות חסכוניות שישמרו על מצב הרוח החיובי שלה, למשל, "להיות חכם ולא רק צודק", להתגמש היכן שניתן, לוותר על ויכוחים מיותרים, לפתח תפיסת עולם ריאלית, לראות את החיובי בדברים, למצוא אנרגיה בדברים משמחים, ולעסוק פחות בדברים שליליים.

בבתים רבי קומות, צריך לתחזק את המעלית!
יש לדאוג שהמעלית תהיה תקינה, שלא תהיה מסוכנת לשימוש, שתבצע את תפקידה להעלות אותנו מידי פעם לקומות העליונות של הבניין לראות את הנוף, לרדת לקומת הקרקע והמרתף, לדברים החבויים, אולי הכואבים. צריך לוודא שהמעלית מתוחזקת היטב, שלא תהיינה נפילות לא מבוקרות למעמקים רגשיים שקשה יהיה לצאת מהם ללא חבלה ומאמץ גדול.

צריך להתאים את הבית לצרכי דייריו!
על הבית להיות פונקציונלי ונוח, שיהיה בו מספיק מרחב, ועם זאת פרטיות ורוגע, שלא יהיה קטן וצפוף מדי, אך גם לא גדול מדי, כזה שקשה לתחזק אותו. כשהילדים קטנים, צריך יותר מרחבים. כשהילדים עוזבים את הבית, אפשר אולי לשקול לעבור לבית קטן יותר. לא פחות חשוב - שיהיו בבית הדברים שאוהבים, פינת הישיבה הנוחה, הטלויזיה המפנקת, חדר השינה בצבעים נעימים, ועוד.

בנפש - חשוב לבנות מציאות חיים שמתאימה לכם, להכניס לתוך החיים את מי ומה שנוח ומתאים, ולכמה זמן שמתאים, לתחום גבולות, לשמור על מרחב פרטי. יש לתת לאחרים להרגיש נוח אצלנו, אבל לא על חשבוננו, להקיף את עצמנו עד כמה שאפשר בדברים נעימים - אנשים נחמדים ומפרגנים, לא יותר מדי חברים שלא משאירים מרחב, ולא פחות מדי, כדי לא להרגיש בדידות.

צריך לשמור על ערך הבית!
בנוסף לתחזוקה השוטפת, צריך לעשות מידי פעם שיפוצים כשנדרש, לשמור על ערך הנכס, להשקיע בו כדי שיהיה מעודכן ומודרני, שיהיה נעים ואסתטי לגרים בו, ושיהיה אטרקטיבי לאחרים למקרה שירצו להשכיר או למכור אותו.

בנפש - מאוד חשוב להתחדש ולהתעדכן. מבחינה מקצועית להמשיך להתפתח, לקרא ספרות מקצועית, להשתלם, לנסות למצא אפיקים מעודכנים של המקצוע. כך גוברת תחושת שביעות הרצון, וזה רווח ישיר. אם יהיה צורך להחליף מקום עבודה, יהיה יותר מה להציע, ואפשר יהיה למצא עבודה טובה ומתגמלת יותר. מבחינה אישית, זוגית ומשפחתית חשוב מאוד לשמור על ערך הדברים, לחזק את המודעות העצמית, לשפר את התקשורת, להתעדכן בחוויות ובזכרונות נעימים שמחזקים את מערכות היחסים, להתחדש בתחומי ההתענינות, לשמור על הגוף ועל הנפש, שיהיו במיטבם - למען הסיפוק האישי, וגם ליחסים עם הסביבה.

עבודות ניקיון ותחזוקת הבית והנפש אינן קלות. הן מאומצות, מעייפות, לעיתים גם מלכלכות. אבל התוצאה שווה את המאמץ. כשהבית והנפש נקיים, מסודרים ומתוחזקים, נעים ומספק לגור בהם, ואיכות החיים, ללא ספק, משתפרת.

חלי ברק שטיין היא פסיכולוגית חינוכית מומחית ומנחת קבוצות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום