פסח: זיהומים מניקוי דגים

(0)
לדרג

ניקוי לא מיומן של דגים עלול לגרום לזיהום. ד"ר גד בן-דרור מזהיר מפני התפשטות זיהומים בגוף ומסביר באילו נסיבות חשוב להתחיל טיפול אנטיביוטי מיידי בבית חולים

מאת: ד"ר גד בן-דרור

מדי שנה בתקופת החגים, פסח וראש השנה, קיימת עליה במספר הנפגעים המגיעים לבית חולים עם סימפטומים של זיהומים באצבעות או בכפות הידיים כתוצאה מטיפול וניקוי לא מיומן של דגים. לאחר שהחיידק חודר לגוף, נוצר זיהום מלווה בחום גבוה. במידה ולא מתחילים בטיפול מיידי, הדבר עלול להביא להתפשטות הזיהום בכל הגוף כולל פגיעה קשה בכליות ובכבד ואף לנמק ובמקרים נדירים אף למוות.

במחקר ישראלי שעסק במעקב אחר תופעת הפגיעה מניקוי דגים, במהלך שמונה השנים האחרונות, עולה כי 3% מהאנשים שלקו בזיהום נפגעו מדג המושט (אמנון), 10% מקרפיון או מבורי והיתר מלוקוס, פורל ודגים אחרים. כמו כן, עולה מתוך המחקר, כי גברים ממהרים יותר להגיע לחדר המיון בעקבות דקירת דג, יומיים בממוצע לאחר הדקירה, לעומת נשים שממתינות ארבעה ימים.

זיהום חיידקי

דקירה מסנפיר דג, קשקשים או מעצמות דג, עלולה לגרום לחדירת זיהום חיידקי לאצבע ולעיתים להביא להתפתחות מהירה של זיהום בכל כף היד. חיידקי "ויבריו" והשכיח מביניהם הוא ה"ויבריו וולניפיקוס", מפתחים זיהום, ותוך מספר שעות ניתן להבחין בנפיחות של האצבע הפגועה המלווה בכאבים, אודם מקומי ובצקת. בהמשך, תיתכן אף התפשטות התהליך הדלקתי לכף היד ולאצבעות נוספות, ובמקרים נדירים אף לאמה עד למרפק או לכתף.

מניסיון שהצטבר במהלך השנים, במקרים מסוג זה, עולה כי מדובר בעיקר באנשים שבאים במגע עם הדגים: מגדלי הדגים בבריכות הדגים, בחנויות לממכר דגים, או בקרב אנשים שקונים דגים בחנויות ובשווקים והחליטו לנקות אותם בעצמם. מומלץ לא לנקות דגים באופן עצמאי ובמידה וכן יש לעשות זאת באמצעות כפפות חסינות. לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות כגון: כבד, כליות, סוכרת, מערכת חיסון מוחלשת, סרטן וכדומה, מומלץ לא לבוא כלל במגע עם דגים טרם ניקויים.

טיפול אנטיביוטי

במקרה של זיהום כתוצאה מדקירת דג והתפתחות של תגובה דלקתית קשה ברקמות הרכות התת-עוריות וסביב מעטפות הגידים, קיים צורך מיידי בטיפול אנטיביוטי תוך ורידי. במרבית המקרים קיימת הטבה בבריאות החולה. אולם יש מקרים בהם הזיהום הולך ומתפתח, למרות הטיפול האנטיביוטי. במקרים אלה חייבים לבצע ניתוח מוקדם ככל האפשר כדי לנקז באופן כירורגי את התהליך הזיהומי.

קיימים מקרים נדירים בהם הטיפול המשולב האינטנסיבי של אנטיביוטיקה וניקוזים כירורגיים אינו מצליח, ויש צורך בקטיעה של קטע אצבע או של כל האצבע הפגועה. במקרים מסוימים, במיוחד בחולים הסובלים מתנגודת חיסונית נמוכה, עלול הזיהום להתפשט לגוף כולו ולהוביל לכריתת גפיים ואפילו לקריסת מערכות ולמוות במקרים קיצוניים.

אמצעי זהירות

לקראת חג הפסח, נוהגים רבים לרכוש דגים ולנקותם, ולכן יש לנקוט באמצעי זהירות:

- אין לקנות דגים חיים או מצוננים שלמים, אלא רק אחרי המתתם, ניקויים מסנפירים, קשקשים וזימים. ניקיון הדגים יעשה על-ידי אנשים מיומנים במוקדי המכירה.

- יש להקפיד לקנות דגים ברשתות שיווק או מחנויות בעלות רישוי עסק.

- רצוי כי אנשים מבוגרים וצעירים הסובלים מבעיות במערכת החיסון, לא יעשו את מלאכת הניקוי ואם מתעקשים לנקות אז אך ורק עם כפפות חסינות. במקרה של דקירה מדג יש לפנות מיד לחדר מיון.

ד"ר גד בן-דרור הוא רופא מומחה למחלות זיהומיות במרכז רפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום