טיפול בפריצת דיסק צדדית

(4)
לדרג

מחקר שנערך במרכז הרפואי תל אביב מגלה: טיפול זעיר פולשני בפריצת דיסק צדדית בעמוד שדרה מותני מהווה חלופה יעילה לטיפול כירורגי שמרני

מאת: מערכת zap doctors

כ-12% ממקרי פריצות הדיסק הינם פריצות דיסק צדדיות בעמוד שדרה מותני, בהן שורש העצב באזור הגב התחתון נלחץ עקב בעיה בדיסק. מיקום הפריצה הצדדית מקשה על הגישה הכירורגית, לכן לאחרונה מרבים להשתמש בשיטות זעירות-פולשניות ואנדוסקופיות כדי לטפל בסוג זה של פריצת דיסק.

במחקר שנערך במרכז הרפואי תל אביב, טיפלו הנוירוכירורגים ב-31 מטופלים (גברים ונשים, בגילאים 30 עד 77), עם פריצת דיסק צדדית בעמוד השדרה המותני, באמצעות טכניקה זעירה-פולשנית, ועקבו אחריהם במהלך 20 חודשים לפחות. שיטת הניתוח הייתה אנדוסקופית, עם גישה למקום הפגיעה בין השרירים, על-ידי שימוש במכשיר מיוחד שמרחיב את הרווחים בין השרירים ועל-ידי מיקרוסקופ כירורגי. במקום הפריצה הרחיקו המנתחים את רקמות הדיסק מהעצב ובכך הקלו על הלחץ שהופעל עליו.

ניתוח קצר, החלמה מהירה

המטופלים הופנו לטיפול זעיר פולשני, לאחר שמגוון הטיפולים השמרניים (פיזיותרפיה, משככי כאבים ותרופות אנטי-דלקתיות) לא הועילו. המטופלים סבלו מכאב מקרין (בדרך כלל לרגל) וחולשה מוטורית, חלקם עם איבוד תחושה. כל המטופלים עברו בדיקות CT ו-MRI והאבחנה אושרה גם על-ידי רופא מומחה לרדיולוגיה.

"בכל המקרים הורחק הדיסק בהצלחה ולא היה צורך לעבור לניתוח פתוח", אומרים ד"ר צבי לידר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה וד"ר חליל סלמה, רופא בכיר במחלקה הנוירוכירורגית. "ניתוח זעיר-פולשני מסוג זה נמשך כ-45 דקות, רמת הדימום זניחה ותקופת האשפוז הממוצעת היא יום וחצי. חולשת השרירים השתפרה אצל כל אחד מהמנותחים, איבוד התחושה עבר ב-22 מהמקרים והשתפר אצל יתר המטופלים. למרות קבוצת המחקר הקטנה ולמרות שלא הייתה קבוצת ביקורת, ניתן לסכם, כי שיטה זעירה-פולשנית זו הינה דרך יעילה ובטוחה להתמודד עם פריצת דיסק צדדית בעמוד השדרה המותני. יתרונותיה של שיטה זו: גרימת נזק מופחתת לשרירים ולרצועות, הרחקת עצם מזערית, זמן ניתוח קצר יחסית, פחות ימי אשפוז והחלמה מהירה יותר".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום