טסטוסטרון לגברים

(0)
לדרג

רמת טסטוסטרון נמוכה מובילה לירידה בחשק המיני, במסת השריר וביכולת האינטלקטואלית. אז כיצד מטפלים בתופעות האלה? צרכנות רפואית

מאת: יעל פומרנץ, כתבת doctors

הטסטוסטרון, הורמון המין הזכרי, ידוע כאחראי על תפקודם המיני של הגברים. החל מגיל 30-35, נוצרת ירידה הדרגתית ואיטית ברמת הטוסטסטרון של הגבר והנתונים מראים כי 3%-5% מהגברים מעל גיל 40, סובלים מירידה בטסטוסטרון, המשפיעה על תפקודם המיני (איכות ותדירות הזקפה). בפועל, מתברר כי היקף הבעיה רחב יותר. פרופ' יוזה חן, מנהל המרפאה לבריאות מינית, במחלקה האורולוגית, מרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי, מסביר כי "הורמון הטוסטסטרון אחראי לא רק על התפקוד המיני של הגבר, אלא גם על החשק המיני, ולכן הנתונים עולים וכ-10%-12% מהגברים מעל גיל 40 סובלים מהבעיה".

ירידה באיכות החיים

"בשנים האחרונות הוכח כי הירידה בטסטוסטרון פוגעת בתפקודים נוספים אצל הגבר מלבד התפקוד המיני, כגון: ירידה ביכולת האינטלקטואלית, ירידה בכושר העבודה, ירידה במסת השריר הפעיל בגוף ואף העצמות מאבדות מהחוזק שלהן וניכרת עלייה במקריי האוסטיאופורוזיס", אומר פרופ' חן. "אחת המחלות הנוצרות במצב זה מכונה 'תסמונת מטבולית', אשר לרבים מתסמיניה שותף הטסטוסטרון: השמנת יתר, לחץ דם גבוה, בעיות לב ובעיות איזון שומנים".

מחקרים של השנים האחרונות קובעים כי חשוב לשמור על רמת טסטוסטרון נורמאלית ואחידה. הטיפולים בבעיה כבר מזמן חצו את העיסוק רק בהיבט התפקוד המיני של הגבר ומתייחסים לכל אותם היבטים המשפיעים באופן שלילי על איכות חייו. המודעות הגוברת לנושא, החלה להביא לעלייה בשימוש בטסטוסטרון בגברים מגיל 40.

עלייה ברמת הטוסטסטרון

על אף שנטען בעבר כי מתן טסטוסטרון יכול לגרום לסרטן הערמונית, כיום, המחקרים מוכיחים שאין זה נכון. "מתן טסטוסטרון לא מעלה סיכון לחלות בסרטן ואף ניתן לגברים אשר סבלו בעבר מסרטן הערמונית והחלימו, היות ואין חשש מהתפרצות חוזרת של המחלה" אומר פרופ' חן. לדבריו, "כיום ישנם מספר דרכים בהם ניתן לקבל את ההורמון, העיקריות ביניהן הן: זריקות, משחות מקומיות ומדבקות".

פרופסור חן מבהיר כי "ישנן זריקות אשר השפעתן היא מחזורית, כלומר לאחר שהגבר מקבל זריקה עולה רמת הטסטוסטרון ואז בהדרגה הולכת ויורדת, תוך טווח זמן של כשבועיים-שלושה יש צורך בזריקה הבאה ושוב עולה רמת הטוסטסטרון לזמן קצר ומתחילה לרדת. השפעה מחזורית זו מייצרת תופעה המכונה 'סינדרום רכבת הרים' המלווה בתופעות לוואי כגון עלייה באגרסיביות, עלייה בעצבנות ועלייה בחשיפה להתקפי לב". בכדי למנוע סינדרום זה, בשנים האחרונות, מנסים לשמר על רמה נורמאלית באופן יומיומי על ידי השימוש במדבקות ומשחות.

טיפול חדש נותן מענה נוסף לבעיה. חברת באייר שרינג השיקה לאחרונה את זריקת הנבידו, אשר ניתנת אחת לשלושה חודשים בלבד, מחזירה את רמות הטסטוסטרון לטווח הנורמלי ומיצבת אותו לאורך זמן. פרופ' חן מבהיר "כיום טיפול זה נחשב לטוב יותר על מנת להחזיק רמה קבועה ונורמאלית של הורמון הטסטוסטרון. בטיפול בנבידו נמצא שתופעות הלוואי נמוכות, הטיפול מחזיק רמה גבוהה של טסטוסטרון ומונע את הצורך בזריקות תכופות כל שבועיים-שלושה".

כאמור, הנבידו ניתן אחת לשלושה חודשים כטיפול לטווח ארוך, ומונע תנודות קיצוניות של רמות הטסטוסטרון בדם. השיפור ברמות הטסטוסטרון בגוף מתחיל יום אחד לאחר ההזרקה ומשתחרר בהדרגה במשך שלושה חודשים.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום