זיהומים חמורים אצל ילדים

(0)
לדרג

המשימה הקשה העומדת בפני רופאי הילדים היא להבדיל בין מחלות הילדות הקלות, לבין הילדים הסובלים מזיהום חמור הדורש טיפול מיידי

מאת: מערכת zap doctors

זיהומים חמורים עדיין מהווים סיבת מובילה למוות בקרב ילדים, ובמדינות מפותחות ההערכה היא כי זיהומים אחראים לכ-20% ממקרי התמותה בגילאי 1-4 שנים. מסקר שפורסם לאחרונה באנגליה עולה כי במערב אירופה ילדים בגילאים אלו פונים לרופא ראשוני בשכיחות של 4 פעמים בשנה, כשהסיבה המובילה לפניה לרופא היא מחלת חום.

המשימה הקשה העומדת בפני רופאי הילדים היא להבדיל בין מחלות הילדות הקלות, לבין הילדים הסובלים מזיהום חמור הדורש טיפול מיידי. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Lancet, הייתה למפות אילו מאפיינים קליניים משמשים תמרור אזהרה המעלה את הסיכון כי מדובר בילד עם זיהום חמור.

שיטות

במטרה לכתוב מאמר סקירה (meta-analysis) ביצעו החוקרים מבלגיה סקירת ספרות מקיפה וזיהו את כל המחקרים שפורסמו וסיפקו נתונים על מאפיינים קליניים ותוצאות עיבוד קליני ומעבדתי של ילדים במרפאות ראשוניות וחדרי מיון. לצורך זיהוי מאמרים רלוונטיים, הוכללו עבודות על ילדים מגיל חודש עד גיל 18 שנה הוכללו רק המאמרים שענו על כל מדדי האיכות המקובלים לצורך סקירת ספרות. המטרה הראשונית של העבודה היתה לקבוע, לגבי כל מאפיין קליני שנבדק, את הערך המנבא החיובי והשלילי להמצאות זיהום חמור.

תוצאות

בסקירה ראשונית זוהו 1,939 מחקרים פוטנציאליים. לאחר ניפוי על סמך קריטריוני איכות העבודות הוכללו בניתוח הסופי 30 מאמרים.

מאפיינים שנמצאו בקשר חיובי עם זיהום חיידקי חמור, והוגדרו כ"דגלים אדומים" היו: ציאנוזיס, פרפוזיה פריפרית ירודה, טכיפנאה ופריחה פטכיאלית (בכולם positive likelihood ratio מעל 5).

במחקר אחד נמצאו שני גורמים נוספים המהווים דגל אדום: תחושת בטן של הרופא, ודאגה של ההורים. בשאר העבודות הנושא הזה לא נבדק.

בעבודה בודדת הוכח כי חום גוף מעל 40 מהווה דגל אדום.

לא נמצא אף מאפיין קליני שחסרונו שולל זיהום חמור. עם זאת, ניתן בדרגת וודאות גבוהה לומר כי היעדר קוצר נשימה ודאגה הורית שוללים כמעט אבחנה של דלקת ריאות.

השימוש בסולמות קליניים להערכת חומרת מחלה דוגמת ה-yale observational scale היה ללא ערך קליני ולא ניבא את חומרת המחלה.

מסקנה

בבדיקת ילד עם חום יש להתייחס למאפיינים הקליניים שנמצאו בקשר ישיר עם זיהום חמור. נוכחות ציאנוזיס, טכיפנאה, פרפוזיה ירודה ופטכיאות צריכה להעלות חשד למחלה חמורה. בנוסף יש להתייחס ברצינות לתחושת הבטן של הרופא וההורים. עם זאת, בהיעדר מאפיינים אלה לא ניתן לשלול מחלה חמורה בוודאות.

לתקציר המחקר- לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום