בדיקה חינם לאבחון גלאוקומה

(0)
לדרג

ביום הגלאוקומה הבינלאומי שיתקיים מחר (ג') יוצבו עמדות לאבחון מוקדם של המחלה הגורמת לעיוורון. הבדיקות יתקיימו ללא תשלום ברחבי הארץ

מאת: מערכת zap doctors

עמדות לאבחון מוקדם של גלאוקומה יוצבו מחר (ג') ב-13 ישובים ברחבי הארץ, במטרה להציל מפני עיוורון אלפי ישראלים שאינם מודעים למחלה.

"כיום ניתן לגלות את המחלה מוקדם יותר מבעבר. גילוי מוקדם חיוני לעצירת תהליך העיוורון", אומרת ד"ר רונית נשר יו"ר החוג הישראלי לגלאוקומה ומנהלת שרות הגלאוקומה במרכז הרפואי מאיר, כפר-סבא.

גלאוקומה היא מחלה הפוגעת בעצב הראייה באופן הדרגתי, איטי ומתמשך. משמעות הפגיעה בעצב הראייה מתבטאת בכך שעם הזמן חלה פגיעה ההולכת ומחמירה בשדה הראייה והוא הולך ומצטמצם. לבסוף גם מרכז הראייה עלול להיפגע עד לכדי עיוורון. הבעיה החמורה של הגלאוקומה היא שהחולה כלל אינו מבחין ששדה הראיה מצטמצם, וכי הוא אינו רואה אזורים שונים בהיקף שדה הראייה שלו. מאחר שכך ומכיוון שהמחלה אינה מלווה בכאב, מרבית החולים אינם מודעים לחומרת מצבם וכאשר יבחינו בכך המחלה תהיה כבר בשלבים מתקדמים מאד ובלתי הפיכים.

לחץ תוך עיני גבוה הוא גורם הסיכון החשוב ביותר להתפתחות המחלה, אך עד כשליש מהחולים יכולים לפתח את המחלה בלחץ תוך עיני תקין. הפתרון למניעת התפתחות המחלה הוא בדיקת רופא העיניים במהלכה ניתן לאבחן את המחלה. איתור המחלה בשלבים ההתחלתיים שלה וטיפול מתאים ימנעו נזק מתקדם לעצב הראייה.

כ-2% מהישראלים מעל גיל 40 לוקים בגלאוקומה ו-50% אינם מודעים לעובדה שיש להם גלאוקומה. כ-8% נוספים באוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 40 סובלים מלחץ תוך עיני גבוה והם בסיכון גבוה לחלות במחלה.

חשוב לציין שגלאוקומה יכולה גם להתבטא בצורה חריפה. במקרים אלו ביטויי המחלה שונים. עליה חדה בלחץ התוך עיני מלווה בכאבים בעין ובסביבתה, אודם בעין, וטשטוש ראיה הם שיביאו את החולה לפנות לבדיקת רופא עיניים באופן מידי.

מניעת עיוורון

על מנת לעורר את המודעות לחשיבות הקריטית של האבחנה המוקדמת של המחלה מצוין בעשרות מדינות ברחבי העולם זו השנה השלישית שבוע הגלאוקומה העולמי. ישראל משתתפת בציון שבוע הגלאוקומה, ובאמצעות החוג
הישראלי לגלאוקומה יוצבו ברחבי הארץ תחנות בדיקה ואבחון של המחלה.

לדברי ד"ר נשר "בשנים האחרונות חלה התקדמות בטיפול בגלאוקומה שהתבטאה בהוספת תרופות חדשות להורדת הלחץ התוך עיני, בטיפולי לייזר מגוונים יותר ובהכנסת שינויים בגישה הכירורגית. ההתפתחות הטכנולוגית בתחום ההדמיה של עצב הראייה סייעה לאבחון המחלה בשלבים מוקדמים מאד. גילוי מוקדם ככל האפשר, הוא קריטי ביכולת להעניק טיפול, לעצור את המחלה ולמנוע עיוורון".

היכן נבדקים?

הבדיקות לאיתור המחלה תיערכנה על ידי רופאי העיניים ללא כל תשלום ביום שלישי, 9 במרץ בין השעות 10:00 עד 15:00 במקומות הבאים:

1. צפת - בבי"ח זיו במבואה לחדר מיון
2. חיפה - בקניון חיפה
3. עפולה - בביה"ח העמק - בקומת הכניסה
4. נצרת - בקניון BIG FASHION
5. אום אל פאחם - בקניון עבד אל לטיף
6. כפר סבא - בקניון ערים
7. תל אביב - במרכז ויצמן (על-ידי ביה"ח איכילוב)
8. גבעתיים - בקניון גבעתיים
9. רחובות - בקניון רחובות
10. ירושלים - בקניון הדר
11. אשקלון - בקניון גירון
12. באר שבע - בקניון הממשלה
13. אילת - במרפאת מכבי, שדרות התמרים (בדיקות הסקר יבוצעו ביום זה במרפאה למבוטחי כל הקופות)

יש לזכור שהנזק מגלאוקומה הוא בלתי הפיך ולכן ההמלצה לכל אדם מגיל 40 לגשת למרכזי האבחון. הבדיקה אורכת דקות ספורות בלבד. חשוב לציין שכאשר יש סיפור משפחתי של גלאוקומה הסיכויים לחלות במחלה גדולים יותר ורצוי להיבדק עוד לפני גיל 40.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום