האם מטרה בחיים מונעת אלצהיימר?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי לאנשים בעלי מטרות בחיים יש סיכון נמוך יותר לחלות במחלת אלצהיימר. אסטרטגיות שונות מסייעות במציאת המטרות

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון מרץ 2010 של ה- Archives of General Psychiatry, עולה כי לקשישים שדיווחו על תחושת מטרה בחיים נמצא סיכוי נמוך יותר לפתח מחלת אלצהיימר. החוקרים מסבירים כי תוצאות המחקר תומכות בהשערה כי גורמים חיוביים, דוגמת תחושת מטרה בחיים והתנהגות מכוונת-מטרה, עשויים להשפיע על המצב הבריאותי, בייחוד בקשישים. הם מוסיפים כי לתוצאות המחקר השלכות על בריאות הציבור, שכן ניתן להשפיע על תחושת מטרה בחיים באמצעות מתן אסטרטגיות מסייעות.

זהו מחקר פרוספקטיבי אורכי שכלל למעלה מ-900 משתתפים קשישים מהקהילה, ללא דמנציה, שהשתתפו ב-Rush Memory and Aging Project. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 4 שנים, והמעקב כלל בדיקה קלינית שנתית והערכת המטרות בחיים.

מתוצאות המחקר עולה כי 16.3% מהמשתתפים פיתחו מחלת אלצהיימר. לאחר תקנון לגיל, מין והשכלה, נמצא קשר בין תחושת מטרה חזקה יותר בחיים, ובין סיכון נמוך יותר לפתח מחלת אלצהיימר. בהמשך בדקו החוקרים את הקשר בין תחושת מטרה בחיים ובין הסיכון לליקוי קוגניטיבי קל, שעלול להיות ביטוי מוקדם למחלת אלצהיימר. במחקר נמצא קשר בין תחושת מטרה בחיים ובין סיכון נמוך להיארעות ליקוי קוגניטיבי קל.

איכות חיים טובה יותר

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי לא ניתן לקבוע בוודאות כי קיים קשר סיבתי בין השניים. עם זאת, במחקר נמצא כי תחושת מטרה בחיים הייתה גורם מגן מפני מחלת אלצהיימר גם לאחר תקנון לגורמים משמעותיים, ביניהם תסמיני דיכאון, נוירוטיות, רשת חברתית ומספר מחלות כרוניות. הם מוסיפים כי הקשר נותר מובהק סטטיסטית גם לאחר שהוצאו מניתוח הנתונים המשתתפים שחלו במחלת אלצהיימר במהלך השלוש השנים הראשונות למחקר, כדי לשלול את האפשרות שהמשתתפים סבלו ממחלת אלצהיימר לא מאובחנת או קלה. לפיכך הם מסבירים כי היכולת לקבוע סיבתיות היא עדיין מוגבלת, אך הבקרה הנוספת שערכו מגבירה את חוזק הממצאים.

בשנת 2008 פורסם מחקר אחר, שמצא כי תחושת מטרה בחיים הייתה הגורם החשוב ביותר לניבוי מצב בריאות הנפש לאחר טראומה משמעותית. החוקרים ציינו כי הגורם הפסיכולוגי החשוב ביותר שנקשר להחלמה היה תחושה חזקה של מטרה בחיים. גורם נוסף שנקשר למצב נפשי טוב יותר לאחר טראומה, היה תחושת שליטה בחיים.

עורכי המחקר הנוכחי מדגישים כי זהו המחקר הראשון שבדק את הקשר בין תחושת מטרה בחיים ובין הסיכון למחלת אלצהיימר. לדבריהם, תחושת מטרה בחיים היא סמן לשגשוג אנושי, ונקשרה בעבר לאיכות חיים פסיכולוגית טובה יותר.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום