כאבי בטן חוזרים בילדים

(0)
לדרג

תוצאות סקירה מקיפה מראות: אין קשר בין כאבי בטן חוזרים בילדים לבין נשאות של H. Pylori, ועל כן אין צורך בבדיקות סקר לגילוי החיידק באוכלוסייה זו

מאת: מערכת zap doctors

Helicobacter Pylori הוא אחד הפתוגנים החידקיים השכיחים ביותר באוכלוסיה הבוגרת, וקשור במגוון פתולוגיות של מערכת העיכול. תלונה על כאבי בטן חוזרים היא סיבה שכיחה בילדים ומתבגרים לפנייה לרופא, ואין קונצנזוס לגבי הצורך בביצוע בדיקות לגילוי נשאות של החיידק באוכלוסיה זו. למרות שתפקידו של החיידק H. Pylori בגרימת סימפטומים אלה לא ברור, מופעל על רופאי הילדים לחץ לבצע בדיקות סקר לגילוי נשאות בקרב הילדים המתלוננים. מטרת המאמר הנוכחי, שפורסם בפברואר ב-Pediatrics היתה לבדוק האם יש הצדקה בביצוע בדיקות אלה.

שיטות

במטרה לכתוב מאמר סקירה (review article) בצעו החוקרים מהולנד סקירת ספרות מקיפה של בסיסי הנתונים המובילים (medline + embase) בין השנים 1980 ועד יולי 2009. לצורך זיהוי מאמרים רלוונטיים, הוכללו עבודות על ילדים עד גיל 18, שכללו לפחות 30 מטופלים, ואשר בדקו את הקשר בין H. Pylori לבין תסמינים גסטרואינטסטינאליים, ובראשם כאבי בטן חוזרים. הוכללו רק המאמרים שענו על כל מדדי האיכות המקובלים לצורך סקירת ספרות.

תוצאות

זוהו 38 מחקרים רלוונטיים, מתוכם רק אחד היה פרוספקטיבי. הנשאות הממוצעת של H. Pylori באוכלוסית הילדים עמדה על 28% (בין 8-42 אחוז כתלות בגורמי הסיכון). לא היה קשר בין תלונה על כאבי בטן חוזרים לבין סיכון מוגבר לנשאות ב- H. Pylori (O.R-1.2). נמצא קשר חלש בין כאבי בטן אפיגסטריים לבין נשאות ב-H. Pylori ולא נמצא כל קשר בין נשאות של H. Pylori לבין שאר התסמינים שנבדקו - שלשול, הקאות, תפיחות בטנית, גזים, וכאבי בטן לא ספציפיים.

מסקנה

אין קשר בין תלונה על כאבי בטן חוזרים בילדים לבין נשאות של H. Pylori, ועל כן אין צורך בבדיקות סקר לגילוי החיידק באוכלוסייה זו.

דיון

היום, כאשר קיימות מגוון אפשרויות אבחנתיות ברמת הרפואה הקהילתית לזיהוי נשאות של H. Pylori (צואה, דם, תבחין נשיפה) יש נטיה גוברת לשלוח ילדים המתלוננים על כאבי בטן חוזרים לבדיקות אלה. על סמך תוצאות הסקירה הנוכחית נוהג זה מיותר, ואף עלול להזיק מכיוון שהוא מביא למתן טיפולים אנטיביוטיים מיותרים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום