סוג התזונה משפיע על העובר

(0)
לדרג

לאכול בשביל שניים: מחקר חדש מוכיח כי צריכת פירות וירקות במהלך ההריון עשויה להקטין את הסיכון לאלרגיות מסוימות ביילוד, וביניהן אקזמה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דיאטה עתירת פירות וירקות במהלך ההריון עשויה להקטין את הסיכון לאלרגיות מסוימות ביילוד, כך עולה ממחקר חדש שנערך ביפן, שתוצאותיו פורסמו במהדורת 22 בינואר של Allergy.

לדברי החוקרים, הגדלת צריכת הירקות הירוקים והצהובים, מיץ הדרים וירקות ופירות עתירים בביתא-קרוטן, עשויה להפחית את הסיכון לתינוק עם אקזמה. כמו-כן, מזונות עשירים בויטמין E עשויים להפחית את הסיכון לתינוק מצפצף.

החוקרים מסבירים כי ויטמין E וביתא-קרוטן הם שניים מבין נוגדי-חמצון רבים, הנחשבים כמועילים לבריאות. עם זאת, מחקרים קודמים להערכת צריכה אימהית של נוגדי-חמצון ואלרגיות בילדות הצביעו על ממצאים סותרים.

במחקר הנוכחי, החוקרים העריכו את צריכת פירות וירקות במהלך הריון בקרב 763 נשים, וכן בחנו נוכחות אקזמה או מחלה אלרגית של דרכי הנשימה בתינוקות.

תזונת האם משפיעה על העובר

כל הנשים במחקר היו בגיל 30 ומעלה, ובתחילת המחקר היו בממוצע סביב שבוע 17 להריון, כאשר ילדיהם היו בין הגילאים 16-24 חודשים, הנשים מסרו מידע אודות היסטוריית ההנקה, מספר האחים הגדולים וחשיפה לעשן.

החוקרים מצאו כי 21% מהילדים צפצפו או שדווח על "שריקות בבית החזה" במהלך 12 החודשים האחרונים. פחות מ-19% מהילדים אובחנו עם אקזמה. החוקרים מציינים כי בקרב אימהות שצרכו במהלך ההריון כמויות גדולות יותר של ירקות ירוקים וצהובים, מיצי הדרים, או ביתא-קרוטן, תועד סיכון נמוך יותר ליילוד עם אקזמה. לדוגמא, לאחר שהתייחסו לגורמי סיכון לאקזמה, החוקרים מצאו כי אקזמה הייתה נפוצה יותר בקרב תינוקות שאימן צרכה את הכמות הנמוכה ביותר, בהשוואה לכמות הגדולה ביותר של ירקות ירוקים וצהובים (54 תינוקות ו-32 תינוקות, בהתאמה).

בדומה, צריכה מוגברת של ויטמין E במהלך ההריון לוותה בסבירות נמוכה יותר לתינוק מצפצף - ממצאים התומכים בתוצאות מחקרים קודמים מארה"ב ובריטניה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנשים הרות, להערכת ההשפעות של הגדלת צריכת ירקות צהובים וירוקים, מיצי הדרים ונוגדי-חמצון דוגמת ביתא-קרוטן וויטמין E, לאור האפשרות כי שינוי תזונתי זה יביא למניעת התפתחות מחלות אלרגיות בצאצאים.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום