סוכרת סוג 2 ונטילת תרופות

(47)
לדרג

כ-38% מחולי הסוכרת מסוג 2 אינם נוטלים את התרופות המיועדות להם. טיפול חדש, ללא תופעות לוואי, יסייע להם להקטין את הסיכון לסיבוכים מהמחלה. צרכנות רפואית

מאת: דנה ויוראנו, כתבת doctors

10% מחולי הסוכרת מסוג 2 נוטים לשכוח ליטול את תרופות המרשם ו-7% מעדיפים להימנע מנטילת התרופות עקב חשש מהופעתן של תופעות לוואי שעלולות לפגוע באורח החיים, כך עולה מסקר שבוצע באתר doctors בקרב 465 גולשים. עוד עולה מהסקר כי 11% כלל לא רוכשים את התרופות בשל עלותן היקרה ו-10% אינם נוטלים אותן מסיבות אחרות. רק 62% מקפידים ליטול את התרופות לטיפול במחלה.

"ממצאים אלה אינם מפתיעים רופאים המטפלים בחולי סוכרת סוג 2", מציין ד"ר עמיאל פייגנבאום, מנהל מרכזי בריאות ע.ש.ר. לטיפול בחולי סוכרת ובסובלים מעודף משקל. הוא מסביר כי "נערכו לא מעט מחקרים בקרב כלל החולים במחלות כרוניות שהראו חוסר היענות שנע בין 30-60 אחוזים ליטול את התרופות".

מעמסת הכדורים

הטיפול התרופתי הוא כמעט ובלתי נמנע בקרב מרבית מחולי סוכרת מסוג 2. החשש להופעה של תופעות לוואי שעלולות לפגוע באיכות החיים, תמיד קיים בעת נטילת התרופות, במיוחד אצל אנשים מבוגרים שנוטלים מספר תרופות עקב מחלות כרוניות שונות.

ד"ר פייגנבאום מדגיש כי "הרופאים חייבים לשים לב בקפדנות יתרה לכך שתרופה מסוג אחד לא תתנגש עם פעילותה התקינה של תרופה מסוג אחר. מינון יתר של תרופות או נטילה לא נכונה עלולים לגרום, במקרים קיצוניים - למוות".

תרופות ללא תופעות לוואי

אחד המכשולים הגדולים עימם מתמודדים מרבית חולי הסוכרת הוא המאבק התמידי בעודף המשקל ונטילת מספר רב של כדורים שונים מדי יום. 'ג'נוביה' ו'ג'נואט' הן שתי תרופות חדשות המיועדות לחולי סוכרת מסוג 2, כאשר גלומים בהן שני יתרונות משמעותיים בניגוד לשאר התרופות.

הראשון מתייחס לעודף המשקל: ד"ר פייגנבאום מסביר כי "מטופלים רבים החלו לראשונה להשיל את הקילוגרמים העודפים כתוצאה מנטילת ה'ג'נוביה' או ה'ג'נואט'. הירידה במשקל, בדגש על השומן הבטני, משפרת את תפקוד האינסולין בגוף ובכך מתייצבים ערכי הסוכר בדם". עוד הוא מוסיף כי "היתרון השני הוא שלתרופות אלו אין תופעות לוואי ובכך הן מהוות פתרון אידיאלי לאותם פציינטים החוששים משיבוש איכות החיים".

ד"ר פייגנבאום מציין כי "לא נוטלים את שתי התרופות במקביל. על פי תוצאות בדיקות הדם של המטופל, יתאים הרופא את התרופה המתאימה. 'הג'נואט' נחשבת לחזקה מבין השתיים ולכן היא תינתן רק במקרים חמורים, כאשר רמת הסוכר בדם גבוהה מדי או במידה וה'ג'נוביה' לא הועילה באיזון רמת הסוכר בדם".

נמצא האיזון הרצוי

מנגנון הפעולה החדשני של 'הג'נוביה' עוזר למנוע את ירידתם של אותם הורמונים בגוף (שנקראים אינקרטינים) ותפקידם למעשה הוא להוריד את ערכי הסוכר בדם. ה'ג'נואט' היא תרופה הפועלת במספר מנגנונים שונים במקביל: ראשית, היא מונעת את הפרשת הסוכר מהכבד לדם (בעיקר במהלך הלילה). כמו כן היא משפרת את הפרשת האינסולין מהלבלב ובנוסף גורמת לשיפור תפקודם של ההורמונים (האינקרטינים) שתפקידם למנוע את עליית ערכי הסוכר בדם.

ד"ר פייגנבאום מדגיש כי "לראשונה ניתן לראות איזון ברמת הסוכר בדם ובהמוגלובין A1C אצל חולי סכרת מסוג 2, שלפני כן נטלו תרופות שלא הביאו לאיזון הרצוי". הוא מוסיף כי "מרבית התרופות מהדור הישן עלולות לגרום במצבים מסוימים לנפילת סוכר בדם (היפוגליקמיה) כאשר ב'ג'נוביה' וב'ג'נואט' לא קיים חשש זה בשל מנגנון הפעולה שלהן".

ג'נוביה וג'נואט אינן נכללות עדיין בסל התרופות אך ניתנות בהנחה של 50% למי שיש לו ביטוח משלים של קופות החולים השונות.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום