השתלות שיניים: שאלות ותשובות מהפורומים

(0)
לדרג

מה ההבדל בין סוגי השתלים, האם לאחר השתלת שיניים יש כאבים וכמה זמן אורך הטיפול? אתם שאלתם, מומחי doctors השיבו

מאת: מערכת zap doctors

שתלים מהווים תחליף בטוח לשיניים חסרות. מעבר לכך שהם מחליפים שיניים שנשרו או נשברו, השתלים מונעים פגיעה בשיניים סמוכות. בשנים האחרונות נוספו טכניקות מתקדמות וחומרים חדשים לתחום השתלות שיניים. אולם, רבים לא מודעים להבדלים בין השיטות וסוגי השתלים, ולכן מתקשים לקבל החלטה לגבי הטיפול המתאים. על מנת להקל עליכם בעניין זה, קיבצנו עבורכם 13 שאלות פופולאריות, שנענו על ידי ד"ר ראובן שפירא, מנהל פורום הרמת סינוס, השתלות עצם ושתלים דנטלים, וד"ר יורם רוזן, מנהל פורום השתלת שיניים ביום אחד.

1. האם שתל יכול לתמוך בשתי שיניים? ואם כן, באילו מקרים?

תשובה: קיימים מקרים ששתל יכול לתמוך ביותר משן אחת, בעיקר כאשר מבצעים גשר ארוך כשחסרות מספר שיניים. יש מקרים שאפשר לבצע פחות שתלים ממספר הכתרים. נניח ארבעה או שישה שתלים ועל גביהם שנים עשר כתרים. מקרה אחר הוא כשחסרות שתי שיניים חותכות תחתונות סמוכות, אז אפשר להסתפק בשתל אחד.

2. ממה נובעת תופעה של דימום מהאף לאחר השתלת שיניים ותחושה של אף סתום וצריבה?

תשובה: כתוצאה מהתקנת שתלים בחלק הקדמי של הלסת העליונה או השתלת עצם ברצפת הסינוס, נוצרת דלקת באזור הסינוס ורצפת האף. הדלקת חולפת בדרך כלל תוך מספר ימים, אך יתכן גם מעט דימום מהאף. במקרים כאלה דרוש מעקב של רופא מטפל.

3. עברתי השתלה של שלוש שיניים לפני כמה שבועות ובזמן האחרון יש ריח רע מהפה. מה הסיבה לכך?

תשובה: מעל השתל מבריגים לעיתים בורג נוסף הנקרא כיפת ריפוי. הכיפה עלולה להתרופף עם הזמן וחיידקים מצטברים בינה לבין השתל. צריך לפתוח, לשטוף ולהבריגה חזרה היטב. יתכן וזה המצב אצלך. גש לרופא לבדיקה.

4. לפני כשנתיים עברתי טיפולים כימותרפיים והקרנות עקב גילוי סרטן שד. האם חלה מגבלה כלשהי לטיפול הבא שהוא השתלות שיניים? מצבי הבריאותי תקין

תשובה: בהנחה שההקרנות שקיבלת כוונו לאזור החזה בלבד, ושהשפעת הטיפול הכימותרפי חלפה מזמן, אין להבנתי מניעה או מגבלה לטיפולי שיניים, כולל טיפולים כירורגים והשתלות. כדאי ליידע ולקבל את אישור הרופא המבצע מעקב עליך בנושא השד.

5. אימי בת 67 זקוקה להשתלת שיניים. לצערי, היא אלרגית ברמה די קשה למתכות מסוימות (אין לנו קביעה מוחלטת פשוט יש תכשיטים מסוימים שעושים לה גירוי נוראי). מה כדאי לעשות?

תשובה: השתלים כיום עשויים מטיטניום, אשר לו מוסיפים במינון נמוך מאוד מתכות נוספות לחיזוק. נדירים ביותר מקרי האלרגיה הידועים לשתלים דנטלים. אפשר לבצע בדיקת אלרגיה לטיטניום לפני. ניתן לבצע בדיקת אלרגיה דרך רופא שיניים מטפל או רופא משפחה כללי. בדיקה ראשונית פשוטה, אם כי לא מושלמת, אפשר לבצע לבד בעזרת תכשיט או רצועת שעון מטיטניום, אותן אפשר לענוד ולראות את התגובה.

6. מה זמן ההחלמה מהתקנת שתלים וכמה זמן אורך הטיפול מתחילתו ועד סופו?

תשובה: התקנת שתלים הינה פעולה כירורגית פשוטה יחסית. מרבית האנשים שעברו אותה אומרים שהיא לא קשה יותר מעקירת שן. רופא מיומן מבצע אותה נכון ובתוך זמן קצר יחסית. זמן ההחלמה אף הוא קצר יחסית - בדרך כלל מספר ימים, כמו לאחר עקירת שן. אורך הטיפול משתנה בין שתי הלסתות. אך חשוב לזכור שכל מקרה שונה מזה האחר וצריך להתאים את תוכנית הטיפול למתרפא הספציפי ולא את המתרפאים לתוכנית טיפול סטנדרטית. ההשתלות נועדו לספק פיתרון אמיתי ואיכותי לבני כל גיל, החל מסיום תקופת ההתבגרות ועד גיל מבוגר. כיום מתקינים שתלים גם לבני 90 החפצים בשיפור איכות חייהם.

7. קראתי שיש שיטה ותיקה של השתלות שכוללת החדרת שתלים ללסת, המתנה של מספר חודשים כדי לראות אם יש דחייה ולאחר מכן עוברים חשיפה ובהמשך מרכיבים את השיניים. בנוסף, יש שיטה חדשה ומהירה שבה באותו יום מחדירים את השתלים ומיד מרכיבים את השיניים החדשות. איזו שיטה עדיפה?

תשובה: לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות. כדאי להתאים את השיטה לסוג המקרה. בשתי השיטות שתל שלא ניקלט יטופל באפן דומה ע"פ האפשרויות - הוצאת השתל והתקנת שתל חלופי.

8. האם ניתן לבצע עקירות ושתלים בעת נטילת אספירין ופלויקס? האם יש להפסיק נטילתם ולכמה זמן?

תשובה: בדרך כלל, ההחלטה לגבי הפסקת התרופות מדללי הדם נעשית בייעוץ עם הרופא המטפל (רופא משפחה/המטולוג). יחד עם זאת, לא מעט פעמים הטיפולים ניתנים גם לאלו שאמורים להמשיך לקחת את התרופות.

9. אני חוששת מהשתלות שיניים. האם יש שיטה של הרדמה כללית כדי להתגבר על הפחד?

תשובה: ישנן שיטות שונות מכדורי הרגעה דרך שימוש בגז צחוק, היפנוזה ,סדציה עמוקה והרדמה כללית.

10. עשו לי שתל לפני כשלושה שבועות (עם תוספת עצם) ואתמול הוא החל להתנדנד. בדיקה אצל הרופא הראתה שמה שמתנדנד זה השתל ולא הכתר הזמני. מה הסיבה לכך?

תשובה: דלקת, זיהום, חוסר מקום ולפעמים סיבות שאינן ידועות יכולות להיות הגורם לאי קליטת שתל.

11. כמה זמן לאחר עקירת שן אפשר להתחיל בתהליך ההשתלה?

תשובה: ברוב המקרים אפשר מיד בזמן העקירה או מאוחר יותר - עד חודשיים שלושה.

12. מה ההבדל בין שתלים תוצרת חו"ל לשתלים תוצרת הארץ?

תשובה: שתלים תוצרת חוץ מחברות ידועות הינם שתלים טובים שהוכיחו את עצמם במשך השנים. שתלים מתוצרת הארץ מחברות ידועות (יש שתיים-שלוש כאלה) הינם שתלים טובים עם ותק קצר יותר. חשוב לקבל את המלצת הרופא המטפל.

13. בשבוע שעבר עברתי השתלת שיניים בלסת העליונה ויש לי תחושה של כבדות וכאב. האם ההרגשה תקינה או שיש סיבה לדאגה?

תשובה: תופעות כמו כאבים, נפיחות ולחץ יכולות להתלוות לטיפולים כירורגים מורכבים. יחד עם זאת, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הרמת סינוס, השתלות עצם ושתלים דנטלים
פורום השתלת שיניים ביום אחד

למידע נוסף ליחצו על השתלות שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום