פורום חדש: קרום הבתולין

(1)
לדרג

אילו צורות יש לקרום הבתולין? האם הוא יכול להיקרע לפני קיום יחסי מין והאם ניתן לאחות אותו? על שאלות אלה ואחרות תוכלו לקבל תשובות בפורום חדש

מאת: ד"ר שרגא וקסלר

קרום בתולין שלם חשוב לנשים ולגברים רבים. קורה שקרום זה נפגע ויש צורך לאחות אותו מחדש. פורום קרום הבתולין ב-doctors יענה על שאלות הקשורות לנושא זה ובעיקר לנושא סגירתו או איחויו של קרום הבתולין, לזמן קצר או לזמן ארוך. כמו כן ניתן לשאול לגבי פתיחת קרום הבתולין.

הימניוס היה שמו של אל טקסי הנישואים במיתולוגיה היוונית. הימן (Hymen) הוא שמו של הקרום הדק אשר מקיף את פתח הנרתיק, הוא קרום הבתולין. לרוב קרום זה אינו סגור לגמרי, כך שהוא מאפשר לדם המחזור להתנקז מדי חודש. לעתים כלל אין קרום בתולין. קיימות מספר צורות של קרום בתולין: טבעתי (Annular Hymen), שמקיף את כל פתח הנרתיק, עם חלל פתוח במרכזו; מפוצל (Septate Hymen) עם מחיצה במרכזו; מנוקב (Perforated Hymen) עם נקבים רבים בתוכו. לעתים רחוקות קרום הבתולין סגור לגמרי (Imperforated Hymen), ואז יש צורך לפתוח בו נקב על מנת שנוזל דם המחזור החודשי יתנקז.

הקרום אינו ייחודי לאדם ונמצא גם בבעלי חיים כגון חתולים וכלבים, קופים וסוסים, חולדות וצפרדעים.

במחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי Developmental Cell על ידי חוקרים מהפקולטה לביולוגיה בטכניון, נמסר שהם הצליחו לגלות חלבון האחראי על יצירת קרום הבתולין בתולעת. חוקרים אלו זיהו חלבון אשר גורם לאיחוי תאים ובאופן ספציפי יוצר את קרום הבתולין אשר נימתח בין הרחם לאיבר ההטלה של התולעת. קרום זה דומה בתפקודו לקרום הבתולין אצל נשים.

איחוי קרום הבתולין

נערה נחשבת לבתולה אם טרם קיימה יחסי מין, אך לעתים לבתולה אין כלל קרום בתולין. אף כי בעת יחסי מין קרום הבתולין נקרע בחלקו, שכיח למצוא נערות שקרום הבתולין שלהן גמיש דיו כדי להישאר שלם למרות יחסי המין. בזמן יחסי המין הראשונים לרוב נגרם כאב וכן דמם כתוצאה מקריעת קרום הבתולין. מאוד נפוץ לשמוע מנערות שהיו בתולות, שבזמן יחסי המין הראשונים לא נצפה אצלן דימום.

קרום הבתולין עלול להיקרע לא רק בעת יחסי מין, אלא גם בעת מאמץ יתר, חבלה והחדרת חפץ לנרתיק כגון טמפון. שרידי קרום הבתולין יכולים ללוות את האישה לאורך כל חייה. לקרום אין חשיבות אנטומית, פיזיולוגית או תפקודית, אולם בחברות מסוימות יש לו חשיבות חברתית, תרבותית וכלכלית, ובמקרים אלו חשוב להן שהקרום יהיה שלם. היות שכך, נערות ונשים לא מעטות מבקשות "לסגור" מחדש את קרום הבתולין לאחר שהוא נקרע מסיבה זו או אחרת. סגירה כזאת נעשית בשתי שיטות:

השיטה ה"פשוטה" - איחוי של שולי הקרום המקורי. בשיטה זאת נתפרים שולי שאריות הקרום בחוטים הנמסים מעצמם. ניתוח זה נעשה בהרדמה מקומית ונמשך כ-30-20 דקות. הבעיה בניתוח זה שהוא מחזיק רק כשבועיים, היות ששולי קרום הבתולין אינם מצליחים להחזיק את התפרים יותר משבועיים ואז הפתח חוזר לקדמותו. לפיכך, שיטה זאת מתאימה למי שזקוקה לאיחוי למשך שבועיים בלבד. במקרה שמועד החתונה הוא בעוד שבועיים, ניתוח זה אפשרי ופותר את בעיית הקרום הקרוע.

ניתוח פלסטי - בניתוח זה מייצרים קרום בתולין שמחזיק מעמד לנצח. ניתוח זה נעשה בהרדמה כללית ונמשך כשעה. גם בניתוח זה משתמשים בחוטים נמסים, אולם תהליך התמוססותם נמשך זמן ארוך יותר. ניתוח זה מיועד לנשים שמועד הנישואים שלהם אינו ידוע או שהוא מרוחק יותר מאשר שבועיים. ניתוח זה הוא היחידי שניתן להיקרא בשם שחזור קרום הבתולין (Hymenorrhaphy).

האם ניתן לראות את קרום הבתולין?

כל אחת יכולה לראות את קרום הבתולין שלה. לשם כך יש להצטייד במראה. שבי בתנוחת כריעה או בגלים פשוקות, ופשקי את השפתיים הקטנות של הפות. כווני את המראה אל פתח הנרתיק, שם תוכלי לראות את קרום הבתולין או את שרידיו מסביב לפתח הנרתיק. אם את מתקשה לראות זאת, לחצי את שרירי רצפת האגן (כמו בזמן עשיית הצרכים).

האם בפעם הראשונה תמיד יש כאב?

לא. הכאב לרוב אינו נגרם מקריעת קרום הבתולין, אלא כתוצאה מכיווץ שרירי הנרתיק בשל החרדה, הפחד והדאגה מהאירוע המיוחד והראשוני הזה, פחד שגורם לה להדק את שרירי הנרתיק.

האם בפעם הראשונה תמיד יורד דם?

לא. אצל כשליש מהנשים אין כל דימום בפעם הראשונה. יתכן שאצל אלו שלא מדממות אין כלל קרום, או שיש בו פתח טבעי רחב או שהוא גמיש דיו.

האם אפשר להרחיב את פתח הנרתיק ואת הפתח שבקרום הבתולין?

כן, זה אפשרי. אפשר להרחיבו או להגמישו באמצעות שימוש בטמפון, באצבעות או במכשיר גלילי וארוך. אפשר גם בעת פעילות גופנית כמו רכיבה על סוס, שפגט או מחול.

מה עושים כאשר קרום הבתולין סגור לגמרי?

מצב זה מתגלה כאשר אצל הנערה לא מופיע וסת בגיל המתאים ומופיע כאב בטן שהולך וגובר. במקרים אלה דם הווסת מופרש מהרחם אך נתקע מאחורי הקרום הסגור ואינו מתנקז לנרתיק. בבדיקת גניקולוג ניתן לאבחן יחסית בקלות מצב זה וניתן לפתור אותו בפעולה של מספר שניות ללא כל כאב.

מה עושים כאשר ישנה מחיצה בקרום הבתולין הגורמת לכאב ביחסי מין?

מחיצה שכזאת בקרום הבתולין, או אפילו בנרתיק עצמו, עמוק יותר, ניתנת לפתרון בפעולה שאורכת מספר שניות ואינה מלווה בכאב.

בואו לדבר על זה בפורום קרום הבתולין.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום