ממצא: חשיפה קצרה לשמש מועילה

(1)
לדרג

חכמים בשמש: מחקר מוכיח כי חשיפה קצרה לשמש עשויה להגביר את רמות ויטמין D לרמה מספקת עבור מרבית האנשים עם עור בהיר

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Journal of Investigative Dermatology עולה כי חשיפה קצרה (מספר דקות ביום) לשמש באמצע יום קיץ עשויה להגביר את רמות ויטמין D לרמה מספקת, אם כי לא אופטימלית, עבור מרבית האנשים עם עור בהיר.

החוקרים מסבירים כי הייצור של ויטמין D בעור בעת חשיפה לקרינת Ultraviolet B באור השמש הינו המקור העיקרי לויטמין, אשר אינו מצוי בכמויות גבוהות במרבית מוצרי המזון. גורמים במערכת הבריאות בבריטניה מציינים כי חשיפה מקרית לאור השמש בימי קיץ מאפשרת לגוף לייצר כמויות מספקות של ויטמין D. מאידך, הם ממליצים להגביל את החשיפה לאור השמש מעבר לפרק זמן קצר.

על מנת לבחון האם חשיפות מקריות ויומיומיות שכאלו לאור השמש אכן מספקות, חשפו החוקרים 109 נבדקים בעלי עור בהיר לאור בכמות שוות ערך ל-13 דקות של אור שמש באמצע יום קיצי, שלוש פעמים בשבוע למשך שישה שבועות. הנבדקים לבשו חולצות טי-שירט ומכנסונים במהלך אירועי השיזוף הקצרים הללו.

שיזוף מבוקר

החוקרים מוסיפים כי מחקרם זה נערך בחודשי החורף, בהם אנשים מקבלים מעט מאוד ויטמין D מחשיפה לאור השמש, וזאת במטרה להתמקד בהשפעות השיזוף המבוקר. לדבריהם, כל הנבדקים הראו רמות נמוכות של צריכת הויטמין בתזונתם, ולא נטלו תוספים תזונתיים כלשהם של ויטמין D.

החוקרים מצאו כי הרמה הממוצעת של ויטמין D בדם הנבדקים עלתה מסביב 18 ng/mL ל-28 ng/mL. הם מזכירים כי מחקרים קודמים הציעו כי רמה של 20 ng/mL ומעלה הינה מספקת, בעוד שרמה של 32 ng/mL ומעלה הינה מיטבית.

בהתבסס על תוצאותיהם אלו, מעריכים החוקרים כי בכמות זו של חשיפה לאור השמש, כ-90% מאנשים לבנים מבוגרים באזור מנצ'סטר ובגיל 65 יוכלו להשיג רמות מספקות של ויטמין D, בעוד שכ-26% מהם ישיגו רמות מיטביות.

לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו אינם ניתנים לייחוס לאנשים בעלי עור כהה, שהרי אלו יהיו זקוקים לפרק זמן ארוך יותר של חשיפה לשמש מאחר וצבע עורם משמש למעשה כמעין הגנה טבעית מפני קרני השמש. בנוסף, החוקרים משערים כי בתלות בקו הרוחב הגיאוגרפי, הכמות הממוצעת של חשיפה לשמש אשר תדרש להשגת אותה ההשפעה בצפון אמריקה תנוע בין תשע לשש עשרה דקות של חשיפה.

החוקרים מציעים כי בעתיד, מסרים של בריאות הציבור עשויים לקדם חשיפות שגרתיות וקצרות לאור שמש באמצע ימי קיץ, כאשר הזמן שלהן מוגבל עד מתחת לסף בו העור 'נשרף'. עם זאת, הם מדגישים כי אלו המצויים בסיכון גבוה להתפתחות של סרטן העור צריכים להימנע מחשיפה לאור השמש. באנשים אלו, הם מוסיפים, עשוי להיות ערך רב לתוספים פומיים (טבליות, כמוסות או נוזל) של הויטמין.

באותו עניין, נציין כי לאחרונה דיווחנו אודות מטה-אנליזה גדולה שתוצאותיה פורסמו בגיליון ינואר של ירחון ה-British Medical Journal ואשר בחנה את היעילות של טיפול בתוספי ויטמין D עם וללא סידן למניעת שברים בעצמות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום