אסתמה של העור: אתגר והתמודדות

(0)
לדרג

אסתמה של העור היא מחלה קלה לזיהוי אך קשה לטיפול, שגורמת סבל רב לחולים בה. תרופה טבעית חדשה עשויה להפחית את הגרד, התסמין המציק ביותר

מאת: מערכת zap doctors

אטופיק דרמטיטיס, או בשמותיה הנוספים דלקת עור אטופית, אקזמה או אסתמה של העור, היא בעיית עור כרונית המאופיינת במצב דלקתי המלווה בפריחה קשקשית, גירודים ועקצוצים בשכבות העליונות של העור. דלקת זו מופיעה אצל 7%-2.4% מהאוכלוסייה, כאשר סובלים ממנה בעיקר תינוקות, אנשים שקרובי משפחתם לוקים בה ואנשים הסובלים מאסתמה, אלרגיות למזון או קדחת השחת.

קל לאבחן, קשה לרפא

לדברי ד"ר הנרי טראו, מנהל המחלקה למחלות עור בביה"ח שיבא, תל השומר, קרוב ל-30% מהאוכלוסייה סובלים בצורה זו או אחרת מהמחלה, כאשר אחוז קטן סובל ממנה בצורה חריפה. ההנחיה הטיפולית היא לדאוג לשימון העור, ובנוסף נרשמות לחולים משחות המכילות קורטיזון. בהופעה חמורה יותר של המחלה ניתנות תרופות פומיות. "אטופיק דרמטיטיס קשה לטיפול, משום שעדיין לא ברור מה המנגנון הגורם לה", אומר ד"ר טראו, ומוסיף: "מוצאים כיום שדווקא במקומות המתועשים חלה עלייה בתפוצת המחלה ויש כאן אתגר טיפולי גדול". ד"ר טראו אינו סבור שהרפואה הגיעה עדיין למתן טיפול אופטימלי. לדבריו, התרופות בחלקן אינן יעילות, ואלו שמראות יעילות טובה, גורמות לתופעות לוואי לא רצויות.

האטופיק דרמטיטיס מתאפיינת בנגעי עור יבשים ואדומים הגורמים לגרד ולעיתים מלווים גם בהתפתחות שלפוחיות קטנות המפרישות נוזלים. תינוקות מפתחים פריחות על הפנים, הקרקפת, באזור החיתול, על כפות הידיים, על הזרועות, על כפות הרגליים ועל הרגליים. אצל ילדים גדולים ומבוגרים הפריחה מופיעה לעיתים קרובות באזור קטן אחד. הפריחה מלווה תמיד בעקצוצים הגורמים לגירוד בלתי נשלט, שיכול לגרום לפציעות עור ולכניסת חיידקים וזיהומים לגוף.

אף שמדובר במחלה השכיחה ביותר אצל פעוטות, היא נעלמת לרוב עד גיל שלוש. בקרב המבוגרים המחלה נוטה להיות כרונית. במהלך המחלה מתרחשת תגובה אלרגית של העור הגורמת לדלקת כרונית. התוצאה: יש תחושת גירוד בעור והוא הופך יבש וקשקשי. הגירוי הכרוני והגירודים הבלתי פוסקים הופכים את העור לעבה יותר ולבעל מרקם נוקשה. חשיפה למרכיבים שלהם החולה אלרגי מחמירה את הסימפטומים.

ד"ר אביקם הראל, מנהל מחלקת עור ילדים בביה"ח דנה בתל אביב, עומד על הקלות של האבחון של המחלה מחד, ובקושי לרפאה, מאידך. "הבעיה העיקרית היא הגרד המלווה את הפריחה, והגרד משמעותו סבל ולכן גם הפרעה התפתחותית אצל הילד". לדברי ד"ר הראל, יש צורך דחוף במציאת טיפול שיהיה מצד אחד יעיל, ומצד שני ללא תופעות לוואי.

לחץ נפשי מעורר גרד

הגירוד הוא הסממן הבולט ביותר במחלה. בנוסף עלולים להופיע דימומים, שלפוחיות ויובש. אצל פעוטות מתחת לגיל שנתיים עלולים להופיע נגעים עוריים המופיעים תחילה על הלחיים, הזרועות או הברכיים. האבחון נעשה בעיקר על פי מראה העור, או על סמך היסטוריה המשפחתית של אלרגיות. לעתים רחוקות יבצע רופא העור ביופסיה, שבה ניטלת דגימה מהנגעים, כדי לוודא שאין המדובר במחלת עור אחרת.

אחת הסיבות העיקריות להופעת המחלה היא אלרגיה למזון, ואכן, מחקרים רבים מוכיחים כי קיים קשר חזק בין מזונות אלרגניים כמו חלב פרה, ביצים ובוטנים לבין תגובות אלרגיות המתבטאות בעלייה ברמות האימונוגלובולינים מסוג Ige, שהם נוגדנים במערכת החיסון העולים בכמותם בדם, כאשר ישנה עלייה בכמות האלרגנים. אצל ילדים מתבגרים ומבוגרים מזונות אחרים, כמו פולן ומוצרי כוורת נוספים, יכולים לעורר את הופעתה של התופעה.

גם ללחץ נפשי יש את היכולת לעורר או להחמיר את התופעה. במחקר שנערך באנגליה נמצא כי חולי אטופיק דרמטיטיס סובלים מרמות גבוהות יותר של חרדה ועצבנות.

בין הסיבות הנוספות: נטייה תורשתית, זיהומי אוויר, עישון פסיבי וחדירות-יתר של המעיים (המעיים משמשים כמחסום מפני גורמים אלרגניים שונים המעוררים מחלות. במצב של חדירות גדולה האלרגנים עוברים לדם ומעוררים תגובות גם בעור). במחקר שהתפרסם במגזין של ארגון הבריאות הישראלי צוין כי אבק הבית מהווה גם הוא גורם להתפרצות המחלה אצל ילדים.

הקונבנציונלי מול הטבעי

הטיפול הקונבנציונלי באטופיק דרמטיטיס משתנה בהתאם לחומרת הסימפטומים ומראה הנגעים על העור. הדרך הטובה ביותר היא כמובן להימנע מהגורמים שלהם החולה אלרגי. עור יבש פעמים רבות מחמיר את הבעיה. לכן, בכל רחצה מומלץ להמעיט בחשיפה למים ולהשתמש בכמות מעטה של סבון. לאחר הרחצה באמבטיה, בים או בבריכה, וכל עוד העור רטוב, יש למרוח קרם לחות על כל שטח הגוף. כאשר העור יבש במיוחד יש לחדש את מריחת הקרם. סביבה חמה ולחץ הגורמים להזעה מוגברת מחמירים את הגרד ואת היובש בעור שמתרחש אחר כך.

ד"ר אביקם הראל מסביר, כי ילדים עם אטופיק דרמטיטיס רגישים יותר לזיהומים בעור, המהווים את אחת הסיבות להחמרת הפריחה. מומלץ לפנות לרופא עור ילדים במקרה של פריחה מפושטת על שטח עור גדול ובמקרה של הפרשה מהנגעים בעור או סימני זיהו ם אחרים, כגון חום.

הגישה הנטורופתית מצידה מבקשת לבנות תוכנית טיפול שתקיף את נושא האלרגיות למזון, תפחית את הלחץ הנפשי, וכן תגרה את הכבד לנקות מהגוף עודפי רעלים ואלרגנים שונים. מאחר שהסיבה העיקרית למחלה היא האלרגיה למזון, רצוי בתחילת הטיפול לאתר את המזונות הבעייתיים ולנטרל אותם מהתפריט, בנוסף, ובדומה לגישה הקונבנציונלית, מומלץ להקפיד ולמרוח את הגוף במשחות וקרמים ייעודיים.

"קבוצת אוטופיקול" היא דוגמה נהדרת לקבוצת אנשים שחוו בעצמם את המחלה ה"בלתי אפשרית" הזאת וביקשה לחפש מענה טבעי. חברי הקבוצה לקחו את אנשי המקצוע המובילים בתחום צמחי המרפא המוסמכים גם כרוקחים, וביקשו ליצור משחה שאין בה קורטיזון או חומרים כימיים אחרים. הניסיון האישי שלהם כחולים הראה שהתרופות המוצעות בשוק טובות בהקלה זמנית של מצבי הגרד השונים, אך הן יוצרות תלות לא בריאה בהן. החברה יצאה לדרך מתוך הבנה שלא ניתן למצוא את הגורמים למחלה, ולכן יש למצוא את מה שחסר לגוף. לאחר תהליך לימוד ממושך ומעמיק של בחירת הצמחים הרלוונטיים לעניין, החל תהליך של בניית הנוסחה הייחודית. בתהליך איטי וסבלני, שארך למעלה מחמש שנים, התקבלו משובים מעשרות מטופלים, הפורמולה עוצבה והגיעה למצבה הנוכחי. משחת "אטופיקול" מיועדת לטפל בתופעה ללא תופעות לוואי וללא סטרואידים.

במחקר פרלימינרי שנערך על כ-50 חולים, עולה תמונה מבטיחה ליעילותה של המשחה. רוב החולים מדווחים על שיפור דרמטי באיכות חייהם או של ילדיהם. פרופ' ראובן אור, ראש המחלקה להשתלת מח עצם בביה"ח הדסה עין כרם, אומר: "מניסיוני האישי, ניכר שהמשחה בעלת תכונות מרפא חיוביות ביותר ויכולה לתרום לחולים רבים הסובלים מתופעות עוריות אימוניות או לאחר השתלת מח עצם ושאין להם טיפול טוב כיום". ד"ר שי וורטמן, רופא פנימי, בסטאטן איילנד, ארה"ב מוסר: "מצאתי את משחת האטופיקול יעילה באופן קיצוני בהפחתה של פריחה וגרד של העור. היא הייתה אפקטיבית גם אצל חולים שטיפולים קונבנציונליים לא סיפקו להם כל הקלה. אני אמשיך להשתמש בה לתועלת מטופלי הסובלים מאטופיק דרמטיטיס".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

אלרגיה ואסתמה
ייעוץ תרופתי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום