טיפול לא פולשני בקמטים בצוואר

(0)
לדרג

עור הצוואר והמחשוף פגיע במיוחד ובעל יכולת התחדשות נמוכה. כדי להאט את הזדקנותו יש לקיים שגרת טיפוח ואפשר גם להיעזר בטיפולים חדשניים לא פולשניים

מאת: מערכת zap doctors

העור בצוואר ובאזור הדקולטה (עצם החזה והמחשוף) שונה מעור הפנים. הוא דק מאוד, יש בו מעט בלוטות חלב ויכולת ההתחדשות שלו נמוכה ביותר. המונחים הקשורים באבר זה הגדירו מחדש אפילו את היררכיית המעמדות והסבו לו עם השנים תשומת לב מרבית, אשר מחייבת את כולנו לתחזק אותו ולטפל בו, על מנת לטשטש את מראהו המתבגר.

הצווארון הכחול, כידוע, מסמן את הפרולטריון, הוורוד מייצג את העבודה הנשית ואילו הצווארון הלבן הפך לסמל סטטוס נחשק של עבודה נקייה ומשתלמת. תעשיית האופנה הייתה זאת אשר הציבה את הצוואר בקדמת החזית וייחסה לו חשיבות רבה, שבעקבותיה התפתחה תעשייה שלמה המציבה אתגר ממשי לטיפוח מראה הצוואר.

באופנה צווארון גבוה או נמוך יקבעו את עומק המחשוף, צווארון מעוגל יעניק מראה ילדותי ותמים, ואילו צווארון גיאומטרי יתרום רבות למראה קשוח ומחודד. הצרה היא שעור הצוואר נוטה להתקמטות ולהזדקנות מוקדמת, וכשהתופעה צצה, אין חשק לחשוף אותו, לכן מומלץ לאמץ את החובה לשמר את מה שיש, כדי לדחות ככל שניתן את הופעת סימני הגיל.

היא שונאת את הצוואר שלה

עבור נשים רבות מצב הצוואר הוא צרה צרורה אשר שהולכת ומחריפה עם השנים, לא מאמינים? תשאלו את גדולת התסריטאיות והבמאיות בהוליווד, נורה אפרון, תסריטאית "כשהארי פגש את סאלי", שכתבה לאחרונה את רב המכר שלה: "אני שונאת את הצוואר שלי". בספר היא מהגגת על כל ניסיונותיה הכושלים לעצור את גיל המעבר.

"אני שונאת את הצוואר שלי. בחיי. אם הייתן רואות את הצוואר שלי, אולי גם אתן הייתן שונאות אותו, אבל סביר להניח שלא הייתן אומרות שום דבר, מטעמי נימוס", כותבת אפרון בספרה, ומוסיפה: "אם הייתי אומרת לכן משהו בנושא, כמו 'אני ממש לא יכולה לסבול את הצוואר שלי', הייתן כנראה מגיבות באיזה משפט נחמד, כמו 'אני לא מבינה על מה את מדברת'.

הייתן משקרות, כמובן, אבל אני סולחת לכן. אני משקרת ככה כל הזמן - במיוחד לחברות שמספרות לי שהן מיואשות מהשקיות הקטנות שיש להן מתחת לעיניים או מהסנטר הכפול או מהקמטים או מהצמיגים במותניים, ושואלות אם אני חושבת שהן צריכות לעשות הרמת עפעפיים או מתיחת פנים או הזרקת בוטוקס או שאיבת שומן.

מהניסיון שלי, המשפט 'אני לא מבינה על מה את מדברת' הוא שם קוד ל'אני מבינה למה את מתכוונת, אבל אם את חושבת שתצליחי להפיל אותי בפח ולגרור אותי לשיחה בנושא, את משוגעת לגמרי'. כולנו יודעות שמסוכן להתעסק בנושאים כאלה".

עצירת ההתקמטות מהירה

שלושה גורמים מאיצים את הזדקנות עור הצוואר: היעדר בלוטות חלב שמספקות שמנוניות; דלות שכבת השומן התת-עורית, התורמת להאצת רפיון העור ולהתקמטותו; שכבת האפידרמיס החיצונית עבה למדי ומקשה על חדירת תכשירי הטיפוח.

חברות הקוסמטיקה, שמודעות לצורך העמוק של הנשים לתת לצוואר להתבגר בנינוחות, הנפיקו שלל תכשירים ייעודיים לטיפול ממוקד באזור הרגיש. מגוון התכשירים הללו הוא ללא ספק בשורה משמחת לכשעצמה, אך רצוי שתדעו כי כל קרם שהוא, מוצלח ואיכותי ככל שיהיה, לא יכול לבצע לבדו את כל העבודה, ולכן יש צורך ליישם בקביעות כמה כללי ברזל ולשלבם בטיפולים חדשניים המתהדרים בטכנולוגיות מוכחות יותר.

בשנים האחרונות פורחות השיטות הלא פולשניות המיועדות לטיפול בעור הפנים המתדלדל. הבולטת ביותר היא הזרקת חומר המילוי בוטולינום טוקסין הידוע בשמו "בוטוקס". כבר לפני עשור גילתה רופאת עיניים קנדית באקראי שהחומר האמור יעיל בהפחתת קמטים, ומאז הטיפול בו הורחב למניעת הזעה ולטיפול בקמטים. שיטות נוספות לטיפול בצוואר המתבגר הם טיפולי הפילינג; טיפולי הפוטורג'וביניישן, המבצעים קילוף מבוקר ועדין באמצעות לייזר והבזקי אור שמטרתם לטשטש את כתמי הגיל, לחדש את העור, ולהעלים של כלי דם נימיים תוך שיפור רקמת הקולגן; וכן הזרקת החומצה ההיאלורונית הנחשבת לחידוש עולמי בהתייחס לטיפול ממוקד בצוואר, שכן כאן החומר אינו מיועד למילוי קמטים, אלא גורם למיצוק העור ולשיפור משמעותי במרקמו.

"עד לשנה האחרונה טיפלנו בעור הרפוי בצוואר בעיקר בבוטולינום טוקסין ובטיפולים כירורגיים שונים", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור, ונשיאת החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית. "אולם, בשנה האחרונה ראינו פריצת דרך משמעותית בטיפולים הלא פולשניים לצוואר, הן לעור רפוי והן למצבורי השומן".

אכן, בשנה שעברה התקיים בארץ כנס הקוסמודרם הבינלאומי ובו הוצגו מספר חידושים ושיטות טיפול חדשות יותר מהשיטות הנ"ל לטיפול בצוואר.

חידושים בטיפול בצוואר

השיטה החדישה והמתקדמת ביותר שהוצגה בכנס נזקפת לזכותה של חברת המכשור לרפואה אסתטית "סינרון", אשר פיתחה שיטה הידועה בשם "סבלייטיב רג'ובניישן". הטיפול פועל בטכנולוגיה חדשה המשתמשת בגלי רדיו פרקציונליים לטיפול בעור הצוואר המתקמט. בשיטה זאת הפעולה מתבצעת רק על חלק מהעור, כאשר בין עמודי הטיפול בשכבת העור משאירים עור בריא להמרצת תהליך הריפוי שלו.

בטיפול נעשה חימום של שכבת העור המכילה קולגן. חימום הקולגן, החלבון העיקרי בעור ואבן הבניין העיקרית שלו, גורם לו להתכווץ (כפי שסוודר מתכווץ במכונת ייבוש), וכך מושגים מיצוק העור, כיווץ העור הרפוי והרמת רקמת הצוואר. פעולה נוספת המושגת באותה עת היא קילוף פרקציונלי של שכבת העור השטחית עם שיפור במראה מרקם העור. הטיפול החדש גורם לפגיעה מינימלית בחלק העליון של העור (האפידרמיס), ומצד שני מצליח לחדור לעומק העור, וכך גורם לשיפור משמעותי עם ריפוי מהיר ללא צורך בשהייה בבית לאחר הטיפול.

לאחר הטיפול מופיע אודם מקומי למשך 48-24 שעות בלבד. לקבלת תוצאות משמעותיות יש צורך בשלושה טיפולים עם הפסקה של חודש בין טיפול לטיפול. התוצאה ממשיכה להשתפר גם בחודשים שלאחר הטיפול, היות שתהליך בניית הקולגן בעור נמשך מספר חודשים לאחר הטיפול.

טיפול לא פולשני נוסף שהוצג בכנס הוא המסת השומן התת-עורי בהזרקות. עד לא מזמן הטיפולים העיקריים בשומן עודף בצוואר היה בשאיבת שומן או ניתוח (שתיהן פעולות פולשניות). כיום קיימת אפשרות להמסת שומן בהזרקות של פוספטידילכולין לרקמת השומן. "הפוספטידילכולין הוא חומר טבעי לגוף המשמש לפירוק שומן במערכת העיכול. הזרקה שלו לרקמת השומן מלווה תהליך דלקתי באזור למספר ימים.

ההזרקה עצמה היא פעולה קצרה אשר אורכת 20 דקות ומתבצעת במרפאה. לאחר הפעולה יש נפיחות באזור המוזרק לשלושה ימים. לאחר מכן יורדת הנפיחות ויש המסה הדרגתית של רקמת השומן תוך כשמונה שבועות", אומרת ד"ר ורנר ומוסיפה: "היות שמדובר בתהליך הדרגתי, יש לרקמת העור באזור המטופל מספיק זמן להתכווץ, ובדרך כלל לא נוצר עודף עור באזור המטופל. בדרך כלל אף רואים מיצוק ברקמת העור באזור המטופל. תוצאות הטיפול נשארות לאורך זמן ואין צורך לחזור על הטיפול לאחר קבלת התוצאה המבוקשת".

עשרת הדיברות לצוואר ברבור

לצד הטיפול החדשני, יש כמה דברים נוספים שתוכלו לעשות כדי לשמור על מראה צעיר ולדחות את פגעי הזמן:

מסנני קרינה: הקפידו למרוח את הצוואר במסנני קרינה (30 UV) בקיץ, אך גם בימי החורף הקרירים.

ניקיון: מדי ערב נקו את הצוואר מהלכלוך שהצטבר במהלך היום. עשו זאת בעזרת סבון ג'ל, שמנקה ביסודיות וביעילות רבה יותר מאשר תחליב ניקוי עדין. חשוב לדעת שאין לנקות את עור הצוואר עם מי-פנים המכילים אלכוהול, במהלך ההתנדפות הוא סופח מים מהעור ומייבש אותו.

שגרת טיפוח קבועה: לרוב, כל קרם שמורחים על הפנים, ניתן למרוח גם על הצוואר, אולם כשהעור בוגר ומראה סימני גיל, מומלץ לרכוש קרם מיוחד לצוואר. הלילה הוא זמן הטיפוח האמיתי לצוואר - מערכות הגוף נחות ומאפשרות שיקום של נזקי היום. החומרים החיוניים לעור צוואר בוגר הם אלה המאיצים את חילוף החומרים, מזרזים את קצב התחדשות התאים ודוחים את הופעת הקמטים. רצוי ומומלץ כי התכשיר יכיל רכיבים (בעיקר ממקור צמחי) שמרגיעים את העור ממתח היומיום ומאפשרים לו לפנות אנרגיה לתהליכי השיקום העצמי.

גם רכיבי פירמינג (מיצוק) וליפטינג (מתיחה) מסייעים למטרה. רכיבים אידיאלים נוספים: לחות עמוקה, שבלעדיה העור היבש אינו מסוגל לקלוט את חומרי הטיפוח; ויטמין C המחזק את העור ומבהיר אותו; רטינול הפועל לחידושם ולבנייתם של סיבי הקולגן והאלסטין.

אקסטרה טיפוח: העיקרון שכל מה שמורחים על הפנים טוב גם לצוואר, תופס לגבי מכלול הנוהל הטיפוחי. את כל סוגי המסכות (ניקוי, לחות, והזנה) טוב להניח גם על הצוואר. פילינג מכני עם תכשיר גרגרים, המחייב תנועות שפשוף, אינו מתאים לעור הדק והחלש של הצוואר. כן מומלצים פילינג אנזימטי ופילינג על בסיס חומצת פירות. הם מאיצים נשירת תאי עור מתים שהצטברו על העור ומקנים לו גוון עמום ועייף. ההסרה חושפת תאים צעירים ורעננים בעלי גוון בריא יותר, שקולטים היטב את חומרי הטיפוח.

כושר: פעילות גופנית, לפחות פעמיים בשבוע עם עדיפות לפילאטיס וליוגה, מסייעת לחיזוק שרירי הצוואר ולשמירה על יציבה נכונה וראש זקוף, מה שיסייע בסופו של דבר לצוואר בעל מראה יפה יותר. ותרו על כרית השינה. הכרית גורמת לקימור בקדמת הצוואר ולהתקפלות הסנטר לכיוון החזה, וכך הצוואר מתכווץ ועורו מקדים להתקמט. אותם קפלים בעור הצוואר יהפכו עם הזמן לקמטים.

משקל: שמרו על משקל יציב. השמנה גורמת לעיבוי הצוואר ולטשטוש קווי המתאר.

מים חמים מדי: החום מרחיב כלי דם ומחליש אותם. בגיל מבוגר, התכווצות החוזרת יעילה פחות ולכן הצוואר מקבל גוון אדמומי ולא מחמיא.

בושם: אין להתיז ישירות על עור הצוואר, כי בשילוב עם זיעה וחשיפה לשמש עלולים להופיע רגישויות וכתמים בעור.

טיפולי אסתטיקה: מנתוני האקדמיה האמריקאית לרפואת עור, עולה כי קיימת עלייה במספר הפרוצדורות הלא ניתוחיות לטיפול בצוואר. מספר הפעולות הלא ניתוחית, כדוגמת הזרקות, טיפולי פילינג, הסרות שיער בלייזר וכדומה, צמח בעשור האחרון בכ-745%, זאת לעומת מספר הפרוצדורות הניתוחיות שצמח בעשור האחרון רק ב-114%.

המסקנה המתקבלת היא, כי המגמה המתפתחת בתחום האסתטיקה הרפואית הלא ניתוחית מהווה את האפשרות לעבור שינוי אסתטי ללא צורך בפרוצדורה ניתוחית עם תוצאות מספקות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום