פרא-רפואה ורפואה משלימה

(0)
לדרג

עם כניסת מקצועות הרפואה המשלימה לשוק, היטשטשו הגבולות ביניהם לבין המקצועות הפרא-רפואיים. רק פיקוח אקדמי על מוסדות הלימוד יבטיח את בריאות הציבור. דעה

מאת: דני שר

במאה ה-21 הרפואה האלטרנטיבית איננה מילה השמורה לאנשים "רוחניים" שמאמינים באנרגיות חיוביות. הרפואה האלטרנטיבית נמצאת היום בכל קופות החולים ואף ניתנת למבוטחים במסגרת הביטוחים המורחבים.

באופן כללי, המגמה הפלורליסטית שחלה בעולם הרפואה המערבי וגם בישראל מבורכת, אך היא יצרה גם בעיתיות רבה עבור המטופלים המחפשים מזור לכאבם. המושג "רפואה משלימה", שהיה שמור במשך שנים למקצועות הפרא-רפואיים, כדוגמת פיזיותרפיה, כירופרקטיקה אוסטיאופתיה, קלינאות תקשורת, תזונה קלינית ודומיהם, פתאום הפך למושג ללא גבולות, הכולל בתוכו אין ספור מקצועות הוליסטיים.

מי בעצם מטפל בך?

הבעיה הגדולה יותר נוצרה כאשר מגמה זו המשיכה גם לתוך בתי הספר למטפלים אלטרנטיביים שהפכו בין יום לבתי ספר "לרפואה משלימה", והחלו להכשיר בעלי מקצועות פרא-רפואיים ללא סטנדרטים ראויים וללא פיקוח. תהליך זה הפך לסכנה אמיתית עבור המטופלים שאינם עושים את ההפרדה בין מקצועות הרפואה המשלימה ועלולים ליפול לידיהם של מטפלים ללא הכשרה מתאימה, שבמקרה הטוב לא יסייעו להם ובמקרה הרע עלולים להחמיר את מצבם ולסכן את בריאותם.

בעיה זו מחייבת את מוסדות הפיקוח בישראל, משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה, לתת עליה את הדעת ולהוביל לרגולציה ופיקוח בטווח הזמן המיידי. הכנסת כבר החלה בתהליך של הסדרת מקצועות הבריאות. חה"כ פרופ' אריה אלדד וד"ר אמיר שנון, הממונה על רישוי העסקים במשרד הבריאות, מובילים את התהליך בנחישות. אולם, התהליך מתבצע עקב בצד אגודל, משום שמעבר לחקיקה הם גם עושים את כל עבודת המטה ומתמודדים עם אינטרסים כלכליים לא מבוטלים שמנסים לסכל את הסדרת מקצועות הבריאות.

לעומתם, המועצה להשכלה גבוהה מתנהלת בעצלתיים. הוועדה המקצועית הביאה עימה בשורה לפני כמה חודשים, כשהמליצה לקבוע סטנדרטים אקדמאיים לרפואה משלימה. המליאה החליטה לא לקבל את ההמלצה, בטענה כי למקצועות אלו אין בסיס מדעי. נכון ששיאצו וטווינא לא נשענים על המדע, אבל פיזיותרפיה, אוסטיאופתיה וכירופרקטיקה בהחלט מבוססים על יסודות מדעיים. הטיפול במקצועות אלו מתחיל באבחון המתבסס על בדיקות רפואיות קונבנציונליות ועל בסיס האנטומיה והפיזיולוגיה של גוף האדם.

יש להפריד בין המקצועות הפרא-רפואיים לבין הרפואה המשלימה. צריך להגן על בריאות הציבור ולקבוע סטנדרטים אקדמאיים ראויים ולסיים את הסדרת המקצועות הפרא-רפואיים בחקיקה כמה שיותר מהר. בכל יום שעובר יוצאים לשוק העבודה עוד ועוד מטפלים שלא עברו הכשרה מתאימה, מה שהופך את פיתרון הבעיה מסובך הרבה יותר.

דני שר הוא בעל תואר ראשון באוסטיאופתיה ומכהן כיו"ר האגודה הישראלית לאוסטיאופתיה.

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום