אסתמת ינקות - חשיבות האבחנה המוקדמת

(0)
לדרג

אסתמה היא מחלה שכיחה בגיל הרך. אם היא מאובחנת בזמן וההורים והילד מפתחים יחסי אמון עם הרופא ונענים לטיפול, הפגיעה באיכות החיים תצטמצם משמעותית

מאת: ד"ר שי חנניה

בימים אלה של חורף, עם שפעת עונתית רגילה, שפעת חזירים ועוד, חשוב לחזור ולעסוק בתחלואת דרכי הנשימה אצל תינוקות, שהיא שכיחה עד מאוד.

אסתמה היא מחלה נפוצה ביותר, ובעיקר בשנים הראשונות לחיים; אפשר לכנות אותה "אסתמת ינקות". חשוב לכנותה אסתמה, כי ניסיון להשתמש במונחים אחרים גורם לדחייה באבחנה ובטיפול. הביטוי העיקרי של אסתמה בגיל הינקות הוא שיעול לילי שנמשך מעבר למספר לילות (שעה-שעתיים אחרי שהילד נרדם). ביטוי שכיח אחר המביא לפנייה לרופא הוא דלקת ריאות חוזרת". ברוב המוחלט של המקרים סבלו מתופעות דומות בני משפחה אחרים, וחלק מבני המשפחה סובלים מתופעות אלרגיות.

אם זה נראה כמו אסתמה ונשמע כמו אסתמה - זה אסתמה

אסתמה היא מחלה דלקתית כרונית, והמרכיב הדלקתי הוא הבולט בגיל הצעיר. לכן, גם בהיעדר צפצופים, וגם אם הרופא השתמש רק במונחים כמו "ליחה" או "חרחורים", יש סיכויים גבוהים שמדובר באסתמה (במיוחד אם הילד טופל בעבר באינהלציות ונטולין או ברקלין, ולעיתים גם קיבל טיפול בסטרואידים). אינפורמציה זו וערנות מצד ההורים והרופאים ימנעו איחור באבחנה.

ברוב המקרים אסתמת ינקות היא מחלה קלה שחולפת עם השנים, אבל אבחנה נכונה במועד תשפר באופן משמעותי את איכות החיים של הילד וההורים, תמנע דלקת ריאות חוזרת, ביקורים במיון ואשפוזים, וגם תקטין את כמות התרופות שהילד יקבל. תינוק שאובחן בזמן יוכל ליהנות מטיפול מונע יעיל מאוד, שישפר לבלי היכר את איכות החיים של כל בני המשפחה. גם הפרוגנוזה הטובה נותנת תקווה ותמריץ להקפיד על הטיפול המונע הניתן כל יום.

יחסי אמון עם הרופא

הטיפול היעיל ביותר הם משאפי הסטרואידים הניתנים דרך "מיכלים שונים" המותאמים לגיל הילד. זוהי שיטת טיפול ותיקה ובדוקה, ואין סיבה לחשש מהשימוש בה. כאן נכנס לתמונה רופא ריאות הילדים - הוא בעל המיומנות לאבחנה, להתייחסות לגורמים נלווים, לאבחנה מבדלת. רופא ריאות הילדים צריך להיות ערני ורגיש לחששות, לאמונות ולכוונות הנסתרות של ההורים. ניסיונו של הרופא והיכרותו עם המטופלים חשובים לאבחנה נכונה ולטיפול מוצלח. עיקר תפקידו של רופא ריאות הילדים הוא לתת את ההדרכה הנכונה לטיפול המונע, תוכנית טיפולית מסודרת והדרכת ההורים לתגובה בזמן החמרה. הצלחת הטיפול תלויה במידה רבה באמון שנותנים ההורים במטפל ובטיפול עצמו, כלומר בהיענות לטיפול, ובהקפדה על פרטים טכניים קטנים אבל חשובים מאוד, כמו אופי החזקת הילד והמסכה, תזמון החלפת המשאף ועוד. להצלחת הטיפול לאורך זמן נדרשים ביקורת ומעקב, בדיקה חוזרת של הבנת הפרטים הטכניים הנדרשים והחלטה לגבי שינויים בטיפול או במשכו.

אם מצאתם עצמכם שותפים לבעיה, אל תדחו את הפניה לעזרה - חייכם וחיי ילדיכם ישתפרו ללא היכר.

ד"ר שי חנניה פרסם לאחרונה ספר חדש בשם "על שולחן החיוכים", שבו ניתן למצוא רמזים, תובנות וחיוכים לגבי ההיענות לטיפול או טיפול "בשאיפה" תרתי משמע.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אלרגיה ואסתמה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום