יוזמה: הפחתת הסיכון מקרינה

(0)
לדרג

כמות הקרינה אליה נחשפו מטופלים במהלך בדיקות הדמיה עלתה באופן דרמטי בשנים האחרונות. תוכנית חדשה של ה-FDA תנסה להפחית חשיפה מיותרת לקרינה

מאת: מערכת zap doctors

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע על השקת יוזמה חדשה לצמצום חשיפה מיותרת לקרינה מבדיקות ההדמיה: CT, רפואה גרעינית ופלואורוסקופיה. מטרת התכנית היא לקדם את השימוש הבטוח בבדיקות אלו, לסייע לרופאים המטפלים בקבלת החלטות על הזמנת הבדיקות ולהגביר את מודעות החולים באשר לחשיפה לקרינה במהלכן.

אנשי ה-FDA הסבירו כי בדיקות CT, רפואה גרעינית ופלואורוסקופיה חושפות את המטופלים לקרינה מייננת, שעלולה להגבר את הסיכון לממאירות. כמו כן, חשיפה לא-מכוונת לכמויות גבוהות מאוד של קרינה עלולה לגרום לכוויות עוריות, איבוד שיער וקטרקט. לדבריהם, כמות הקרינה אליה נחשפו מטופלים אמריקאים במהלך בדיקות הדמיה עלתה באופן דרמטי ב-20 השנים האחרונות, ולכן קיים צורך לצמצם את הסיכונים הכרוכים בדבר.

הגברת המודעות לסכנות הקרינה

מדו"ח של ה-National Council on Radiation Protection and Measurements שפורסם במרץ 2009, עולה כי בשני העשורים האחרונים הוכפלה החשיפה לקרינה מייננת, בעיקר לאור השימוש הגובר בבדיקות CT, רפואה גרעינית ופלואורוסקופיה. על-פי פרסום ה-FDA, בדיקות אלו מהוות כ-26% מבדיקות ההדמיה הכרוכות בקרינה, אך אחראיות ל-89% מהחשיפה השנתית של מטופלים לקרינה מבדיקות הדמיה.

תכנית ה-FDA צפויה לפעול במספר מישורים: הראשון, שיפור הבטיחות של מכשור ההדמיה. בכוונת ה-FDA לדרוש מיצרני מכשירי ה-CT והציוד הפלואורוסקופי לספק הכשרת בטיחות לקלינאים, וכן לכלול אמצעי בטיחות במכשירים, כגון מדידת כמות הקרינה במהלך הבדיקה ותכנון התראות על כמות קרינה העולה על הכמות המתאימה לבדיקה. כמו כן, מתכננים אנשי ה-FDA תכנית בקרת איכות לבדיקות הדמיה במסגרת תכניות הביטוח Medicare ו-Medicaid וצפויים לפרסם את רמות הקרינה הצפויות מכל בדיקת הדמיה, על מנת שהרופאים המטפלים יעריכו את הצורך בבדיקה. על-פי התוכנית, על הרופאים לפתח וליישם קריטריונים מתאימים לשימוש בבדיקות ההדמיה, במטרה למנוע חשיפה מיותרת לקרינה מבדיקות הדמיה לא הכרחיות. בנוסף, בכוונת ה-FDA להגביר את מודעות המטופלים לקרינה אליה הם נחשפים במהלך בדיקות ההדמיה, באמצעות שימוש בכרטיס הדמיה רפואי, שיכלול מידע על הבדיקות שעבר כל מטופל.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחת בטן, הרמת חזה והסרת עודפי עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום