תרופות: ההורים טועים, הילד נפגע

(0)
לדרג

טעות לעולם חוזרת? מחקר חדש מגלה ממצאים מדאיגים: הורים עושים טעויות לעיתים קרובות בעת שימוש בכוס מדידה למתן תרופות נוזליות לילדיהם

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2010 של ה-Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, עולה כי הורים עושים טעויות לעיתים תכופות בעת שימוש בכוס מדידה למתן תרופות נוזליות לילדיהם.

החוקרים כותבים כי טעויות במינון תרופות הן הסיבה השכיחה ביותר לתופעות תרופתיות הניתנות למניעה בילדים. למרות שכיחותן, עד כה נערכו מעט מחקרים להערכת הגורמים שעשויים לשפר את מתן המינון המדויק של תרופות לילדים.

המחקר כלל 302 הורים, שהתבקשו למדוד 5 מ"ל (כפית אחת) של תרופה נוזלית תוך שימוש ב-6 אמצעי מדידה שונים. כמו כן, הראו החוקרים להורים תווית תזונתית ושאלו אותם מספר שאלות על תוכנה, על מנת להעריך את יכולת ההבנה הרפואית של ההורים.

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין שימוש בכוסית מדידה עם סימונים מודפסים לבין סיכוי גבוה פי 27 לטעות במינון, בהשוואה לשימוש במזרק פומי. כמו כן, נמצא קשר בין שימוש בכוסית מדידה עם סימונים מוטבעים לבין סיכוי גבוה פי 11 לטעות מינון. החוקרים מציינים כי טעויות משמעותיות נצפו פי 6-7 בשימוש בכוסיות מדידה, בהשוואה לשימוש במזרק.

החוקרים מדווחים כי רק מחצית מההורים מדדו את כמות התרופה הנכונה בעת שימוש בכוס מדידה עם סימונים מוטבעים, ורק 30% מהם מדדו את הכמות הנכונה תוך שימוש בכוס עם סימונים מודפסים. עם זאת, בשימוש בטפטפת, כפית מדידה או מזרק הגיעו ההורים למינון הנכון ב-85% מהמקרים. הם מסבירים כי כוס המדידה עלולה להיות מבלבלת ממספר סיבות, כגון סימון בו זמני של כמות המתאימה לכפית ולכף, שעלול להוביל לאי הבנה, שכן קיצורי הכמויות הם דומים.

במחקר נמצא קשר בין הבנה רפואית נמוכה לבין סיכוי גבוה יותר לטעות במינון. החוקרים מדווחים כי רוב הטעויות שנצפו כללו מינון יתר, אם כי לא סביר שטעויות אלו יובילו לנזק חמור, אלא לתופעות לוואי מינוריות דוגמת בחילה, כאבי בטן, סחרחורת וישנוניות. עם זאת, הם מדגישים כי למרות שלרוב לא מדובר בטעויות מסכנות חיים, קיימת חשיבות רבה לעודד מתן מינון מדויק של תרופות לילדים. בנוסף, חשוב שהוראות המינון יהיו פשוטות להבנה.

בימים אלו פועל מנהל המזון והתרופות האמריקאי לפתח הנחיות, שישפרו את דיוק המינון של אמצעי המדידה השונים.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום