שאלון: מהו קצב ההזדקנות שלך?

(0)
לדרג

קצב ההזדקנות מושפע מאורח החיים ונקבע ע"י המערכת החיסונית. הספר "מערכת חיסונית מאוזנת - המפתח לחיים ארוכים" מציג שאלון המאפשר לכם לדעת מה מצבכם

מאת: מערכת zap doctors

האם שאלתם את עצמכם מדוע נדמה שאנשים מזדקנים בקצב שונה? כפי שתלמדו עוד מעט, קצב ההזדקנות נקבע על-ידי המערכת החיסונית, ובעצם רווחת עתה הסברה שמקור כל המחלות כמעט הוא כשל במערכת החיסונית. ללא מערכת מאוזנת לא ניראה בריאים ולא נהיה בריאים.

להלן 21 שאלות הנוגעות לאורח חייך ולמערכת החיסונית שלך. ענה עליהן בכנות, סכם את הנקודות, וגלה את קצב ההזדקנות שלך (השאלות נוסחו בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד).

1. האם עליך לרזות 4.5 ק"ג?

א. הוסף 10 נקודות אם משקלך מתאים לגובהך.
ב. הוסף 5 נקודות אם עליך לרזות רק 4.5 ק"ג.
ג. הוסף 0 נקודות אם עליך לרזות יותר מ-4.5 ק"ג.

נשיאת משקל-יתר מהווה גורם לחץ - לא רק על הגב והמפרקים אלא גם על המערכת החיסונית. מלבד הסיכון הגדול יותר למחלות כמו סוכרת, מחלת לב, וסרטן, גורם משקל-יתר גם לגירוי-יתר של המערכת החיסונית.

אחת הדרכים הטובות למדידת מידת הפעלתה של המערכת החיסונית היא בדיקת דם לקביעת רמת החלבון המגיב C - C-reactive protein - ערכים גבוהים של CRP מעידים על פעילות גבוהה של המערכת החיסונית. מאמר שהתפרסם במרס 2006 בכתב העת Journal of the American Medical Association, הראה שנשים בעלות משקל-יתר, גם אלה המקיימות פעילות גופנית סדירה, נמצאות בדרגת סיכון גבוהה פי 8 עד כמעט פי 10 למערכת חיסונית היפראקטיבית, לעומת נשים במשקל בריא. עובדה זו השתקפה ברמה גבוהה יותר של CRP בדמן של בעלות המשקל העודף. מחקרים על גברים מראים תוצאות דומות.

2. האם אתה מעשן?

א. הוסף 10 נקודות אם כמעט אינך מריח עשן אפילו.
ב. הוסף 5 נקודות אם אתה נחשף במידת מה לעשן של מעשנים אחרים כל יום (עישון פסיבי), אך אינך מעשן.
ג. הוסף 2 נקודות אם אתה חי עם מעשן, אך אינך מעשן בעצמך.
ד. הוסף 0 נקודות אם אתה מעשן.

עישון הוא דרך בטוחה להזדקנות מהירה של הגוף. התוצאות ידועות - עור מקומט, עורקים סתומים, נפחת (אמפיזמה, emphysema), סרטן ואין-אונות, וזו רשימה חלקית בלבד.

אולם הסיבה החשובה ביותר להפסיק לעשן היא משום שהעישון גורם לגירוי-יתר של המערכת החיסונית, שמוביל בהמשך להאצת ההזדקנות. מחקר שהתפרסם במאי 2005 בכתב העת American Heart Journal, מגלה שבקרב מעשנים נצפו סימנים של הפעלה חיסונית גבוהה, כולל רמת CRP גבוהה, וכן רמה גבוהה של גורמים מגרי מקרופאג'ים, המעוררים את תאי הדם הלבנים להתרבות במהירות ולהרוג.

גם עישון פסיבי מעורר פעולה חיסונית. מחקר מפברואר 2004 שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine, מצא מספר גבוה של תאי דם לבנים, וכן רמה גבוהה של CRP אצל אנשים שנחשפו לעישון פסיבי לפחות 3 פעמים בשבוע, לעומת אנשים שנחשפו פחות.

3. האם אתה גר באחד האזורים העירוניים הבאים: אגד ערים גוש דן, מפרץ חיפה, ירושלים רבתי?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה גר ועובד מחוץ לאזורים אלה.
ב. הוסף 2 נקודות אם אתה גר באזור כפרי או בפרבר, אך נוסע תכופות לאזורים אלה (כלומר פעם בשבוע או יותר).
ג. הוסף 0 נקודות אם אתה גר באזורים אלה.

אזורים אלה מהווים את מוקדי זיהום האוויר בישראל (הרשימה אינה מסודרת בהכרח לפי רמת הזיהום), על-פי מדידת כמות חלקיקים מזהמים באוויר והפגיעה בשכבת האוזון. שאיפת אוויר מזוהם מפעילה את המערכת החיסונית במצב של מגננה מתמדת ומזקינה את הגוף בטרם עת. מחקר מפברואר 2006 שהופיע בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine מדד את השינויים היומיים ברמות ה-CRP מול המדד היומי של זיהום האוויר. המחקר מצא שרמת ה-CRP עלתה באופן מובהק כ-2 ימים לאחר שהנבדקים נחשפו לחלקיקי אוויר מזהמים.

4. האם ביצעת פעילות גופנית שגרמה לך להזיע, ב-24 השעות האחרונות?

א. הוסף 10 נקודות אם אתה מבצע פעילות כזו לפחות 4 פעמים בשבוע.
ב. הוסף 5 נקודות אם אתה מבצע פעילות כזו לפחות 2 פעמים בשבוע.
ג. הוסף 0 נקודות אם אתה מבצע פעילות כזו לעיתים רחוקות בלבד.

פעילות גופנית מסייעת להפסקת הפעלתה של המערכת החיסונית מכמה בחינות. דוח שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology בינואר 2004, אימת ממצאים של מחקר מ-2002 שפורסמו בכתבי העת Circulation ו-Epidemiology, המראים יחס הפוך בין פעילות גופנית ובין רמת CRP: פעילות גופנית מורידה את רמת ה-CRP. אין זו הפתעה שפעילות גופנית הוכחה כמונעת כל מחלה כמעט, וכמפחיתה את השפעות הזקנה.

5. מה היה משקלך כשנולדת?

א. הוסף 4 נקודות אם משקלך היה גבוה מ-3.825 ק"ג אך נמוך מ-4.500 ק"ג.
ב. הוסף 2 נקודות אם משקלך היה בתחום 3.825-3.150 ק"ג.
ג. הוסף 0 נקודות אם משקלך היה נמוך מ-3.150 ק"ג או גבוה מ-4.500 ק"ג.

מחקרים הראו שלתינוקות קטנים יותר (2.700-2.475 ק"ג) מערכת חיסונית שלא התפתחה די הצורך, בעוד תינוקות גדולים יותר (עד 4.275 ק"ג) נהנים מחיים ארוכים יותר ומפחות מחלות. משקל לידה נמוך נקשר כבר לרמה גבוהה יותר של CRP ולהפעלה חיסונית גבוהה בגיל מבוגר. במחקר המשפחות MIDSPAN, סקר רחב משתתפים וארוך טווח שנערך לאחרונה בסקוטלנד, מצאו החוקרים שבמשקל לידה בטווח 4.275-2.475 ק"ג עמדה רמת ה-CRP בקרב בוגרים ביחס הפוך למשקל הלידה שלהם, ובטווח משקלים זה, כל ק"ג לידה פירושו רמה נמוכה ב-11% של CRP בגיל מבוגר.

6. האם נטלת תרופה אנטיביוטית בשנה האחרונה?

א. הוסף 4 נקודות אם אינך מצליח להיזכר מתי הייתה הפעם האחרונה שנטלת אנטיביוטיקה.
ב. הוסף 2 נקודות אם נטלת מנת אנטיביוטיקה (הכמות שבמרשם הרופא) לא יותר מ-10 פעמים בחיים.
ג. הוסף 0 נקודות אם הנך רגיל ליטול מנת אנטיביוטיקה כל שנה או בתדירות גבוהה יותר.

שימוש באנטיביוטיקה מזקין את מערכת החיסון בטרם עת, וקשור לכמה בעיות בריאותיות, כולל מחלת לב, אלרגיות, אסתמה ואפילו סרטן השד. שימוש תכוף באנטיביוטיקה מסמן מערכת חיסונית הנמצאת במצב תקיפה, נלחמת בזיהום, אך עם זאת גם הורסת את הבריאות.

מחקר שפורסם בכתב העת Chest במרס 2006 הראה שתינוקות שנחשפו למנת אנטיביוטיקה אחת בלבד בשנת חייהם הראשונה, עמדו בפני סיכון כפול למחלת האסתמה, לעומת תינוקות שלא נחשפו כלל לתרופה, והסיכון עלה עם כל מנה נוספת של אנטיביוטיקה.

7. האם יש לך אחאים (אחים או אחיות) המבוגרים ממך?

א. הוסף 4 נקודות אם יש לך אחאים המבוגרים ממך.
ב. הוסף 0 נקודות אם הנך בכור או בן יחיד.

מחקרים גילו שאצל בכורות או בנים יחידים קיימת נטייה גדולה יותר לאלרגיות, אקזמה, אסתמה, והפרעות אלרגיות אחרות, המצביעות על פעילות-יתר של המערכת החיסונית.

סקירה של 53 מחקרים קיימים, שפורסמה בכתב העת Journal of Epidemiology
and Community Health ב-2002, הראתה קשר חזק ועקיב בין מספר האחאים ובין אלרגיות, אסתמה, צפצופים (בנשימה) וקדחת השחת, כשהסיכון גדל ככל שפוחת מספר האחאים.

8. האם היקף מותניך גדול מהיקף אגן הירכיים?

א. הוסף 10 נקודות אם היקף האגן גדול יותר (כן!).
ב. הוסף 2 נקודות אם ההיקפים במותניים ובאגן זהים.
ג. הוסף 0 נקודות אם היקף המותניים גדול מהיקף האגן.

היקף האגן צריך להיות גדול ב-10% יותר מהיקף המותניים אצל גברים, וב-20% יותר אצל נשים. סנטימטרים עודפים בסביבות אמצע הגוף מהווים הפרעה במערכת החיסונית וקשורים להזדקנות מוקדמת. כלל זה נכון גם לאלה שאינם סובלים ממשקל-יתר. מחקר שנערך בבית-החולים "בריגהאם אנד ווימנ'ס" (Brigham and Women's) בבוסטון, ואשר פורסם בכתב העת Epidemiology בנובמבר 2003, מראה שאפילו כשהמשקל תקין, נקשר שוויון בהיקף המותניים ובהיקף האגן לרמה גבוהה של פעילות-יתר של המערכת החיסונית.

9. האם ניקית היום את שיניך בחוט דנטאלי?

א. הוסף 2 נקודות אם השתמשת היום בחוט דנטאלי.
ב. הוסף 1 נקודות אם לא השתמשת היום, אך הנך משתמש לעיתים קרובות.
ג. הוסף 0 נקודות אם אינך משתמש כלל בחוט דנטאלי, או משתמש רק לעיתים רחוקות.

כן, חוט דנטאלי. שימוש בחוט דנטאלי מסייע במניעת הצטברות משקע (פלאק) בשיניים ובחניכיים. משקע זה הוא מעטה עבה של חיידקים מזהמים, הגורמים למאבק מתמיד בינם ובין המערכת החיסונית. רמה גבוהה של משקע זה קשורה לפעילות-יתר של המערכת חיסונית וסיכון כפול למחלות לב וכלי דם. מחקר שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine (באוקטובר 2000) מצא שמחלות חניכיים מכפילות את הסיכון לשבץ (אירוע מוחי) אצל מבוגרים מעל 25. מחקר נוסף שערך בית-הספר לרפואת שיניים של הרווארד בשיתוף עם בית-החולים "בריגהאם אנד ווימנ'ס" (שפורסם בפברואר 2001 בכתב העת Journal of the American College of Cardiology), מצא שיעור גבוה יותר של התקפי לב, מוות ממחלת לב וכלי דם ושבץ בקרב חולים במחלות חניכיים.

10. האם עשית אהבה בשבוע האחרון?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה נהנה מחיי אהבה טובים.
ב. הוסף 3 נקודות אם חיי האהבה שלך טובים למדי.
ג. הוסף 0 נקודות אם הנך מאוכזב מחיי האהבה שלך.

למה אתה מחכה? סקס טוב בשבילך. אבל בעצם אין הכוונה לסקס בלבד, אלא לא?הוב ולחוש אהוב. מעט אהבה משקיטה פעילות מואצת של המערכת החיסונית טוב יותר מהידיעה שמישהו אחר אוהב אותך, ולהיפך. כשאוהבים וחשים אהובים, לא רק כל העולם נראה טוב יותר, גם לגוף טוב יותר.

11. האם סיפרת היום לחבריך בדיחה שהצחיקה אותם?

א. הוסף 2 נקודות אם הצלחת להצחיק מישהו.
ב. הוסף 1 נקודות אם מישהו אחר הצחיק אותך.
ג. הוסף 0 נקודות אם אינך זוכר שצחקת היום.

אכן, זו שאלה מתחכמת במקצת. אם ענית כן, מתבררים 2 דברים: יש לך חברים טובים, ויש לך חוש הומור (וגם יכולת להעביר מסרים). מה שחשוב פה הוא הידידות והצחוק. שניהם מחדשים את נעוריה של המערכת החיסונית. "צחוק הוא התרופה הטובה ביותר" אינה סתם קלישאה חבוטה. הצחוק שולח אותות צינון למערכת החיסונית.

12. האם היה לך כלב בילדותך?

א. הוסף 2 נקודות אם היה לך כלב בילדותך.
ב. הוסף 1 נקודות אם הייתה לך בילדותך חיית מחמד אחרת.
ג. הוסף 0 נקודות אם מעולם לא היו לך חיות מחמד.

בנוסף להיותה ידידה נאמנה, משחקת חיית מחמד תפקיד חשוב בתמיכת המערכת החיסונית. כלבים וחתולים (וכמה חיות מחמד אחרות) יוצרים מגע עם מרבית החיידקים שאינם מזיקים, שעל המערכת החיסונית להכירם בעת התפתחותה בתקופת הילדות (אולם יש להיזהר קצת יותר בנוגע לחתולים, בשל נטייתם של חתולים לגרום יותר אלרגיות מכלבים). ללא חשיפה לחיידקים הנכונים, תפתח המערכת החיסונית בריצת אמוק ותגיב לכל מיני דברים שאינה אמורה להגיב אליהם, כגון אבקת פרחים, עשבים, שחת, קשקשי בעלי חיים, נוצות עופות ו/או עובש, תגובה שעלולה להוביל לאלרגיות, אסתמה ופריחות בעור.

13. האם עשו לך עיסוי בחודש האחרון?

א. הוסף 2 נקודות אם עשו לך עיסוי.
ב. הוסף 1 נקודות אם עשית עיסוי למישהו אחר.
ג. הוסף 0 נקודות אם א' וב' אינם נכונים.

מדובר בהתרגעות. עיסוי כל שריר בגוף במשך שעה, כשהמוח לוקח חופשה, הוא תרופה טובה. מגע מרגיע בשילוב שחרור כאבי שרירים הולכים כברת דרך ארוכה לקראת הפחתת לחץ גם מהמערכת החיסונית. עיסוי הוכח כמפחית את הפעלת המערכת החיסונית, ובנוסף גם משרה הרגשה טובה.

14. האם אתה אוכל יותר מ-3 פעמים ביום (אם כמה תשובות מתאימות, בחר את המתאימה ביותר)?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה אוכל מעט, וכמעט אינך אוכל אכילת-יתר.
ב. הוסף 3 נקודות אם הנך מדלג על ארוחה מדי פעם, אבל בדרך כלל אוכל 3 פעמים ביום, ולא אוכל לעיתים קרובות אכילת-יתר.
ג. הוסף 0 נקודות אם אתה אוכל ארוחות גדולות וחש מלא אחר כך.

אכילה של 3 ארוחות ליום אינה נחשבת כבר למנהג הבריא ביותר. ארוחות מהוות אחד מגורמי הלחץ הגדולים ביותר על המערכת החיסונית. גרוע מזאת, ריכוז כל הקלוריות היומיות בארוחה אחת גדולה או בשתיים גדולות, גורם לחץ כבד ביותר על המערכת החיסונית. ככל שגדלה הארוחה עולות רמות ה-CRP והאינטרלוקין-6 (interleukin-6), ועולה גם רמת הפעלת המערכת החיסונית - במיוחד לאחר ארוחה שמנה. אכילה קלה או אכילה של כמה ארוחות קטנות יותר היא דרך טובה יותר מאשר אכילה של 2 או 3 ארוחות גדולות בלבד ליום.

15. האם אתה נוטל ויטמינים?

א. הוסף 4 נקודות אם אתה נוטל מולטי-ויטמין שעה לפני הארוחה העיקרית של היום.
ב. הוסף 2 נקודות אם אתה נוטל מולטי-ויטמין כל יום, אך לא לפני הארוחה העיקרית.
ג. הוסף 0 נקודות אם אינך נוטל מולטי-ויטמין.

נטילת מולטי-ויטמין מדי יום מפחיתה לחץ מהמערכת החיסונית ומאיטה הזדקנות. נטילה זו הוכחה כמפחיתה משמעותית את רמת ה-CRP, על-פי מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine בדצמבר 2003.

ייתכן שהנך נוהג כרוב האנשים, ונוטל את המולטי-ויטמין כדבר ראשון בבוקר. אך הטוב ביותר הוא ליטול את המולטי-ויטמין כשעה לפני הארוחה העיקרית של היום, כי אז הוא מסייע להפחית את ההפעלה החיסונית המתרחשת בעקבות הארוחה. מחקר שפורסם בכתב העת Circulation ביולי 2003 הראה שנטילת ויטמינים נוגדי חמצון A, C, E, ובטא-קרוטן, לפני הארוחה העיקרית, מונעת את עליית רמת
ה-CRP הנצפית לאחר ארוחה.

16. האם הרמת קולך בכעס ב-24 השעות האחרונות?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה מסוגל לומר בכנות שהנך כועס לעיתים רחוקות על משהו.
ב. הוסף 1 נקודות אם חשת כעס אך לא צעקת.
ג. הוסף 0 נקודות אם הרמת את קולך היום.

ה?יה כן. צעקת על ילדיך? על אשתך? בעבודה? בחנות? על אדם כלשהו? אולי על הכלב שלך? אפילו כשקולך נשמע מעט עצבני, זה סימן לשנאה פנימית. שנאה וכעס הם רגשות עזים המאותתים למערכת החיסונית שאתה שש אלי קרב. קרי: צפה פגיעה מצד מערכת חיסונית הפועלת בהילוך גבוה. במחקר של המחלקה למדעי ההתנהגות של אוניברסיטת דיוק, שפורסם בכתב העת Psychosomatic Medicine בספטמבר 2004, נמצא שכעס ושנאה בדרגה גבוהה מנבאים רמה גבוהה של CRP.

17. האם אתה חרד במשך היום?

א. הוסף 2 נקודות אם אתה רק לפעמים חרד.
ב. הוסף 0 נקודות אם אתה חרד כמעט כל הזמן.
ג. אם אינך חרד אף פעם הוסף 0 נקודות, כי גם אמירת שקר אינה מוסיפה בריאות למערכת החיסונית.

עצבני? זיעה בכפות הידיים? בהלה מוחלטת? או אפילו רק תחושה מסוימת של מבוכה? המערכת החיסונית אינה מאושרת כשאתה עצבני. חרדה משדרת מסר רם וצלול - אתה חש מאוים. זה בדיוק הזמן שבו מתחילה מערכת ההגנה לבעוט. חרדה תדירה מזקינה אותך בטרם עת.

בעקבות ה-11 בספטמבר, בחנו חוקרים ישראלים את השפעתה של חרדה מתמשכת על הבריאות ועל תפקוד המערכת החיסונית, על-ידי בדיקת רמת ה-CRP אצל 721 גברים ו-431 נשים. הפחד מפני התקפות מחבלים, בייחוד בקרב נשים, נמצא קשור לרמה גבוהה של CRP, המעידה על הפעלת המערכת החיסונית.

18. האם אתה חש לעיתים דיכאון? עצב? צער? ייאוש מוחלט?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה בדרך כלל בטוח ואופטימי.
ב. הוסף 2 נקודות אם חשת דיכאון בחודש האחרון יותר מפעם אחת.
ג. הוסף 0 נקודות אם אתה מדוכא לעיתים קרובות.

הגרוע מכל שלושת הרגשות המסוכנים ביותר (שנאה, חרדה, ייאוש) הוא כנראה הייאוש, כי אין הוא משדר למערכת החיסונית על חרדה בלבד, אלא על כניעה. אם מדובר בתדירות גבוהה, אין ספק שדיכאון מצריך טיפול. ייאוש ודיכאון נקשרו כבר לכל מיני בעיות בריאות, החל במחלת לב ותפקוד מוחי לקוי, וכלה בדלדול עצם (אוסטאופורוזיס). מחקרים רבים שנערכו עד היום הראו זאת, הבולט שבהם דווח בגיליון אוקטובר 1996 של כתב העת New England Journal of Medicine ובו נקשר דיכאון עם דלדול עצם. מאז, קשר המחקר דיכאון גם עם היארעות גבוהה יותר של סוכרת, מחלת לב, שבץ וסרטן.

19. האם ישנת היטב בלילה האחרון?

א. הוסף 5 נקודות אם אתה כמעט תמיד ישן כמו תינוק.
ב. הוסף 3 נקודות אם אתה בדרך כלל ישן כמו תינוק.
ג. הוסף 1 נקודות אם פעמים רבות קורה שאינך ישן מספיק.
ד. הוסף 0 נקודות אם אתה תמיד עייף, ונראה לך שאינך ישן מספיק.

בשעת השינה יכולה סוף-סוף המערכת החיסונית להירגע, להיטען ולהיתקן. היא אינה יכולה לעשות זאת במשך היום - היא עסוקה מדי בהגנה על הגוף. זו הסיבה שקשה לישון בעת מחלה, משום שהמערכת החיסונית עסוקה מאוד. כל מיני תהליכי תיקון מתרחשים בזמן השינה, בעוד חוסר שינה מהווה סיבה רצינית למערכת חיסונית היפראקטיבית, כפי שהוכח במחקרים רבים, כולל מחקר שדווח בפברואר 2004 בכתב העת Journal of the American College of Cardiology המראה שחוסר שינה, קצר טווח או מתמשך, מוביל לרמה גבוהה של CRP.

20. האם אתה שר? מזמזם? או שיר מתנגן בראשך לעיתים קרובות?

א. הוסף 2 נקודות אם אתה מנגן בכלי או שר כל יום.
ב. הוסף 1 נקודות אם אתה מאזין לעיתים קרובות למוזיקה במערכת הביתית או לנגן נייד.
ג. הוסף 0 נקודות אם אתה אדיש למוזיקה. זה לא יעזור לך, אך גם לא יזקין אותך.

מוזיקה מרגיעה אפילו חיה רעה - יתרה מזאת, היא מרגיעה גם את המערכת החיסונית. באך, בטהובן, ארל סקראגס או אמינם אפשריים. מחקר בפגים מצא שכשנוגנו שירי ערש נרשמו אצל התינוקות רמות גבוהות יותר של חמצן, פחות זיהומים ואשפוזים קצרים יותר.

21. באיזו עונה של השנה נולדת?

א. הוסף 2 נקודות אם נולדת באביב.
ב. הוסף 1 נקודות אם נולדת בחורף או בקיץ.
ג. הוסף 0 נקודות אם נולדת בסתיו.

לא, זו לא אסטרולוגיה. על-פי מחקר שנערך על-ידי כלב פינץ' ואיילין קרימינס, כפי שפורסם בגיליון ה-17 בספטמבר 2004 של כתב העת Science, נראה שילידי האביב מזדקנים קצת יותר לאט, ונוטים לחיות בממוצע 6-3 חודשים יותר מילידי הסתיו.

ההסבר לכך נעוץ אולי בשינויים העונתיים במשקל הלידה, ובהשפעתם על המערכת החיסונית (דפוס הפוך נמצא אצל ילידי החצי הכדור הדרומי).

מפתח הניקוד

אם צברת:

100-80 נקודות: אתה מזקין כמו עץ סקוויה, וחי בהרמוניה עם המערכת החיסונית השלווה והבוטחת שלך. אין לה כל צורך בפעילות-יתר, כי שלום שורר במחזור הדם שלך. אולם יש תמיד מקום לשיפורים. המשך לקרוא ותלמד כיצד להאט עוד יותר את תהליך ההזדקנות.

79-60 נקודות: אתה מזקין כמו אחד מצבי הענק. המערכת החיסונית היא ידידתך ואין לה עניין רב לתקוף אותך - כרגע. אך ניתן להוסיף שיפור על מצבך המשופר כבר, ולהביא את המערכת החיסונית שלך לפעולה טובה עוד יותר. ישנם כמה צעדים שתוכל לנקוט על מנת להאט את קצב ההזדקנות ולחיות חיים ארוכים יותר ובריאים יותר. המשך ללמוד!

59-40 נקודות: קצב ההזדקנות שלך תואם את הממוצע האנושי, וזה לא רע בכלל, אך ביכולתך להזקין הרבה יותר לאט, ובה בעת להפחית את סיכוייך לחלות. ידע הוא כוח, והרי לפניך אפוא ההזדמנות ללמוד כיצד להאט את תהליך ההזדקנות ולמנוע מחלות. יש דברים רבים שתוכל לעשות כבר עכשיו כדי לשפר את התפקוד החיסוני שלך, והראשון שבהם אימוץ הלך-הרוח הנכון: האמן בכוחך לשנות את מצב בריאותך ואת קצב ההזדקנות שלך.

39-20 נקודות: אתה מזקין בקצב של קליע שנורה זה עתה מרובה, ומתקדם לקראת מחלה איומה - ואולי אתה כבר חולה במחלה כזו. ניקוד זה הוא בבחינת צו קריאה לפעול מייד להפסקת תהליך זה. כדאי אולי שתדלג לתוכנית שבחלקו השני של הספר; תמיד תוכל לשוב לחלק הראשון, לאחר שכבר נקטת את הצעדים הראשונים שיקנו לך שליטה על המערכת החיסונית שלך.

מתוך: "מערכת חיסונית מאוזנת - המפתח לחיים ארוכים", ד"ר מארק ליפוניס (M.D), הוצאת פוקוס, 256 עמ'.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת כאורח חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום