מי מטפל בכאבי גב תחתון?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: הסיכוי להעלמות תלונה על כאב בגב תחתון גבוה יותר בקרב אלה שפנו לרופא המשפחה, בהשוואה למטופלים שפנו לאורתופד

מאת: מערכת zap doctors

כאב גב תחתון הינו בעיה שכיחה הנפוצה במרפאות הרפואה הראשונית ובמרפאות האורתופדיות כאחד. מטרת המחקר שפורסם בחודש נובמבר 2009 בכתב העת IMAJ הייתה להשוות את תוצאות הפניה עם כאב גב תחתון לאורתופד ולרופא משפחה.

שיטות

המחקר הקיף 241 מטופלים עם תלונה חדשה של כאב גב תחתון. 166 מטופלים פנו לרופא משפחה ו-75 מטופלים פנו לאורתופד. במחקר השתתפו במחקר 125 רופאי משפחה ו-17 אורתופדים. לאחר הביקור הראשון רואיינו המטופלים טלפונית על-פי שאלון מובנה ורואיינו שוב, כמעקב, כחודש לאחר הביקור אצל הרופא.

המדדים שנבדקו היו: חומרת התלונה והפרעתה לחיי היום יום (כפי שזו נחוותה על ידי המטופל), פיתרון הבעיה ומספר ביקורים והפניות לבדיקות הדמיה.

תוצאות

בהשוואה למטופלים שפנו לרופא המשפחה, מטופלים שבחרו לפנות לאורתופד בביקורם הראשון דיווחו על הפרעה קשה יותר לחיי היום יום שלהם, הוזמנו למעקב נוסף וביצעו יותר הדמיות (CT ומיפוי עצמות). לאחר מעקב של חודש, שיעור המטופלים שדיווחו על מציאת פיתרון לבעיה היה גבוה יותר במטופלים שפנו לרופא המשפחה בהשוואה למטופלים שפנו לאורתופד.

מסקנה

במטופלים עם תלונה חדשה של כאב גב תחתון, נמצא כי הסיכוי להעלמות התלונה גבוה יותר במטופלים אשר פנו לרופא המשפחה בהשוואה למטופלים אשר פנו לאורתופד (גם לאחר ניטרול חומרת המחלה הנתפשת).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום