סרטן שד גרורתי

(0)
לדרג

לקראת יום המודעות למניעת סרטן: טיפולים חדשים מאפשרים מניעת התקדמות הגידול הסרטני ואפילו נסיגתו, תוך שליטה בסימפטומים הנלווים. סקירה

מאת: פרופ' אילן רון

סרטן השד הוא הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב נשים בישראל בפרט ובעולם המערבי בכלל. מקור המחלה הוא לרוב בגידול המתפתח בדופן הפנימית של צינוריות החלב בשד, חודר לרקמת השד וגדל. מדי שנה מאובחנות בארץ כ-4,000 נשים עם סרטן שד, מהן 400 נשים עם סרטן שד גרורתי. למרבה הצער, גם אצל נשים שעברו טיפול בסרטן השד בשלבים מוקדמים, עלולה המחלה הגרורתית להתפרץ בשלב מאוחר יותר.

כשמדובר בגידול סרטני ממוקם בשד בלבד, מטרת הגישה הטיפולית היא השגת הבראה מלאה של המטופלת על ידי ניתוח עם או ללא קרינה ועם או ללא טיפולים תרופתיים. גידול המערב גם את בלוטות הלימפה בבית השחי נחשב לגידול עם התפשטות אזורית וגם במקרים אלו הגישה הטיפולית של הצוות המטפל היא להשיג החלמה מלאה של המטופלת. אבל ישנם מקרים שהאישה פונה עם גידול מפושט עוד יותר - זהו השלב של סרטן גרורתי.

התפשטות המחלה

לפעמים מתפשטים התאים הסרטניים שמקורם בשד דרך הדם לאיברים נוספים בגוף כגון העצמות, הריאות, הכבד או המוח ואז מדובר בסרטן שד שהוא גרורתי ושאינו ניתן לריפוי. במקרים אלה החולה עלולה לסבול מסימפטומים קשים ומפגיעה משמעותית באיכות חייה. גידול השולח גרורות לעצמות גורם לכאבי תופת.

הכאב יכול להיות כה רב עד כי החולות נזקקות לטיפול באמצעות קרינה או מורפיום. גרורות בריאות עלולות לגרום לקוצר נשימה, גרורות בכבד יכולות לגרום לתשישות בחילות והקאות וגרורות במוח גורמות לכאבי ראש, טשטוש בראייה, ראייה כפולה, תחושת בחילה ותופעות של חוסר שיווי משקל.

סרטן שד גרורתי יכול להופיע בנשים שמעולם לא עברו ממוגרפיות ומגיעות לרופא בשלב בו המחלה התפשטה לאיברים מרוחקים; או אצל נשים שלקו בעבר בסרטן השד, עברו טיפול להרחקת הגידול, אך למרות זאת המחלה חזרה כעבור מספר חודשים או שנים כמחלה גרורתית באיברים נוספים.

הרופאים מתייחסים לטיפול בסרטן שד גרורתי כאל טיפול במחלה כרונית, משמע שאין דרך לגרום להחלמה מלאה של החולה אך יש בהחלט דרכים להשיג הארכת החיים ושיפור או מניעת הסימפטומים של המחלה. מטרת הטיפול האונקולוגי הוא להשיג תקופה ארוכה ככל הניתן של "שקט" מהמחלה. השגת הקלה בסימפטומים עדיפה לפעמים על הארכת תוחלת חיים ובאה לידי ביטוי בין היתר בשליטה בסימפטומים הנלווים למחלה תוך מניעת המצוקה הפיזית והנפשית וחוסר הוודאות המלווים את התקדמותה.

כיום מטפלים בסרטן שד גרורתי בטיפולים תרופתיים כל-גופיים הנחלקים לשלוש קבוצות:

1. טיפולים כימותרפיים שמטרתם למנוע את חלוקת התאים הסרטניים, ועל ידי כך למנוע את צמיחת הגידול.

2. טיפולים הורמונאליים הניתנים אם מזהים שהגידול הוא גידול בתלות הורמונאלית (קיום קולטנים להורמונים בריקמת הגידול).

3. טיפולים ביולוגיים שמטרתם פגיעה בשגשוג כלי הדם המזינים את הגידול הסרטני, טיפול בביטוי גנטי מסוים כדוגמת הגן הסרטני שנקרא 2-HER ומתן טיפול ספציפי ביולוגי כנגד גן גידולי זה.

מטרת האונקולוג היא לתפור טיפול על פי מאפייני הגידול הספציפי של כל אשה. ההחלטה הטיפולית נקבעת בהתאם למצבה של האשה ולאופי הגידול. גורמים כגון הבריאות הכללית של האשה וגילה נלקחים אף הם בחשבון ויש התייחסות ליכולתה להתמודד עם "אגרסיביות" הטיפול. מדובר בדרך כלל בשילוב של טיפולים כימותרפיים עם או ללא טיפולים ביולוגיים, או טיפולים הורמונאליים.

כיום, באמצעות שילוב הטיפול הביולוגי ניתן לאפשר לחולות סרטן שד גרורתי תקופה ארוכה של חיים ללא התקדמות המחלה ובעצם שליטה במחלה ובסימפטומים וחזרה לשגרת חיים יומיומית. כשאנו מזהים בתוך רקמת הגידול גן סרטני כלשהו כדוגמת הגן שנקרא HER-2, הרי תוספת של הטיפול הביולוגי "הרספטין" משיג שיפור משמעותי בתוצאות הטיפול לאורך כל שלבי המחלה, או מתן התרופה "לפטיניב" משיגה שיפור כשהיא ניתנת לחולות לאחר שנחשפו "להרספטין".

עם זאת, ישנה קבוצה גדולה של חולות סרטן שד גרורתי, בעיקר חולות שאין להן את הגן הסרטני שנקרא 2-HER בתוך תאי הגידול שלהן, והמענה הטיפולי עבורן שונה. כאן נכנסות לשיקולי בחירת הטיפול תרופות ביולוגיות חדשות כדוגמת ה"אווסטין", המצטרפת לטיפול הכימותרפי בסרטן שד גרורתי.

הטיפול ב"אווסטין" בנוסף לכימותרפיה מאפשר לעיתים תקופה ארוכה של חיים ללא התקדמות המחלה (PFS), מכפיל את שיעורי התגובה לטיפול ומהווה מרכיב חשוב במיוחד בטיפול בחולות ללא ביטוי של הגן הסרטני 2-HER בשד שלהן או בגרורות.

חשוב לציין כי הטיפולים הביולוגיים ניתנים במחלה גרורתית במשולב עם הטיפולים הכימותרפיים. בעוד שהטיפול הכימותרפי הורס את הגידול עצמו הרי ה"אווסטין" פוגע וחוסם את כלי הדם המזינים את הגידול, ועל ידי כך באמצעות הטיפול המשולב "אווסטין" וכימותרפיה ניתן להשיג הקטנה ועד הרס מוחלט והיעלמות של הגידול הסרטני במקרים מסוימים. כפועל יוצא להשגת הנסיגה של הגידול מושגת במקביל הקלה בתלונות ובסימפטומים של החולה ושיפור באיכות חייה.

הכנסת טכנולוגיות רפואיות מתקדמות ותרופות חדשות נגד סרטן השד לסל הבריאות מאפשרת לצוותים הרפואיים להציע לחולות מגוון רחב עדכני ויעיל של טיפולים. מאחר שחולות שונות מגיבות באופן שונה לטיפול, הרי מגוון של אפשרויות בסל התרופות מאפשר להתאים את הטיפול האופטימלי לכל חולה.

פרופ' אילן רון, פרופסור לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, הרופא הראשי של המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב.

לפרטים על טיפולים חדשניים - מחקרים קליניים לטיפול בסרטן שד לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום