קטיעת יד משפיעה על הראייה

(0)
לדרג

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטה העברית מראה כי קטיעת יד גורמת לשינוי בראיית החלל הקרוב לגוף, ובכלל זה לעיוותים בתפיסה הראייתית

מאת: מערכת zap doctors

אנו יודעים בדיוק היכן מונח חפץ מסוים כאשר אנו אומרים שהוא נמצא "בהישג ידינו". אבל אם אין לנו יד, האם אנחנו עדיין יכולים לזהות במדויק את מיקום האובייקט? לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית התשובה לכך היא שלילית.

המרחב הקרוב לגופנו, שבו אנחנו יכולים לבצע פעולות עם הידיים, כמו אחיזה ונגיעה בחפצים, מכונה "חלל הפעולה". מחקרים מראים כי המוח האנושי מקודד את המידע הראייתי המופיע בחלל הפעולה הקרוב באופן שונה מקידוד המידע המופיע בחלל הרחוק ולפיכך הייצוג המוחי של חפצים בחלל הפעולה הקרוב תלוי במרחק שלהם מהידיים. כעת, מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Psychological Science מראה שקטיעת יד גורמת לעיוותים בתפיסה הראייתית וביכולת לדעת היכן ממוקם החפץ במרחב הקרוב.

הערכת מרחק שגויה

חוקרי המוח ד"ר תמר מייקין, מיטל וילף ופרופ' אהוד זהרי מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, בשיתוף ד"ר איזבלה שוורץ מהדסה הר הצופים ביצעו את המחקר. לצורך המחקר התבקשו 12 קטועי יד להתבונן בנקודה במרכז המסך, כאשר שני ריבועים הוצגו לזמן קצר משני צידיה של הנקודה המרכזית. המתנדבים התבקשו לקבוע מי משני הריבועים נמצא רחוק יותר מהמרכז.

קטועי יד ימין נטו לדווח שהריבועים ממוקמים במרחק שווה מהמרכז גם כאשר הריבוע הימני נמצא רחוק יותר. הם העריכו את המרחק בצד ימין כקטן יחסית למרחק שבצד שמאל. לעומתם, קטועי יד שמאל דיווחו ששני הריבועים ממוקמים במרחק שווה מהמרכז כאשר הריבוע השמאלי היה למעשה רחוק יותר. ואולם, כאשר הם חזרו על המטלה יושבים רחוק מהמסך, לא נמצאו הבדלים בתפיסה בין שתי הקבוצות - גם קטועי יד שמאל וגם קטועי יד ימין העריכו את המרחקים בצורה מדויקת יותר. התוצאות מראות כי קטיעת היד משפיעה רק על הראיה בחלל הקרוב לגוף.

הגדלת חלל הפעולה

"הממצאים מראים כי איבוד היד, שמוביל להתכווצות חלל הפעולה, גורם לעיוותים ארוכי טווח בתפיסה המרחבית", אומרת ד"ר מייקין שהמחקר בוצע כחלק מעבודת הדוקטורט שלה. "המחקר מראה שהאפשרויות לפעולה בחלל הקרוב מעצבות את התפיסה שלנו ושהיכולת לפעול בחלל משפיעה על הדרך שבה תופסים אותו".

לתוצאות הניסוי יש השלכות על הטיפול בתסמונת "הזנחת צד" במוח, תופעה שבה אדם מתקשה לתפוס מידע מצד אחד, בדרך-כלל שמאל, בעקבות פגיעה מוחית. התסמונת מלווה בדרך כלל בשיתוק של היד בצד הפגוע. ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על כך כי שיטות שיקום המתמקדות בהפעלת הידיים בצד הפגוע עשויות להקל על הסימפטומים של תסמונת הזנחת צד, על ידי הגדלת חלל הפעולה באותו הצד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום