הפרעת קשב - בעיה עם שיניים

(0)
לדרג

לא תמיד שמים לכך לב, אבל סטיות קלות במבנה הפנים יכולות להיות קשורות להפרעות קשב והתנהגות בגיל הצעיר. רופא שיניים לילדים יכול לעזור

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

רואים את זה בכל מקום: בגנים, בבתי הספר, אצל השכן ממול, בטלוויזיה, ולפעמים מופתעים לגלות שאפילו אצלנו בבית. ילדים מתוקים, חלקם שובבים נורא, חלקם חולמניים, וכולם תחת ההגדרה של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. במאות מחקרים, כדוגמת מאמר שהתפרסם בשנת 1992 בכתב העת לרפואת שיניים לילדים Journal of Pediatric Dentistry, ניסו ועדיין מנסים למצוא את הגורמים, את הטיפול המתאים. מסגרות שונות מנסות לתת מענה הולם לילדים אלו.

אולם, ממעטים להתייחס להיבט ההתפתחותי של הפנים, מבנה הלסתות והשיניים. אלו הם המאפיינים הפיזיולוגיים העיקריים המבדילים ילדים אלו מילדים רגילים. מדובר על סטיות פיזיות קטנות בראש, בעיניים ובפה. מאחר שלרוב הן אינן מהוות בעיה קוסמטית, שיעורן לא נקבע. הסטיות השכיחות הן הגדלת היקף הראש, עיניים מעט מרוחקות אחת מהשנייה (לעיתים עם קפל עור המכסה את צינור הדמעות), אוזניים במיקום או בצורה מעט חריגים. ממצא בולט הוא שינוי בפרופורציית הפנים: הם מאורכים יותר, הסנטר מחודד, השפה העליונה קצרה והפה רחב יותר. בתוך הפה לרוב מוצאים חיך גבוה, לשון מחורצת, שיניים צפופות או פגומות. גם לא נדיר לגלות עיכוב בהתפתחות ובבקיעה של השיניים.

סטייה קלה, אך משמעותית

נכון, הקושי בריכוז, בעיות הריסון והתפקוד הלקוי בבית הספר הם אלו שמעסיקים יותר את הסביבה, אך גם הסטיות הקלות הללו יכולות להקשות: הן הסיבה לדלקות אוזניים חמורות בגילאים הצעירים, לנזלת כרונית, לריח רע מהפה שכל כך שכיח בקרב ילדים אלו, ולצורך בטיפולי שיניים נרחבים, הכוללים גם יישור שיניים בגילאים מתקדמים יותר. לכך מצטרפת גם שכיחות גבוהה מהרגיל של חבלות באזור הפה והשיניים, עקב נטייתם של הילדים ההיפראקטיביים לרוץ, לטפס וליפול לעיתים קרובות.

ההיענות לטיפול דנטלי לרוב נמוכה בקרב ילדים אלו. כבר מגיל צעיר חשוב להיות במעקב סדיר אצל רופא השיניים, על מנת לקבל הדרכה להרגלים נכונים ולקבל את הטיפול הנכון בעיתוי המתאים. יש לקבוע ביקורים בשעות הבוקר, שבהן הילד אינו עייף, קשוב ולרוב גם תחת השפעת התרופות אשר נלקחות בבוקר. רצוי להמעיט בטיפולים בתקופות שבהן לילד יש "חופש" מהתרופה.

כפי שנאמר, לעיתים השינויים הפיזיולוגיים הקטנים הם הממצא היחיד המבדיל ילדים אלו מילדים רגילים, מלבד בעיית ההתנהגות, שבגילאים הקטנים לא תמיד מתפרשת כחריגה על ידי ההורים או המסגרות השונות. לא מפתיע אם כך, שביקור שגרתי אצל רופא שיניים מומחה לילדים יכול לעורר את תשומת הלב של ההורים לבעיה אפשרית. הרופא יכול להפנות את הילד למבדקים מיוחדים, שבעת הצורך יאפשרו לילד לקבל את הטיפול המתאים מוקדם ככל הניתן. ככל שמאבחנים את הבעיה מוקדם יותר, מאפשרים לילד לקבל את הליווי ההולם. ילדים אשר אינם מאובחנים או מטופלים, לרוב גדלים להיות בני נוער ומבוגרים עם בעיות חברתיות קשות.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, מנהלת מחלקת ילדים במרפאת שיניים "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים לילדים
פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום