הפאבים בתל-אביב מסוכנים לבריאות

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: למרות החוק האוסר עישון בפאבים, בת"א ממוצע רמת החלקיקים שמקורם בעישון גבוהה מהמותר. בפאבים בירושלים האוויר מזוהם, אך פחות מת"א

מאת: מערכת zap doctors

מסתבר כי זיהום האוויר בבארים ובפאבים בתל-אביב גבוה מאוד, למרות החוק האוסר עישון במקומות בילוי אלו משנת 2007. בדיקה שנערכה לפני ואחרי כניסת החוק המורחב לתוקף הראתה כי רמות הזיהום (RSP) בפאבים, במיוחד באזור תל אביב גבוהה ומסוכנת. כך עולה ממחקר בראשותה של ד"ר לאה רוזן מהמחלקה לקידום בריאות בבית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב ובהשתתפותם של פרופ' דוד צוקר מהאוניברסיטה העברית, ד"ר ברוך רוזן ממכון ברוקדייל ופרופ' גרגורי קונולי מאוניברסיטת הארווארד. המחקר התפרסם ב-European journal of Public Health, והממצאים יוצגו היום (א') בכנס מדעי שיתקיים באוניברסיטת תל אביב.

אכיפה לא יעילה

לדברי ד"ר רוזן, בשנת 2007 הורחב חוק למניעת עישון שחל קודם על מסעדות ובתי קפה גם לבארים ופאבים. בנוסף, הוגדלו העונשים על מעשנים שנתפסים בידי הפקחים ולראשונה גם מוטל קנס גבוה על בעלי העסקים הללו אם לא דאגו להפסקה מיידית של עישון ברגע שגילו אותו. החוק נועד להגן על עובדי האתרים הללו ועל המבלים בהם מפני נזקי העישון הפאסיבי שעלולים להתבטא בתחלואה ואף במוות.

המסקנה היא שאכיפת החוק איננה יעילה, משום שמספר הפקחים מצומצם וכן משום שמתקיימת בין הפאבים והבארים רשת של הלשנות על מבצעי פיקוח. לפיכך, גם אם הפאב מסריח מעשן, אך איש אינו מעשן ברגע הגעת הפקח, אף אחד לא נענש, גם לא בעל המקום. בניגוד לישראל, בעולם הצליחו חוקים מסוג זה לגרום לאנשים לשנות את ההרגלים שלהם ולא לעשן כאשר הם מבלים בהם.

החוקרים תיעדו גם את מספר המבקרים המעשנים והלא מעשנים. שיעור הלקוחות המעשנים ירד מ-19% ל-9%, אם כי השפעת החוק ירדה לאורך הזמן הנבדק.

רמות זיהום

הנתון החשוב ביותר שנבדק היה איכות האוויר הנקבעת על פי מספר החלקיקים RSP (מדד חלקיקים הנמצאים באוויר וניתנים לנשימה, חלקיקים אלה משוחררים לאוויר בכמויות גדולות על ידי סיגריות בוערות).

בממוצע נרשמה ירידה ברמת ה-RSP מ-245 יחידות g/m3 ל-161 יחידות בעקבות כניסתו לתוקף של החוק. תוצאה זו משקפת ירידה של 34% ברמת הזיהום בבארים, פאבים ובתי קפה. אולם בתל-אביב ירד מספר יחידות הזיהום מ-393 ל-353, כלומר ירידה של כ-10%. ואילו בירושלים שבה הפאבים היו מחניקים יותר לפני כניסת החוק לתוקפו (כאשר נמדדה שם רמת זיהום של 500 יחידות), צנח מספר החלקיקים ל-153, כלומר ירידה של כ-70%.

לדברי ד"ר רוזן, רמות הזיהום (RSP) בפאבים, במיוחד באזור תל אביב גבוהה ברמה בלתי מתקבלת על הדעת. לשם השוואה היא גדולה פי 5 מהרמה המרבית המומלצת על-ידי ה-EPA - הסוכנות הפדראלית האמריקנית להגנת הסביבה, העומדת על 65 יחידות.

"לו היתה המשטרה מצוידת במכשור למדידת חלקיקים אלה בחלל האוויר של הפאבים, או שבעלי הפאבים והבארים היו מחויבים להציב במקום מערכות פאסיביות לבדיקת איכות האוויר שתוצאות מדידותיהן יהיו אוביקטיביות, היה ניתן למצוא דרכים לפעול נגד בעלי הפאבים ובכך להסיק את סכנת העישון הפאסיבי של מבקרי הפאבים", אומרת ד"ר רוזן.

העדר אכיפה

ממסקנות המחקר עולה כי העישון בתוך מבנים סגורים של בארים, פאבים ובתי קפה בירושלים ובתל-אביב פחת בעקבות כניסת החוק לתוקפו. החוק נועד להגן על עובדים ומבקרים באתרי הבילוי הללו מפני עישון פאסיבי. ואולם רמות הזיהום הגבוהות עדיין, בפרט בתל אביב מעידות על העדר אכיפה.

ד"ר רוזן מציעה לאכוף את החוק בעוצמה גבוהה יותר ולהשתמש באמצעים לבדיקת רמת העשן, כגון מוניטורים הבודקים את רמת החלקיקים ולא רק להסתפק בתפיסה של מעשנים בעת מעשה. במקרה שהרמה תהיה גבוהה מתקן שייקבע או יאומץ מחו"ל, ניתן יהיה להטיל את האחריות על בעלי המקומות הללו.

בואו לדבר על זה בפורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום