פרוביוטיקה: טיפול במחלות מעי בילדים

(0)
לדרג

סקירת מומחים על מקומה של פרוביוטיקה בטיפול במחלות דלקתיות של המעי בילדים. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר עמית עקירוב, מערכת e-Med

פיתוח תרופות ביולוגיות הביא לשיפור ניכר ביכולת הטיפול בחולים עם מחלות דלקתיות כרוניות, שלא היו ניתנות לריפוי. ביניהן בולטת קבוצת מחלות מעי דלקתיות (IBD -Inflammatory Bowel Disease), בהן מחלת קרוהן, ו-Ulcerative Colitis, שהיא דלקת כיבית בכרכשת, מצב חוזר ונשנה ממקור לא ידוע המתאפיין בכיבים וגירוי חריף של המעי הגס והרקטום (גורם לדימום בצואה, טחורים וכאב בטן).

עם זאת, השיפור בתועלת הקלינית של התרופות הביולוגיות (כמו רמיקייד, יומירה) בא על חשבון חששות לסיכונים מוגברים, כולל חשש ממאירויות. לכן, נערך במקביל גם חיפוש אחר אפשרויות טיפול אחרות בחולי IBD, בעיקר בילדים.

בהקשר זה, נראה כי טיפול פרוביוטי עשוי להוות אפשרות טבעית, בעיקר לאור החשיבות הרבה של קיום תקין של הפלאורה החיידקית במערכת העיכול בחולי IBD.

בשנים האחרונות נעשה שימוש בטיפול פרוביוטי במגוון מחלות שונות, כאשר מחלות דלקתיות של מערכת העיכול - כולל הפרעות כרוניות דוגמת מחלות מעי דלקתיות - זכו לתשומת הלב הרבה ביותר במחקרים.

למרות הבסיס ליעילות של טיפול פרוביוטי בחולים מחלת מעי דלקתית, אין עדויות רבות התומכות בתועלת פרוביוטיקה בטיפול במחלת קרוהן, במבוגרים או בילדים. מצד שני, בחולים עם UC, מספר פורמולות פרוביוטיקה, ובעיקר התכשיר VSL#3 (תערובת בריכוז גבוה) הוכחו כיעילים כטיפול תומך, הן בהשראת הפוגה והן בשמירה על הפוגה.

המחברים של סקירה זו כותבים כי בשלב הנוכחי יש עדויות ממספר מחקרים מעבדתיים ומחקרים בבני-אדם, המעידות על הפוטנציאל הרב של טיפול פרוביוטי בילדים עם מחלות מעי דלקתיות. טיפול פרוביוטי משפיע על בקרת התגובה החיסונית של המאכסן, מדכא ייצור ציטוקינים (חלבונים קטנים אשר מהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון ובין תאים השייכים לרקמות הגוף) פרו-דלקתיים, מגביר ייצור ציטוקינים אנטי-דלקתיים, ושומר על בריאות תאי אפיתל (רקמה, אחת מארבעת סוגי הרקמות הבסיסיות בגוף-אפיתל, שריר, חיבור ועצב. האפיתל מורכב מתאים הערוכים בצפיפות בשכבה אחת או יותר. דוגמה לאפיתל: שכבת העור החיצונית. תאי אפיתל הם מהשכיחים שבתאי גופם של בעלי חיים) על ידי שמירה על שלמות המחסום בין אנטרוציטים (תאים המשמשים לספיגת חומרי מזון מהמעיים).

עם זאת, העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים עדיין מצויות בחיתוליהן. נראה כי אף אחד מהתכשירים שנבדקו לא נמצא יעיל בחולים עם מחלת קרוהן, בעוד שבחולי UC תוצאות טיפול פרוביוטי הרבה יותר מעודדות, (כולל מניעה וטיפול ב-Pouchitis - דלקת הנגרמת במעי לאחר ניתוח כריתה של חלק מהמעי, בעיקר עם VSL#3).

בשלב זה לא ברור אם טיפול פרוביוטי יוכל לשמש כחלופה לטיפול התרופתי או כטיפול תומך בלבד. אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים (ובימים אלו נערכים מחקרים רבים) במטרה לתת מענה לשאלות רבות הנוגעות לתכשיר המועדף, המינון ומשך הטיפול הנדרש בטיפול בחולים עם מחלות מעי דלקתיות.

למקור הידיעה - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות מעי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום