מה גורם להתקף לב?

(0)
לדרג

מחקר קובע: קיימת עליה בסיכון להתקף לב ושבץ בזמן התלקחות COPD (מחלת ריאות). ההסבר לסיכון המוגבר: זיהום נשימתי המעודד את ההתלקחויות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

התלקחויות COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) מעלות את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, כך מדווחים חוקרים מבריטניה במחקר חדש שפורסם ב-Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התלקחויות COPD מהוות גורם חשוב לתחלואה ותמותה, ומהמחקר עולה כי קיימת עליה קטנה, אך משמעותית, בסיכון לאוטם לבבי ושבץ בשלב מוקדם בימים הראשונים לאחר התחלת ההתלקחות. החוקרים מוסיפים כי המסר העיקרי הוא שבמהלך התלקחות COPD דרוש טיפול זהיר בחולים בסיכון קרדיווסקולארי גבוה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-26 אלף חולים, שנאספו במשך שנתיים. הם העריכו את שיעור התלקחויות COPD על-פי מרשמים לטיפול פומי (דרך הפה) בסטרואידים (למעלה מ-20 מ"ג ביום), תרופות אנטיביוטיות פומיות מסוימות, או שניהם.

במהלך תקופת המחקר, 462 חולים אובחנו עם 524 אירועים של אוטם לבבי, 482 חולים אובחנו עם 663 אירועים של שבץ איסכמי. החוקרים ערכו השוואה בכל חולה בקבוצת החולים, תוך הערכת המצב בזמן התלקחות לעומת המצב בתקופה ללא-התלקחות COPD.

זיהומים מעלים את הסיכון לאירועים לבביים

עבור כל החולים עם COPD, שיעורי ההיארעות של אוטמים לבביים עמדו על 1.1 ל-100 שנות אדם, ושיעור אירועי שבץ עמד על 1.4 ל-100 שנות-אדם. כשהתלקחות COPD נקבעה לפי ההגדרה המדויקת ביותר - כלומר, לפי מרשם לשני סוגי הטיפולים התרופתיים - תועדה עלייה של פי 2.27 בסיכון לאוטם לבבי בין 1-5 ימים לאחר ההתלקחות. הסיכון היחסי ירד עם הזמן ולא היה שונה מהסיכון בתחילת המחקר, בהשוואה לכל מרווח זמן אחר. עבור כל 2,513 התלקחויות, החוקרים זיהו קשר בין התלקחות אחת ובין אוטם לבבי ב-5 הימים הקרובים.

כאשר התלקחות הוגדרה על-פי טיפול אנטיביוטי בלבד, תועד IRR - Incidence Rate Ratio משמעותי של 1.29 לשבץ, בעיכוב של 16-39 ימים לאחר ההתלקחות. שיעורי IRR היו דומים 1-5 ו-6-10 ימים לאחר התלקחות, אך לא באופן מובהק סטטיסטית.

החוקרים מעלים את האפשרות כי ההסבר לסיכון המוגבר עשוי לנבוע מזיהום נשימתי המעודד את ההתלקחויות, שכן ידוע כי זיהומים מעלים את הסיכון לאירועים לבביים.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שבץ מוח
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום