סחרחורת: כשהעולם מסתובב סביבך

(7)
לדרג

אם אתם סובלים מסחרחורת, כדאי לפנות לרופא שיאבחן את מקור הבעיה. אנמיה, מיגרנות ובעיות במערכת שיווי משקל הן רק חלק מהגורמים לחוסר היציבות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

רבים מאיתנו נתקלו במצב של סחרחורת, שבו לרגע ראו את הסביבה מתערפלת או שהתקשו לעמוד על הרגליים. אצל חלק מהאנשים זו אינה תופעה חולפת: כ-40% עד 50% מהאוכלוסייה עד גיל 60 יפנו לרופא לפחות פעם אחת בשל תלונה על סחרחורת. מעל גיל 60 שיעור הסובלים מהתופעה עולה עוד יותר.

"סחרחורת היא תחושה סובייקטיבית, היכולה להכיל בתוכה תלונות מספקטרום רחב של בעיות", אומר ד"ר משה חיימוף, מנהל שירות סחרחורות במרכז הרפואי רבין. "טווח התלונות נע מתחושה סיבובית, הליכה על ביצים או עננים ועד חושך מול העיניים, כאבי ראש וחולשה".

קושי באבחון מקור הבעיה

לדברי ד"ר חיימוף ישנם גורמים רבים לתופעה: "מקורן של חלק מהסחרחורות הוא באוזן הפנימית - כאשר מערכת שיווי משקל נפגעת, היא עלולה לגרום לסחרחורת ולחוסר יציבות. סחרחורת עלולה להופיע גם עקב סיבה רפואית כלשהי, כגון הפרעות במאזן הסוכר, בעיות לחץ דם ועוד. כמו כן, בעיה נוירולוגית, הכוללת מיגרנות, הפרעות באספקת הדם (אירוע מוחי) או טרשת נפוצה, עלולה לגרום לסחרחורת, כמו גם סיבות פסיכו-סוציאליות (מתח וחרדה)".

לאור מורכבות התלונות והיעדר בדיקות עזר הבודקות את כל מערכת שיווי המשקל, אבחנה ללא מעורבות של רופא סחרחורת יכולה להימשך זמן רב. הרופא מראיין את המטופל ומקבל ממנו את ההיסטוריה הרפואית, בודק אותו גופנית בבדיקה אוטו-נוירולוגית ובמידת הצורך נעזר בבדיקות עזר נוספות, כגון בדיקות דם לאיתור הפרעות שונות כמו אנמיה, בדיקת שמיעה, בדיקת יציבות ובדיקות הדמיה מוחית. לעיתים יש צורך בבדיקות עזר, כמו ENG (אלקטרוניסתגמוגרפיה), הבודקת חלק ממערכת שיווי המשקל.

סחרחורת סיבובית

במקרים מסוימים, גם לאחר שהרופא מבצע בדיקות מקיפות, לא נמצא מקור הבעיה. אולם, ד"ר חיימוף מציין, שגם בהיעדר עדות לפתולוגיה בבדיקות העזר, לא ניתן להסיק שאין בעיה. "ישנם אנשים שחווים סחרחורות קשות ותחושות של חוסר אונים, חרדה מהמוות, אובדן שליטה במרחב ונפילות", אומר ד"ר חיימוף. "זו תחושה איומה, שגורמת לאנשים לעיתים לפחד לצאת מהבית שמא יקרה להם משהו".

הטיפול בסחרחורת נקבע על פי האבחנה שנקבעה על ידי הרופא. "כאשר נמצא כי הסחרחורת נובעת מפגיעה באיבר שיווי המשקל, המטופל יופנה לפיזיותרפיה שמטרתה גירוי המוח ללמידה ולתיקון", מסביר ד"ר חיימוף. "אם האבחנה נוירולוגית, המטופל יופנה לרופא מומחה".

עוד הוא מוסיף, כי "לעיתים הסחרחורת נגרמת כתוצאה ממחלת 'מנייר', המתאפיינת בהתקף סחרחורת סיבובית הנמשך בין חצי שעה למספר שעות ומלווה בירידת שמיעה באותה אוזן, ברעש ולעיתים בתחושת אטימות. מחלה נוספת היא וסטיבולר ניאורוניטיס (ורטיגו), הנגרמת על ידי פגיעה ויראלית באיבר או בעצב שיווי המשקל, והיא גורמת לתחושת סחרחורת העלולה להימשך מספר ימים קשים, שלאחריהם חלה הקלה עד שנותרת רק תחושת חוסר יציבות או סחרחורת בעוצמה קלה יותר.

הטיפול בוורטיגו הוא סימפטומטי, טיפול תרופתי להקלת הסחרחורת, ובמשך הזמן המוח עושה תהליך של תיקון לייצוב שיווי המשקל. במידה שתהליך זה אינו מתקיים, ניתן לעזור לחולה באמצעות פיזיותרפיה. רוב אלו שחווים את הוורטיגו שרויים בחשש שמא התופעה תחזור. לא ניתן לחסן מפני מחלה זו או למנוע אותה".

יש מה לעשות

"רוב הפונים למרפאה סובלים בנוסף לסחרחורת גם מכך שאיש אינו מאמין לסבלם", אומר ד"ר חיימוף. "עד לפני כמה שנים רופאים אמרו למטופלים שאין מה לעשות ושיתמודדו עם הסחרחורות, אולם בשנים האחרונות עלתה המודעות בקרב הציבור ולרופאים ויש פתרונות לבעיה. חוסר המודעות לקיומה של מרפאת הסחרחורת מוביל לכך שחולים רבים מבצעים בדיקות שאינן נחוצות, וכן מופנים תדירות לשירותי בריאות הנפש, מאחר שלא נמצא ממצא קליני לסחרחורת. הטיפול במרפאת הסחרחורת יעיל עבור רובם המכריע של האנשים הפונים אליו".

ד"ר חיימוף ממליץ לאנשים שחשים חוסר יציבות לעיתים קרובות לגשת לאבחון ולטפל בבעיה. מבחינתו "זו הרפואה האמיתית", מכיוון שכתוצאה מהשיחה של הרופא עם המטופל ומהתחקור המקיף על חייו ותחושותיו, פעמים רבות נמצא מקור הבעיה ובהתאם לכך הפתרון.

בואו לדבר על זה בפורום סחרחורת וטינטון (רעשים באוזניים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום