סטרואידים מקלים על כאבי גרון

(2)
לדרג

מחקר מוכיח כי סטרואידים מקלים על כאב הכרוך בדלקת גרון חריפה. ואולם, יש לבחון את התועלת מול תופעות לוואי אפשריות של התרופה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מסקירה סיסטמית חדשה שפורסמה במהדורת ינואר/פברואר של Annals of Family Medicine עולה כי סטרואידים מהווים אפשרות יעילה להקלה על הכאב הכרוך בדלקת גרון חריפה.

לדברי החוקרים, אחד היעדים העיקריים של הטיפול בחולים המתלוננים על כאבי גרון, הוא הקלה על הכאב ועל קשיי הבליעה. הפעילות האנטי-דלקתית של סטרואידים עשויה להקל על תסמינים אלו, הנובעים מהתהליך הדלקתי ברקע. לכן, סטרואידים עשויים לשמש כאפשרות שימושית לענות על צרכיי הטיפול בחולים אלו.

מטרת הסקירה הייתה לסכם את העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים, להערכת התועלת של טיפול אדג'וונטי (שניתן לאחר הטיפול הראשוני) בסטרואידים, להקלה על הכאב עקב דלקת גרון חריפה. לאחר חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Database of Systematic Reviews, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו בין 1966 ועד דצמבר 2008, שני חוקרים העריכו את איכות כל אחד מהמחקרים שזוהו וסיכמו את הנתונים, מבין שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים שכללו 806 חולים אמבולטוריים, 5 כללו חולים מבוגרים ו-3 כללו ילדים.

בהשוואה לפלסבו, מתן סטרואידים (Dexamethasone, Betamethasone או Prednisone) לווה בהקלה מהירה יותר בכאב, באופן מובהק סטטיסטית, בכל המחקרים האקראיים-מבוקרים שזוהו. מרבית המשתתפים קיבלו טיפול אנטיביוטי לפחות בתחילת הטיפול. למרות שמתן אצטאמינופן או משככי כאבים אחרים הותרו בכל המחקרים, החוקרים לא תמיד תקננו לגורם זה. לא תועדו תופעות לוואי חמורות.

בחינת הבטיחות של סטרואידים

החוקרים כותבים כי סטרואידים מהווים אפשרות יעילה להקלה על הכאב הכרוך בדלקת גרון חריפה. למרות שלא תועדו תופעות לוואי חמורות, יש לבחון את התועלת אל מול תופעות הלוואי האפשריות של התרופות. קיימות תרופות בטוחות ויעילות להקלה על כאבי גרון, הנמכרות ללא-מרשם-רופא.

מגבלות הסקירה הסיסטמית כוללות אפשרות להטיית פרסום לטובת מחקרים שהדגימו תועלת לטיפול בסטרואידים, אפשרות להטיית זיכרון, ומגבלות הנובעות מהמחקרים שנכללו בסקירה.

מרבית החולים קיבלו טיפול אנטיביוטי; עם זאת, צמצום שיעור המרשמים לטיפול אנטיביוטי בעקבות זיהום שפיר בדרכי הנשימה העליונות מהווה יעד חשוב מבחינת בריאות הציבור. לכן, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים שיבססו את הבטיחות של סטרואידים, ללא כיסוי אנטיביוטי, והערך המוסף של טיפול בסטרואידים כאשר ניתנים באופן שגרתי כתרופות לשיכוך כאבים, הנמכרות ללא-מרשם רופא.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום