האם ניתן לגלות סיכון לדמנציה?

(0)
לדרג

מחקר מצביע על קשר בין תנודות קוגניטיביות לבין סיכון מוגבר למחלת אלצהיימר. חוקרים מעריכים כי זיהוי שינויים קוגניטיביים מוקדמים עשוי לסייע באבחנה ובטיפול המחלה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-19 בינואר 2010 של ה-Neurology עולה כי נמצא קשר בין תנודות במצב הקוגניטיבי ובין סיכון מוגבר לדמנציה ולתסמינים חמורים יותר של מחלת אלצהיימר. לדברי החוקרים, בעבודות קודמות זוהו תנודות קוגניטיביות בחולים עם Dementia with Lewy Bodies - DLB, אך קיים בספרות מידע מועט על הקשר האפשרי בין שינויים אלו ובין מחלת אלצהיימר.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים נתונים על 511 משתתפים בגיל ממוצע של 78 שנים, ממחקר אורכי על זיכרון והזדקנות. החוקרים עשו שימוש ב- Clinical Dementia Rating - CDR ובסוללת מבחנים נוירופסיכולוגיים על מנת להעריך נוכחות וחומרה של דמנציה, וכן בשאלוני ה-Mayo Fluctuations Questionnaire וה-Mayo Sleep Questionnaire, על מנת להעריך את מידת התנודות הקוגניטיביות והערנות במהלך היום. נוכחות של תנודות קוגניטיביות הוגדרה כ-3-4 סמנים חיוביים, הכוללים ישנוניות במהלך היום, שינה של יותר משעתיים במהלך היום, מחשבה לא הגיונית או לא מאורגנת ואירועי בהייה בחלל.

סיכון לדמנציה

מתוצאות המחקר עולה כי ב-12% מהמשתתפים נצפו תנודות קוגניטיביות. 216 משתתפים אובחנו כסובלים מדמנציה קלה, מתוכם 25 משתתפים סבלו גם מתנודות קוגניטיביות. לעומת זאת, בקרב 295 המשתתפים ללא דמנציה רק שניים סבלו מתנודות קוגניטיביות. לאחר תקנון לגיל ולמצב הערנות, נמצא קשר בין תנודות קוגניטיביות ובין סיכון גבוה פי 4.6 לדמנציה.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה למשתתפים ללא תנודות קוגניטיביות, למשתתפים עם תנודות קוגניטיביות נמצא סיכון גבוה פי 13.4 לדמנציה קלה מאוד (ציון CDR של 0.5) וסיכון גבוה פי 34 לדמנציה קלה (ציון CDR של 1). הם מוסיפים כי למשתתפים עם תנודות קוגניטיביות הודגמו ביצועים ירודים יותר במבחנים הנוירופסיכולוגיים.

הופעת תנודות קוגניטיביות

לאור תוצאות המחקר מציינים החוקרים כי לראשונה הודגם קשר בין תנודות קוגניטיביות ובין סיכון מוגבר למחלת אלצהיימר. הם מדגישים כי ייתכנו תנודות קוגניטיביות בקשישים בריאים, אך ממליצים לבצע הערכה לנוכחות של תסמינים אלו בקשישים הפונים לטיפול בשל בעיות חשיבה וזיכרון.

לדבריהם, קיים בסיס ביולוגי להופעה של תנודות קוגניטיביות בחולי DLB, אך הדבר עוד לא ברור בחולי אלצהיימר. הם מסבירים כי ייתכן שחלק מהמשתתפים שאובחנו כסובלים ממחלת אלצהיימר יאובחנו בהמשך כסובלים מ-DLB, אך במהלך המחקר לא נצפו מאפיינים של DLB בקרב המשתתפים. כמו כן החוקרים מדגישים כי אוכלוסיית המחקר כללה מתנדבים ולא מדגם מבוסס אוכלוסיה, ולכן ייתכן וקיימת הטיית בחירה.

מחקר אחר שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- Alzheimers & Dementia, כלל 200 משתתפים בריאים ומצא כי משתתפים שהתלוננו על הפרעה קוגניטיבית סובייקטיבית סבלו מסיכון גבוה פי 4.5 להופעה של ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה בתוך 7 שנים. לדברי מומחה מהתחום, ייתכן שזיהוי שינויים קוגניטיביים מוקדמים יסייע לאבחנה ומתן טיפול מוקדם לחולים עם דמנציה, עוד לפני הופעת התסמינים האופייניים.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום