עלייה בברונכיוליטיס אצל ילדים

(0)
לדרג

שיעור גבוה של ילדים הגיעו למרכז הרפואי הלל יפה בשל וירוס ה-RSV, הגורם למחלת הריאות ברונכיוליטיס. כ-20% מהילדים המאושפזים במחלקה לוקים בווירוס

מאת: מערכת zap doctors

בחודש האחרון חלה עלייה משמעותית במספר הפעוטות והילדים שפנו למחלקת ילדים של המרכז הרפואי הלל יפה ואובחנו כחולים בווירוס ה-RSV. "נכון להיום, כמעט 20% מהילדים המאושפזים במחלקה חולים בוירוס, שלושה מתוכם במצב הדורש תלות במתן חמצן לשם הקלה על הנשימה", אומרת ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בבית החולים.

וירוס ה-RSV הוא אחד השכיחים בילדים בעונת החורף, בעיקר בחודשים נובמבר-מרץ שאז החורף בשיאו. התמונה האופיינית של הוירוס יוצרת מחלה בדרכי הנשימה - חום, שיעול ולעיתים נזלת קלה. כמו כן, עלול להיווצר קוצר נשימה גובר עד לכדי הזדקקות לסיוע במתן חמצן וקשיים באכילה ובשתייה. מהלך המחלה הוא כשבוע ימים, כאשר שיא חומרתה הוא בדרך כלל דווקא ביום הרביעי למחלה ולא ביום הראשון. ישנם מצבים בהם למחלה הרגילה יתלווה זיהום חיידקי משני שעלול לגרום גם לדלקות אוזניים ואף לדלקת ריאות. הברונכיוליטיס הינה מדבקת ביותר ומועברת, בדומה לשפעת, באופן טיפתי, דהיינו על ידי פעולות כגון עיטוש או שיעול וכן במגע מאדם לאדם. ביטויו של הוירוס קשה יותר בילדים בגילאי שנתיים עד ארבע שנים וכן בקרב ילדים עם מחלות רקע בדרכי הנשימה ובפגים ובילדים הסובלים ממחלות כרוניות שונות.

נשימה מאומצת או חום גבוה

הופעתה של המחלה מלווה בנזלת ובשיעול. היא אמנם יכולה לבוא לידי ביטוי קל בלבד ואף לחלוף מעצמה, אך כאשר קוצר הנשימה גובר, במיוחד בתינוקות מתחת לגיל שנה, יש לפנות לרופא המטפל בכדי להעריך את חומרת המחלה. "במידה שזיהיתם כי קצב הנשימות של הפעוט גבוה (מעל 60 נשימות בדקה בתינוקות עד חצי שנה, ומעל 40 נשימות בדקה בתינוקות גדולים יותר), רצוי לגשת לרופא המטפל ואפילו למיון", אומרת ד"ר קליין. "גם כאשר מזהים נשימה מאוד מאומצת וישנו כיחלון או חום גבוה - כדאי לפנות לחדר מיון. מחלת הברונכיליוטיס עלולה לצערנו להוות גורם סיכון להתפתחות מחלות כרוניות בדרכי נשימה כגון אסתמה".

הטיפול בוירוס ה-RSV הינו תמיכתי בלבד וכולל מתן חמצן וביצוע אינהלציות, מתן נוזלים והקפדה על הורדת חום הגוף, וכן, במידה שמתלווה זיהום חיידקי, טיפול אנטיביוטי. לעיתים, ישנם חולים שתידרש עבורם הנשמה בטיפול נמרץ. כיום, קיימת אצל פגים וכן בקרב אוכלוסיות בסיכון בקרב תינוקות ופעוטות זכאות למתן החיסון כנגד וירוס ה-RSV במסגרת סל התרופות.

מתן החיסון מתבצע בתחילת 'העונה הבוערת', כלומר בחודש נובמבר ותקף למשך חמישה חודשים. "בכל מקרה", מסכמת ד"ר קליין, "כמו בהרבה מחלות זיהומיות, הקפדה על תנאי היגיינה ראויים ורחיצת ידיים, יכולה לסייע במידה ניכרת להפחית את הסיכויים להדבקה של ילדכם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום