תזונה נכונה: מלח הארץ

(0)
לדרג

המקור שממנו מופק המלח משפיע על הרכבו, טעמו וגם על הצבע והמרקם שלו. הכירו את סוגי המלח השימושיים ביותר וההבדלים ביניהם

מאת: שרון דבוש חלילי

ידוע כי קרוב ל-70% מגוף אדם מורכב ממים - יותר נכון ממים מלוחים. המלחים המצויים בגוף מסייעים בהרבה פעולות של מערכות הגוף. כך למשל, קיים מלח בתאים וברקמות הגוף, המסייע במניעת התכווצות השרירים, מוליכות נכונה של עצבים וספיגה של מזונות בתוך התאים.

ניתן להפיק מלח ממי ים או ממכרות מלח תת קרקעיות. ארבעת הסוגים העיקריים של מלחים שאנחנו יכולים להשיג הם: מלח ים, מלח מאגמים מלוחים, מלח שנכרה במעבה האדמה ומלח שמופק מתימלחות המתקבלות מהמסת מלח ממעבה האדמה. המקור שממנו מופק המלח משפיע על הרכבו, טעמו וגם על הצבע והמרקם שלו.

מלח ים

במי הים מצויים כמעט כל האלמנטים המצויים בטבע. מלח ים הוא מלח המתקבל מאידוי מי ים בבריכות פתוחות תוך ניצול אנרגית השמש. בתהליכי הפקת המלח ממי הים, מתקבל מלח המכיל בעיקר נתרן כלורי (כ-98%), אך גם כמויות זעירות של מינרלים חיוניים לגוף האדם כמו קלציום מגנזיום, סטרונציום ועוד. חלק מאותם מינרלים המכונים "יסודות האולטרה קורט", נדרשים לגופנו במינונים זעירים מאוד של פחות ממ"ג אחד ליום ועם זאת יש להם חשיבות רבה לתפקוד התקין של הגוף, בעיקר בתהליכי ויסות ובקרה שונים. נוכחותם במלח תורמת לקבלתם במזון. את המלח המופק מהים ניתן לשווק כפי שהוא או לשטוף אותו על מנת להסיר ממנו משקעי בוץ ואבק. על מנת להפחית את איבוד המינרלים השטיפה נעשית במי ים.

נוכחות והרכב המינרלים המצויים במלח הים משפיעה על טעמו והוא נוטה להיות בעל טעם וארומה חזקים יותר בהשוואה לשאר המלחים. מסיבה זאת שפים רבים מעדיפים אותו על פני מלחים אחרים.

מלח שאינו ממקור ימי

המקור העיקרי להפקת מלח שאינו מהים הוא ממכרות תת קרקעיים. מקורם של מכרות מלח הוא בימות עתיקות שהתייבשו וכוסו באדמה. ישנן שיטות שונות להפקת מלח שכזה. יש מלחים שנחצבים מהמכרה ואחר כך עוברים תהליך ניפוי לקבלת מלח נקי. יש שממיסים את המלח לקבלת תימלחת ומגבשים אותו שוב על ידי אידוי מלאכותי.

אחת משיטות האידוי אשר דורשת פחות אנרגיה היא אידוי בוואקום (מלח וואקום). מלח שנחצב ממקור תת קרקעי או מגובש מתימלחת מכיל רק שני מינרלים - כלוריד ונתרן, וזהו למעשה ההבדל העיקרי בינו לבין מלח ים: מלח שאינו ממקור ימי מכיל 99.9% נתרן כלורי וכמות אפסית של מינרלים נוספים. הסיבה להבדל היא העובדה שבמשך השנים הרבות בהן שהה המלח מתחת לקרקע הוא נשטף במי הגשמים אשר מיצו ממנו מינרלים נוספים שהיו בו בעבר. מסיבה זו מלח שאינו ממקור ימי נחשב פחות איכותי.

שרון דבוש חלילי, דיאטנית קלינית ויועצת תזונתית לחברת המלח לישראל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום