בדיקת דם תגלה סרטן המעי הגס

(5)
לדרג

בעקבות מחקר שנערך במרכז הרפואי תל-אביב, בדיקת דם תאפשר גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. זיהוי החלבון CD24 מאבחן ביעילות רבה את הסיכון לחלות במחלה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) מצא כי בדיקת דם פשוטה תאפשר גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. במחקר נמצא כי זיהוי החלבון CD24 מאבחן ביעילות רבה את הסיכויים לחלות בסוג זה של סרטן.

המחקר עורר תהודה רבה בקרב הקהילה הרפואית בעולם והוא נבחר לאחרונה כאחד מארבעה מחקרים בלבד, מתוך יותר מ-500 תקצירים שנבחנו להצגה בסימפוזיון בנושא גידולים במערכת העיכול. הסימפוזיון יחל מחר (שישי, 22.1.2010) במסגרת כנס ASCO (החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית) באורלנדו, ארה"ב.

פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן במרכז הרפואי תל-אביב, יציג בפני באי הכנס את המחקר. על פי הערכה, כחצי מיליון בני אדם ברחבי העולם מתו מסרטן המעי הגס ב-2009, ואובחנו יותר ממיליון מקרים חדשים של המחלה בשנה זו. יחד עם זאת, המחלה ניתנת למניעה במקרים רבים ויש כיום מספר בדיקות לאיתור המחלה כשלכל בדיקה יתרונות וחסרונות אשר משפיעים על מידת ההיענות של הנבדקים לעבור אותה.

השיטות המומלצות כיום לאבחון סרטן המעי הגס הן קולונוסקופיה ובדיקת דם סמוי בצואה. הקולונוסקופיה יעילה בזיהוי של יותר מ-90 אחוז מהמקרים, אבל ההיענות לבדיקה מאוד נמוכה עקב פולשנותה. בדיקת דם סמוי בצואה, על אף היותה לא פולשנית, מרתיעה נבדקים רבים עקב הצורך בבדיקות שנתיות חוזרות שלעיתים קרובות מניבות תוצאות לא מדויקות.

איתור גידולים קדם ממאירים

הבדיקה החדשה לא רק מאפשרת איתור גידולים במעי הגס, אלא גם יכולה לאתר גידולים קדם ממאירים (אדנומות), ברגישות גבוהה. הבדיקה מזהה את החלבון CD24 אשר יכול לאבחן בין גידול במעי הגס, אדנוקרצינומה, סרטן שמקורו ברקמת בלוטה, ונבדקים תקינים.

"מצאנו כי אצל חולים בסרטן המעי הגס, רמת החלבון CD24 הייתה גבוהה באופן משמעותי מנבדקים בריאים, ועל כן בדיקת דם פשוטה לאיתור חלבון זה יכולה להביא לגילוי מוקדם של המחלה", אומרת ד"ר שרה קראוס, מנהלת המעבדה של המרכז המשולב למניעת סרטן במרכז הרפואי תל-אביב. "בדיקת דם פחות מרתיעה אנשים מבדיקות פולשניות, ועל כן ההיענות לבדיקות להערכתי תהיה גדולה הרבה יותר ובכך תעזור במיגור המחלה".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום