שבץ מוחי: מניעת מוטיב ההפתעה

(0)
לדרג

הבשורה הרעה: שבץ מוחי מהווה את גורם הנכות העיקרי במבוגרים וגורם התמותה השני לאחר מחלות הלב. הבשורה הטובה: ניתן לבחון האם אתם בקבוצת הסיכון

מאת: פרופ' נתן בורנשטיין

מדי שנה הוא 'מפתיע' כ-15 אלף חולים חדשים בישראל. לעיתים הוא מאותת בעזרת סימנים מקדימים, קצרים וחולפים ומעניק 'חלון הזדמנויות' למניעה ולטיפול. הוא תוקף גם רבע עד שליש מבני השישים ומטה. מדובר באירוע מוחי, או בעגה הרפואי - שבץ מוחי (STROKE), אשר מהווה את גורם הנכות העיקרי במבוגרים וגורם התמותה השני לאחר מחלות הלב. עד כאן הבשורות הרעות, הנה אחת טובה - שבץ מוחי ומחלות כלי דם טרשתיות, ניתנים היום לניבוי בדיוק רב יותר בעזרת בדיקת דם חדשה.

שבץ מוחי מתרחש בכ-90 אחוז מהמקרים עקב סתימה של כלי הדם במוח. סתימה זו נוצרת כתוצאה מקריש המתהווה בכלי הדם התוך מוחיים או לחילופין נסחף לתוך המוח (תסחיף). ב-10 האחוזים האחרים, נגרם שבץ מוחי בשל דימום תוך מוחי. הקריש שסותם את כלי הדם גורם לשיבוש אספקת כלי הדם למוח, כתוצאה מכך מתים התאים ונגרם אוטם מוחי, ממש כמו אוטם שריר הלב.

סימנים מקדימים ותגובה

הסימן הנפוץ ביותר הוא חולשה או שיתוק פתאומי של פלג גוף.
הופעה פתאומית של קושי בדיבור או בהבנה.
סחרחורת סיבובית, הפרעה בקורדינציה, או הפרעה בראיה.
הפרעה פתאומית בתחושה כמו עקצוץ או נימול, בפלג גוף.

כל הסימנים האלה עלולים להופיע למשך דקות קצרות עד כחצי שעה ולחלוף. מי שחווה תופעה מסוג זה, חייב להגיע לבית החולים במהירות האפשרית לצורך בירור ומתן טיפול מתאים.

כשמופיע אחד הסימנים ואינו חולף, קיים חלון הזדמנויות שנמשך 4.5 שעות בלבד מרגע הופעת הסימנים, ולכן, חובה להגיע לבית החולים באופן מיידי, כדי לקבל תרופה שממיסה את הקריש. לחולים אלו, המגיעים לבית החולים תוך הזמן המוזכר, יינתן לאחר האבחון טיפול ממיס קריש במתן לווריד או לחילופין, יבוצע צנתור דחוף של כלי הדם החסום.

טיפולים אלו הם מצילי חיים ומונעי נכות. הם מגדילים ב-30-50 אחוז את הסיכוי של החולה להישאר ללא מגבלה או עם מגבלה מזערית בלבד.

קבוצת סיכון

גורמי הסיכון העיקריים הם: יתר לחץ דם, סוכרת ותסמונת מטבולית, עישון, הפרעה בשומני הדם, מחלה טרשתית של עורקי הלב וכלי הדם הגדולים, סיפור משפחתי, אורח חיים שאינו בריא כמו חוסר פעילות גופנית, שתיית אלכוהול בכמות גדולה והשמנת יתר.

אין צורך לחכות לסימנים המקדימים, כיום ניתן לבחון האם אנו משתייכים לקבוצת הסיכון, מעבר לקבוצת גורמי הסיכון שהוזכרה לעיל. לאחרונה, הוכנסה במרכז הרפואי תל-אביב, בדיקת דם חדשה, המאפשרת לנבא את הסיכוי ללקות במחלות לב ואירוע מוחי, באמצעות דגימת דם פשוטה.

בדיקת דם זו 'יודעת' לנבא בדייקנות גדולה יותר את הסיכון ללקות בשבץ מוח גם באנשים שלכאורה לא נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה מאד. תוצאה גבוהה של הבדיקה מעידה על סיכון גבוה לחסימת כלי הדם ולפיכך סיכוי גבוה יותר להתקף לב ואירוע מוחי.

כשהסיכוי לחלות בשבץ מוחי גבוה, הנבדק מוזמן למרפאה רב תחומית למניעה וטיפול של מחלות וכלי דם. במרפאה זו תבוצע הערכת הסיכון ויינתן טיפול שיותאם באופן אישי למצבו של הנבדק.

פרופ' נתן בורנשטיין הוא מנהל היחידה למחלות כלי דם של המוח במרכז הרפואי תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום