טיפול בהשמנת יתר בגיל הזהב

(0)
לדרג

למרות הנטייה להתעלם מהשמנת יתר אצל מבוגרים, היא מסוכנת לבריאות ופוגעת באיכות החיים. מחקר חדש מראה שאין סכנה מיוחדת בניתוחי הרזיה אצל בני 65 ומעלה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

נדמה שאנחנו נוטים לזלזל בחשיבות המשקל בגיל המבוגר. הסיבות המובנות לכך הן בעיקר חברתיות. חוקרי גריאטריה יספרו לכם בוודאי כי זו רק חלק ממסכת ההתעלמות של החברה מהאנשים "השקופים", כלומר, המבוגרים. אנו רואים אותם, אך נוטים להתעלם מהם ומבעיותיהם, כך גם לגבי משקלם. אנשים מבוגרים בעלי נטייה להשמנת יתר סובלים ממכלול הבעיות של אנשים שמנים, אך השפעתם של הגיל ושל תפקודי גוף אחרים אשר נחלשו מקצינה פעמים רבות את חומרת הבעיות שמהן הם סובלים.

השמנה פוגעת באיכות החיים בגיל הזהב

תופעות הלוואי של ההשמנה אצל המבוגרים רבות וחלקן אף ייחודיות: קשיי נשימה, בעיות עור, כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, בעיות בשמירה על היגיינה אישית. בעיות מפרקים קשות, במיוחד בברכיים ובמפרקי הירכיים, גם הן בעיה ייחודית של השמנה בגיל השלישי בעיקר בשל בריחת סידן המקשה על הגוף להתמודד עם המשקל, שלא כן עם משקל יתר. כמו כן, השמנת יתר בגיל המבוגר מעלה את הסיכון לתמותת יתר בגיל נמוך יחסית. בעיות רפואיות נוספות שמהן עלולים מבוגרים בעלי השמנת יתר קיצונית לסבול הן לחץ דם גבוה, הסתיידות עורקים, סוכרת, אבנים בכיס המרה, סוגים שונים של סרטן וקשיים בתנועה.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת דרום פלורידה אשר ביצעה מחקר אשר נתוניו מצביעים על העובדה כי אנשים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית לאחר גיל שבעים מועדים לאחוזי נכות גבוהים יותר מאשר אלו השומרים על משקל תקין. למרות שלא בהכרח מתקצרים חייהם, הם פשוט מועדים לחיות את יתרת חייהם מתוך מצב של איכות חיים ירודה הכרוכה בבעיות רפואיות ספציפיות אשר תוארו לעיל, והן מצירוף של תחלואי הגיל ושל מחלות הקשורות בהשמנה. הוודאות הכרוכה בהופעתן של מחלות אלו הוכחה דרך קבוצת המחקר והיא מצביעה על החשיבות הקריטית של שמירה על משקל תקין בעיקר בגיל הזה. אז גם אם נדמה לנו שההורים שלנו שמנים, אבל זה לא ממש משנה כי הם מבוגרים, כדאי להעיר להם ולנסות לעורר אצלם מודעות. איכות החיים בגיל הזהב שווה זהב, אך עלולה לחמוק בקלות, וכדאי לנסות ולצמצם את הופעתן של מחלות שכיחות הקשורות בהשמנה, בעיקר בשל השפעתן הקשה על תפקודי הגוף בגילאים מבוגרים.

השמנת נשים בגיל הבלות

גיל הבלות אצל נשים מביא עימו את הצורך בתשומת לב מיוחדת לתחזוק מערכות הגוף אשר עוברות שינוי דרמטי. נדמה שגם נושא המשקל דורש התייחסות מיוחדת ותשומת לב מרובה - לא כל מה שהיה מובן לנו מאליו כשהיינו צעירות ממשיך להתקיים ללא מאמץ, וכך גם משקלנו.

נתונים חדשים אשר נאספו והתפרסמו בעיתון הרפואי Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing (כתב העת למיילדות, גניקולוגיה וטיפול ביילודים) מעידים על כך כי נשים בגיל הבלות מועדות להשמנת יתר קיצונית באחוזים גבוהים יותר בהשוואה לשיעורן באוכלוסיה הכללית. השמנת היתר בגיל הזה לא רק פוגעת בהופעה החיצונית, אלא גם מביאה לעלייה תלולה בשיעור מחלות הקשורות בהשמנה, כגון מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, תשניק נשימה בשינה, סרטן, דלקות מפרקים ועוד. הבשורה הטובה היא, שהסיכוי לחלות במחלות הללו בגיל הבלות יורד כאשר נשים בגיל זה מקפידות על משקל תקין.

התקפי לב, למרות הדימוי הציבורי השגוי אשר יש להן כמחלה "גברית" הפכו כבר מזמן לגורם המוות מספר אחת בקרב נשים מבוגרות. שיעור התמותה בקרב הנשים מהתקפי לב הוא פי ארבעים משיעור התמותה בשל סרטן השד. הנתון הזה מאכזב ומצער, בעיקר משום שהתקפי לב ניתן למנוע באמצעות אורח חיים נכון ונבון ושמירה על בריאות ועל משקל תקין. כשני שליש מן הנשים האמריקאיות מוגדרות כבעלות משקל עודף. חלק מהן מוגדרות בעלות משקל עודף קיצוני. מכיוון שנשים מועדות לעלייה במשקל יותר מאשר גברים, הרי שנשים בגיל הבלות נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה ופגיעה במיוחד. בפני נשים בגיל הבלות עומדות שתי ברירות: האחת היא לבלות את שארית חייהן באיכות חיים טובה מבחינה רפואית, או לחלופין לפתח סדרה של מחלות כרוניות שאת חלקן הגדול ניתן למנוע.

יש חשיבות רבה להבנת סכנות משקל עודף בגיל הזה, בעיקר בקרב שירותי הרפואה. על ידי הבנה מעמיקה של סיבוכים הנובעים מהשמנה, לאחיות ולצוותים רפואיים יש את היכולת לעבוד על כך עם נשים באוכלוסיות גיל שונות ולחנך אותן לתובנות הרצויות בנושא שמירה על משקל תקין בכל גיל. נדמה כי על צוותים רפואיים ופרה-רפואיים מוטלת משימה גדולה יותר מאשר רק פתרון בעיות קיימות, ובאפשרותם להביא לידי שינוי מהותי ועמוק יותר בתפיסה הציבורית בנושא הסכנות הטמונות במשקל עודף. חינוך לערכי תזונה נכונים, תובנות לגבי הסכנות הטמונות במשקל עודף - כל אלו הם מסרים אשר יכולים וצריכים לעבור על ידי צוותים רפואיים ואנשי שירותי הרפואה אשר באים בקשר יומיומי עם נשים, החל ברופאי משפחה וכלה ברופאי נשים.

ניתוחי הרזיה באוכלוסייה המבוגרת

ממצאים חדשים מלמדים, שמידת השיפור במצבם הבריאותי של מטופלים בגילאי 65 ומעלה לאחר ניתוח בריאטרי אינו שונה משל אנשים צעירים יותר שעברו את אותו הניתוח. פירוש הדבר, שככל הנראה גיל מבוגר אינו מהווה גורם סיכון מבחינת סיבוכים או עלייה בשיעור התמותה כאשר מדובר בניתוח הרזיה. לפי ממצאי מחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי של האיגוד האמריקני לניתוחים מטבוליים ובריאטריים, מבוגרים מעל גיל 65 הסובלים מעודף משקל יכולים לעבור ניתוח הרזיה "בראש שקט". ממצאים אלה מפריכים נתונים קודמים, שהצביעו על שיעור תמותה גבוה יותר בקרב מבוגרים מעל גיל 65 שעברו ניתוח מעקף קיבה, מסביר ד"ר ג'וזף קון, מנהל המחקר. "רוב הניתוחים שבוצעו אז היו ניתוחי מעקף קיבה פתוח", הוא אומר. "מעטים מהם היו לפרוסקופיים ורובם היו במסגרת עקומת הלמידה. כיום, במסגרת תכניות מודרניות לניתוחים לפרוסקופיים, רוב המטופלים משתחררים לבתיהם כבר לאחר יום יומיים, גם אם הם עברו את גיל 65".

ד"ר קון ועמיתיו ערכו מעקב אחר 1,753 מטופלים, שמתוכם 153 מעל גיל 65, שעברו ניתוח בריאטרי במרכז שלהם, בין החודשים ינואר 2005 עד יולי 2008. החוקרים אספו נתונים על המטופלים במשך שישה שבועות לפחות לאחר הניתוח. בעוד שגילם של המטופלים המבוגרים נע בין 65 ל-77, ומדד מסת הגוף הממוצע שלהם היה 45, גילם של הצעירים יותר היה 64-18, וממוצע מדד מסת הגוף שלהם הייתה 47. לעומת המטופלים הצעירים, המטופלים המבוגרים היו בסיכון גבוה יותר לתשניק נשימה בשינה (46% לעומת 33%), סוכרת (62% לעומת 31%) ויתר לחץ דם (83% לעומת 57%). למרות שמצבם הבריאותי של המטופלים הצעירים היה טוב יותר משל המטופלים המבוגרים לפני הניתוח, תוצאות הניתוח אצל קבוצת האנשים המבוגרים היו דומות מאוד לתוצאותיו בקרב קבוצת המנותחים הצעירים יותר. זמן הניתוח אצל המבוגרים היה 70 דקות בממוצע לעומת 65 דקות אצל הצעירים, משך האשפוז שלהם היה 1.6 ימים בממוצע לעומת 1.3 ימים, ושיעור האשפוז החוזר לאחר 30 יום היה 5.2% לעומת 7%.

יתרה מזאת, שיעור הסיבוכים לא היה שונה משמעותית אצל המבוגרים יחסית לצעירים. בקרב המבוגרים 0.6% סבלו מדימום לאחר הניתוח, 1.9% סבלו מסיבוכי נשימה, 1.9% סבלו מסיבוכים לבביים, 1.9% סבלו מסיבוכים בפצע הניתוח ו-1.2% סבלו מהיצרות. לא היו מקרי מוות. אחוז עודפי המשקל שהשילו המטופלים לאחר ניתוח מעקף הקיבה לא היה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות במהלך 12 חודשי המעקב.

ממצאי המחקר מטילים ספק בהמלצה לאנשים מעל גיל 65 לא לעבור ניתוח מעקף קיבה. המחקר מוכיח שניתן לעבור את הניתוח בבטחה גם לאחר גיל זה. יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שבמסגרת המחקר הנבדק המבוגר ביותר היה בן 77, ולכן לא ניתן להסיק ממנו לגבי ההשלכות של הניתוח על אנשים בשנות השבעים המאוחרות לחייהם.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה פורום גריאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום