עצם של עוף סיכנה חיי תינוקת

(0)
לדרג

פעוטה בת 7 חודשים כמעט נחנקה למוות, לאחר שעצם של עוף חסמה את קנה הנשימה שלה. חייה ניצלו בזכות ניתוח דחוף בבית החולים כרמל

מאת: מערכת zap doctors

בסופשבוע האחרון הגיעו בבהילות הוריה של מעיין בת 7 חודשים, תינוקת מאחד הקיבוצים בצפון, לחדר מיון ילדים של בית החולים כרמל. הם התלוננו כי התינוקת בקושי נושמת ומשתעלת קשות. צוות חדר המיון החל מיד לטפל בתינוקת שהיתה במצוקה נשימתית קשה והזעיק את מנהל המחלקה וחדר המיון פרופ' חיים ביבי. "בתחקיר המקרה סיפרו ההורים כי התינוקת שמטופלת במעון בקיבוץ בלעה חתיכה קטנה של ניוקי מבצק והחלה להשתעל", מספר פרופ' ביבי.

לדברי ההורים, הילדה המשיכה לאכול כרגיל ולאחר הארוחה נרדמה בשנת הצהריים בפעוטון. כשהיא התעוררה השיעול גבר מאוד והיא החלה להכחיל, אז מיהרו איתה ההורים לבית חולים.

סכנת חנק

"התינוקת הגיעה למיון במצב קשה והדופק שלה היה מעל 200 פעימות בדקה", אומר פרופ' ביבי. "התחלנו מיד בטיפול תרופתי אינטנסטבי כדי לייצב אותה, וברגע שהתייצבה הכנסנו אותה לבדיקת ברונכוסקופיה במחלקת ילדים".

בבדיקת הבורנוכוסקופיה החדירו הרופאים לקנה הנשימה של התינוקת צינור גמיש מצויד במצלמה רגישה, המצלם את צינורות הריאה ומאפשר לזהות אם ישנם גופים זרים או חפצים המפריעים למעבר אוויר חופשי לריאות או בתוך הריאות עצמן. ואכן ההפתעה בבדיקה היתה גמורה - מעבר הקנה של התינוקת נחסם על ידי עצם חדה של עוף, שכדי להוציא אותה נזקקו הרופאים להרדים את הילדה. הסכנה היתה כמובן סכנת חנק של התינוקת ובנוסף גם הסכנה כי העצם עלולה לגרום לחתכים וקרעים בריאה עצמה, מה שהיה מגביר את הסיכון לחייה של מעיין הקטנה, סיכון שהיה גדול גם כך.

עצם באורך 3 ס"מ

עם גילוי העצם בקנה הנשימה, מעיין הורדמה והועברה בדחיפות לחדר ניתוח, שם הגיע צוות בכיר של מחלקת אף אוזן וגרון בבית החולים בניהולו של ד"ר אוהד רונן, שניתח אותה והוציא את העצם באורך של כ-3 ס"מ בשלמות מקנה הנשימה מבלי שהספיקה עדיין לגרום נזק.

"אסור בשום פנים ואופן להאכיל תינוקות בגיל 7 חודשים בעוף עם עצמות", מדגיש פרופ' חיים ביבי. "תינוקות בגילאים כאלה צריכים לאכול רק מזון מרוסק ותחת השגחת מבוגר בלבד. אפשר לתת קציצות עוף או מרק עם חתיכות עוף מרוסקות בבלנדר, אבל בטח לא עוף עם עצם. חשוב גם לחתוך נקניקיות לרצועות ולא לעיגולים, כדי למנוע סכנת חנק מהתינוקת". פרופ' ביבי מוסיף כי "יש להרחיק את התינוקות מחרוזים, משחקים קטנים ופיצוחים שונים".

אסתי זיו האחות הראשית במחלקת ילדים הוסיפה כי "מעיין מחלימה כעת ותוכל לחזור בקרוב לשחק שוב בפעוטון בקיבוץ עם כל שאר הילדים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום