טיפול משלים בפציעות ספורט

(0)
לדרג

ביצוע פעילות גופנית ללא חימום או סיום הדרגתי יכול להביא לפציעות. לרפואה המשלימה דרכים טבעיות לריפוי, האצת ההחלמה וצמצום הנזקים

מאת: ד"ר מוטי לוי

עם העלייה במודעות לחיוניות התנועה בחיי היומיום, גדל והולך מספר האנשים העוסקים בספורט. העיסוק בספורט צריך להתבצע באופן נכון ולכלול פעילות חימום והכנת המפרקים וכן סיום הדרגתי של התרגיל. פעולת החימום משפרת את זרימת הדם ואת טווח התנועה. עליית חום השריר ל-38 מעלות צלזיוס הופכת את השריר למתוח פחות ומקטינה את סיכוייו להיפגע בזמן הפעילות. את סיום הפעילות מומלץ לבצע בצורה הדרגתית כדי למנוע מצב של נפילת לחץ דם, סחרחורות ותחושה לא טובה. במהלך האטה הדרגתית זו, נשמרת הפעילות הנמרצת של מחזור הדם אשר מסייעת לסלק שאריות של חומצת חלב הנוצרות בזמן הפעילות האינטנסיבית.

חלק גדול מהעוסקים בספורט אינם מקפידים על חימום וקירור נאותים ונפגעים כתוצאה מכך. גם תרגול יתר מהווה סיבה נפוצה לפגיעות ספורט. פעילות גופנית, המבוצעת למרות הופעת כאב או עייפות רבה, תגדיל את הסיכוי לפגיעה ותחמיר פגיעה קיימת. הרפואה המשלימה יכולה להקל את תהליך ההחלמה מפגיעות ספורט ולקצר אותו.

הומאופתיה וצמחי מרפא

צמח הארניקה (Arnica Montana) נחשב בהומאופתיה לטיפול המוביל והעיקרי בחבלות, מתיחות, נקעים, שברים ושטפי דם. שימוש מיידי בארניקה בהכנה הומאופתית מקצר משמעותית את משך ההחלמה מפגיעות ספורט ואף גורם לספיגה מהירה יותר של שטפי דם. באירופה התרופה שימושית אצל רופאי ספורט לטיפול גם בספורטאים קצוענים. ארניקה משמשת בהומאופתיה גם עבור מי שנפגע או נחבל בנסיבות אחרות, כמו תאונות, ולא רק במהלך פעילות ספורטיבית.

צמח הסימפיטום (Sympythum) מתאים לטיפול במתיחות שריר ובנקעים וכן להקלה ושיפור איחוי שברים או פגיעה חזקה בעצם ללא שבר.

צמח הרותה (ruta) משמש להקלה על מתיחות שריר, נקעים, פגיעה בגידים ובעיקר לפגיעה בקרסוליים.

Ledum, צמח הגדל בביצות, משמש בעיקר לטיפול בפגיעה מחפץ חד ונקעים ברגליים. התרופה ההומאופתית מקלה מאוד גם על עקיצות יתושים, בעיקר אצל ילדים קטנים המגיבים בצורה קשה יותר לעקיצות אלו.

Agnus Castus משמש להקלה על פגיעות כתוצאה מהרמת משקל כבד וכן לפציעות אצל מרימי משקולות.

Natrum Carnonicum מיועד לאנשים הנוטים לסבול ממתיחת בשרירים ובגידים ומנקעים לאחר כל פעילות גופנית, גם אם מדובר בפעילות קלה יחסית.

ניתן גם להשתמש במשחות הומאופתיות לטיפול חיצוני המכילים ארניקה בשילוב עם חלק מהמרכיבים שהוזכרו לעיל.

הומוטוקסיקולוגיה היא שיטה מתבססת על שילוב סינרגיסטי של תרופות הומאופתיות לקבלת טווח פעולה רחב בפגיעות ספורט. בשיטה זו משתמשים גם באנזימים שונים בצורתם ההומאופתית לשיפור המטבוליזם בתאי השריר כדי למנוע נטייה לפגיעות ספורט. השיטה שימושית מאוד באירופה לטיפול בספורטאים מקצוענים בכל התחומים.

צמחי מרפא נוספים לטיפול בפציעות ספורט: בצל משמש ברפואה העממית לקומפרסים באזורים של מתיחה או חבלה להקלה על הכאב; ערער (Juniperus communis) נועד לשימוש מקומי לאחר השלב החריף של פגיעת ספורט ולקיצור משך ההחלמה; קומפרסים קרים של משרת מנטה מסייעים להקטנת הבצקת והכאב באזור החבלה; סרפד משמש להקלה על גירוי מקומי, מתיחות ונקעים.

אקופונקטורה

על פי תפיסתה של הרפואה הסינית, קיימים בגוף ערוצים הנקראים מרידיאנים. בערוצים אלו זורמת אנרגיית חיים (צ'י) אשר מזינה את האיברים השונים, שומרת על חום הגוף ועל החיוניות שלו. כל עוד הזרימה תקינה, האדם ייהנה מבריאות מלאה. ברגע שנגרמת הפרעה בזרימה לאורך המרידיאנים, תופיע מחלה המלווה בכאב.

מצב של פגיעת ספורט או כל חבלה חריפה אחרת נחשב על פי תפיסה זו כמצב של עצירה פתאומית של זרימת הצ'י לאורך המרידיאן. התוצאה היא כאב חזק מאוד, לעיתים בלתי נסבל. הרופא המטפל ינסה לשחרר את החסימה ולהחזיר את התנועה לאורך המרידיאן. כתוצאה מכך תפחת רמת הכאב באופן משמעותי וקצב ההחלמה ישתפר גם הוא. קיימות נקודות דיקור ספציפיות לכל פגיעת ספורט, וכן ניתן להשתמש בנקודות מקומיות מסביב לאיזור הפגיעה.

הרופא הסיני ימליץ גם על תזונה לחיזוק הצ'י המתבססת על ירקות כתומים כמו גזר, דלעת, בטטות וכדומה כדי להגדיל את יכולת הריפוי העצמי.

ההמלצות התזונתיות של הנטורופתים כוללות מזונות עשירים בויטמינים A, C ו-E, סידן ומגנזיום. כל החומרים הללו חשובים לתהליכי האנרגיה בתאי השריר וכן לשיקום רקמות חיבור.

ד"ר מוטי לוי הוא רופא ראשי בש.ל.ה - כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום פגיעות ספורט ומפרקים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום