סרטן צוואר הרחם: מניעת המחלה

(0)
לדרג

חיסון לנערות נגד זנים של וירוס הפפילומה יכול למנוע סרטן צוואר הרחם. ד"ר עדה גרובר - על חשיבות ויעילות החיסון שמציל חיים

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות של מניעת מחלות. סרטן צוואר הרחם הוא הגורם השני בשכיחותו למוות מסרטן אצל נשים ברחבי העולם, ובניגוד למחלות רבות, ניתן למנוע אותו על-ידי חיסון שניתן לנערות. "גורמי הסיכון לסרטן צוואר הרחם הם - וירוס הפפילומה המועבר במגע מיני בלבד ועישון", אומרת ד"ר עדה גרובר, מנהלת פורום צוואר הרחם ב-doctors. "קיימים בארץ שני סוגי חיסונים מעט שונים - גרדסיל מחסן מפני זנים נפוצים של וירוס הפפילומה (6, 11, 16 ו-18) - שניים מהזנים גורמים ל-90% מיבלות המין (קונדילומות) ושניים גורמים ל-70% מסרטני צוואר הרחם. חיסון נוסף הוא צרווריקס - נגד זנים 16 ו-18 של וירוס הפפילומה". יש לציין כי בארץ זן 16 הוא הנפוץ ביותר מבין הזנים האלימים ואילו זנים 6 ו-11 גורמים ליבלות באיבר המין. אמנם היבלות לא מסרטנות, אך הן גורמות למטרד רציני והטיפול בהן הוא ממושך.

לדברי ד"ר גרובר, "כאשר החיסון ניתן לפני תחילת הפעילות המינית, האפקטיביות שלו מקסימלית, ואילו כאשר הוא ניתן לאחר מגע מיני, האפקטיביות שלו נמוכה יותר". הגיל המומלץ למתן החיסון לסרטן צוואר הרחם למתבגרות הוא לפני תחילת הפעילות המינית. יש לציין כי השכיחות בישראל של סרטן צוואר הרחם נמוכה בהשוואה למדינות בארה"ב ואירופה, והסיבה עדיין לא ברורה.

חיסון יקר אך יעיל

בארה"ב החיסון ניתן לבנות בגילאי 9-13 שנים. הוא מגן לאחר 3 המנות המומלצות להתחסנות, קרי: כעבור 6 חודשים. כל תקופה לפני תום ההתחסנות יכולה להקנות הגנה חלקית בלבד. על פי המרכז האמריקאי לבקרת תרופות ומחלות (CDC) החיסון מומלץ לילדות בגילאים 11-12 שנה, אבל יכול ומורשה להינתן לילדות החל מגיל תשע ועד לנשים בגיל 26.

על-פי הערכות רק כ-10% מהנערות בישראל מתחסנות. "יש לכך כמה סיבות", אומרת ד"ר גרובר, "בראש ובראשונה אנשים חוששים מחיסונים, שנית, עלות החיסון יקרה - כל מנת חיסון עולה כ-400 ש"ח (לאחר השתתפות עצמית של קופות החולים) וצריך לקבל 3 מנות, כלומר כ-1,200 ש"ח. החיסון היה אמור להיכנס לסל התרופות ב-2010, אבל הוא נדחה למועד מאוחר יותר. בנוסף, החיסון נגד סרטן צוואר הרחם הוא יחסית חדש", אומרת ד"ר גרובר, אך מדגישה כי "יש חשיבות אדירה לחיסון, אשר הוכח כיעיל וכבעל תופעות לוואי מעטות מקומיות, כמו אודם ורגישות באזור הזריקה".

בדיקת Pap

בכל שנה מאובחנות בישראל 170-160 נשים כחולות בסרטן צוואר הרחם, חצי מהן מתות כתוצאה מהמחלה. רוב הנשים מגלות לראשונה כי נדבקו בוירוס הפפילומה האנושי (HPV) בעקבות תוצאות לא-תקינות של בדיקת Pap (משטח צוואר הרחם). הבדיקה מאתרת תאים לא פגומים בצוואר הרחם. מקרים רבים ניתנים לטיפול כשהם מאובחנים בשלב מוקדם. קיימות המלצות שונות ביחס לתכיפות ביצוע הבדיקה. ישנן ארצות שבהן הבדיקה נעשית אחת לשלוש או אחת לחמש שנים, ובאחרות מבצעים אותה מדי שנה.

יש לציין כי אצל רוב האנשים הנושאים את וירוס הפפילומה לא יתפתחו תסמינים והם לא יהיו מודעים לכך שהם נדבקו בוירוס. לאחר ההידבקות, הוירוס יכול להישאר 'שקט' במשך תקופה ארוכה.

בואו לדבר על זה בפורום צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום