HIV: איידס לא מודע

(0)
לדרג

מסקירה חדשה עולה כי כרבע מתוך מיליון נשאי HIV החיים בארה"ב, אינם מודעים לכך שנדבקו. אבחון מוקדם עשוי להגביל את העברת הנגיף ולשפר את מצב הנשאים

מאת: מערכת zap doctors

בגיליון ה-15 בדצמבר 2009 של ה-American Family Physician פורסמה סקירת ספרות, שמטרתה להעריך את היישום וההטמעה של ההנחיות הקליניות לבדיקת HIV בקהילה.

כותבי הסקירה מסבירים כי בארה"ב לבדה קיימים קרוב למיליון נשאי HIV, ומעריכים כי כרבע מהם אינם מודעים לכך שנדבקו. לדבריהם, קיימים מספר מכשולים להפניה ולביצוע של בדיקות HIV בקהילה, כולל חוסר זמן של הרופאים, נושאים חשובים אחרים בסדר העדיפויות, היעדר די ידע, חוסר הסכמה של המטופלים ועידוד לא מספק.

הכותבים מציינים כי בלמעלה ממחצית מקרי ההעברה המינית החדשים של נגיף ה-HIV בשנה, מדובר במבוגרים שלא ידעו כי נדבקו. במטה-אנליזה שנערכה בנושא נמצא כי הידיעה על נשאות הנגיף הובילה לצמצום שיעור יחסי המין הבלתי מוגנים ב-64%.

לפחות בדיקת HIV אחת

הנחיות ה-Centers for Disease Control and Prevention
(CDC) וכן הנחיות ה-American College of Obstetricians and Gynecologists וה- American College of Physicians ממליצות לכל האנשים בגיל 13-64 שנים לעבור בדיקת HIV שגרתית, ללא קשר לגורמי סיכון. על-פי הנחיות ה-CDC, יש להציע לכל המטופלים בגילאים אלו לעבור בדיקת HIV לפחות פעם אחת. הכותבים מוסיפים כי ה-American Academy of Family Physicians וה-US Preventive Services Task Force לא ממליצים על ביצוע בדיקת HIV באוכלוסיה בסיכון נמוך, אך כן מעודדים ביצוע מוגבר של הבדיקות.

בסקירה נכתב כי אבחון מוקדם עשוי להגביל את העברת הנגיף ולשפר את מצב הנשאים, ולכן בדיקת HIV בקהילה היא חשובה. עם זאת, כפי שצוין קיימות מגבלות רבות לביצוע הבדיקות בקהילה, ולפיכך ההנחיות הנוכחיות מנסות להקל על תהליך הבדיקה ולצמצם את הסטיגמה הכרוכה בו.

הכותבים מציינים כי ה-CDC אינו ממליץ יותר על ייעוץ מקדים והסכמה כתובה לביצוע הבדיקה, אך לדבריהם רצוי לנהל שיחה פתוחה עם המטופל, שכן זוהי הזדמנות להסביר למטופל על HIV, לשוחח על הפחדים וכן לזהות ולצמצם התנהגויות בסיכון גבוה.

ה-CDC ממליץ לאנשים בעלי סיכון מוגבר להדבקה ב-HIV לעבור לפחות בדיקה אחת. אוכלוסיה זו כוללת משתמשים בסמים בהזרקה ובני זוגם, אנשים העוסקים בזנות, בני זוג של נשאי HIV או של אנשים בסיכון מוגבר להדבקה, וגברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

בעיית מימון הבדיקה

ביצוע רחב יותר של בדיקות סקר ל-HIV בקהילה עשוי להוביל לזיהוי מוקדם של יותר נשאים, ולאפשר מתן טיפול מוקדם יותר על מנת למנוע העברה והחמרה קלינית. הכותבים מסבירים כי לרופאי המשפחה יש את האפשרות לסייע להרחבת ביצוע הבדיקות, וכי על פי הנתונים הקיימים למעלה ממחצית בדיקות ה-HIV ו-38% מהבדיקות החיוביות נעשות במסגרת הקהילה.

להלן מפורטות ההמלצות הקליניות, בצירוף דרגת העדות המדעית שלהן:

1. ניתן להציע בדיקת סקר ל-HIV לכל האנשים בגיל 13-64 שנים, או לאנשים בסיכון גבוה.

2. יש לבצע בדיקת HIV בכל הנשים בהריון במהלך הטרימסטר הראשון.

3. בנשים בהריון בעלות גורמי סיכון או המתגוררות באזורים בעלי שכיחות נשאות גבוהה, יש לשקול ביצוע בדיקת HIV שנייה במהלך הטרימסטר השלישי.

4. מומלץ לנקוט במדיניות opt-out (שאינה מצריכה הסכמה חתומה) בעת ביצוע בדיקת HIV, במידה והחוק מאפשר זאת.

5. יש להתאים את הייעוץ לפני ביצוע הבדיקה באופן אישי לכל מטופל.

כותבי הסקירה מדגישים כי בארה"ב קיימת בעיית מימון לביצוע נרחב של בדיקות הסקר, והדבר מהווה מכשלה משמעותית ליישום הגישה. הם מציינים כי בחלק מהמדינות נעשה ניסיון לחייב את חברות הביטוח לממן את הבדיקה במסגרת חקיקה, וכי נבדקת האפשרות לחייב את מימון הבדיקה במסגרת חקיקה פדרלית.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום