תזונה והרזיה - שכחו מהדיאטה

(0)
לדרג

דיאטות, אופנה, סטנדרטים חברתיים, מחקרים על תזונה ומכוני כושר טרנדיים הפכו לתעשיית רגשי אשם שאינה עוזרת להפחתה במשקל. מותר לכם לכעוס

מאת: לאה פינטו

מותר לכם לכעוס על כל המיתוסים שהוליכו אתכם שולל, על כל השקרים שהובילו אתכם לתחושת כישלון והלקאה עצמית בכל פעם שדיאטה הפסיקה לעבוד בשבילכם או בכל פעם שלא יכולתם יותר להמשיך.

רובנו איבדנו את אהבתנו הטהורה ויחסנו הטבעי למזון. יחסים אלה מזוהמים ברגשות אשם, בדעות קדומות, באמונות תמוהות, בידע מוטעה, בסטנדרדים גופניים מטורפים, בלחצים תרבותיים-אופנתיים-חברתיים ובמחקרים סותרים שמתפרסמים חדשות לבקרים. את המקום הטבעי של מזון בחיינו תפסו פחד, בלבול, תסכול וייאוש. בעידן שבו אנו חיים, אנו פוחדים מאוכל. גדלנו להאמין שאוכל הוא אויב, שאוכל מסוכן לנו. טיפחנו באדיקות את האמונה שהמזון גורם לנו להשמין (חוץ מחסה ומלפפונים כמובן) ושאם לא נעמוד על המשמר, הוא יעצים את ממדינו ויהרוס את חיינו כליל.

בריאות מתועשת

עד שנות ה-70' דיברו רק על דיאטות. משנות ה-80', כשהבינו כי לדיאטות עצמן אין את הכוח להוביל אנשים להשגת תוצאות יציבות, ומכאן שאינן רעיון טוב בטווח הארוך, שינו את המיקוד לסוגיית הפעילות הגופנית. הפרדיגמה שהתקבעה היא: עודף מזון והיעדר פעילות גופנית מובילים את בני האדם להשמנה. פרדיגמה זו הובילה את כולנו לרוץ לחנויות הספורט לרכוש מלתחות אופנתיות ומשם היישר לרכישת מנויים יקרים בחדרי הכושר שצצו כפטריות לאחר הגשם. מרגע זה, אין מדובר במדע, אלא בתעשייה שמזינה את עצמה על חשבון רגשות האשם שלכם והצורך האנושי להיות חלק מהטרנד ה"בריאותי".
אל תטעו, אין ספק לגבי תרומתה הנהדרת של הפעילות הגופנית לאיכות חיינו. ההסתייגויות החד משמעיות נוגעות לשימוש בה ככלי להרזיה ולאופן שבו החברה תופשת את מושג הבריאות באמצעותה.

כולנו תוכנתנו להאמין שאנשים בעלי עודף משקל או שמנים צריכים לאכול פחות ולהתעמל יותר. ללא קשר למה שמנהל אותם מבפנים, ללא קשר לעולם הרגשי שלהם, ללא קשר לגורמים שהובילו ומובילים אותך, אותה ואותו להפריז באכילה ולהימנע מהנעת הגוף.

זה לא אתם, זו הגישה

מותר לכם לכעוס על שחינכו אתכם להאמין שמשהו דפוק אצלכם, עם כוח הרצון שלכם, עם הגוף שלכם, עם המשמעת העצמית שלכם. מותר לכם לכעוס על שלא הציגו בפניכם את הנתונים המראים שלא אתם נכשלתם אלא הגישה, גישת הדיאטה, עצמה. לאחר שתסיימו לכעוס, נקו את הראש והתחילו להתבונן מחדש בכל מה שברור מאליו. קחו פסק זמן להסתכלות אובייקטיבית על מצבכם, למדו והכירו בגורמים האמיתיים להשמנתכם, הפסיקו להתעסק בקוסמטיקה. הכירו בעובדה שבכל פעם שהצטרפתם לעדר ויצרתם הגבלה, הזמנתם את אכילת היתר לחכות לכם בפינה. "מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם" - הגבלה ואכילת יתר עובדות לסירוגין ומטפחות את השמנתכם. תזונתכם המושלמת תיוולד ביום שבו תוותרו על גישת הדיאטה, שמתי מעט (5%-1%) מצליחים לסגל לעצמם, ותאפשרו לגישה חדשה ומקדמת להתפתח.

לאחר שתפנימו שהאופן שבו חונכתם לראות את בעיית ההשמנה שלכם, את הגוף שלכם, את המזון ובעיקר את עצמכם הוא המקור לכרוניקה הדיאטטית, לאחר שתכירו, באופן מפוכח ולאור ניסיונכם בלבד, בהשלכותיה של התפישה וההתנהגות הדיאטטית שלכם כגורם מרכזי בהשמנתכם - משהו חדש, באמת יוכל לצמוח.

לאה פינטו היא דיאטנית קלינית ומאמנת אישית בתהליכי הרזיה ללא דיאטה.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום