יישור שיניים למבוגרים: הדרך לחיוך יפה

(0)
לדרג

יישור שיניים אפשרי בכל גיל, אך אצל מבוגרים מדובר בתהליך שמצריך התייחסות לפרמטרים רבים - פיזיים, אישיותיים וטכנולוגיים

מאת: ד"ר שרי יהב

האמירה של נפוליאון היל, מחבר הספר "חשוב והתעשר", "ההזדמנות הגדולה שלך יכולה להיות בדיוק היכן שאתה נמצא כעת", היא אמירה המתארת היטב מבוגרים הנמצאים בדילמה לגבי התחלת טיפול ליישור שיניים.

כשילדים מגיעים לטיפול אורתודנטי הם בדרך כלל אינם מודעים לצורך בו. לרוב הגורם המניע הוא ההורים בעלי המודעות. אצל המבוגרים מנגנוני ההנעה הללו אינם קיימים. פעמים רבות עולה השאלה האם גם מבוגרים יכולים להתחיל בתהליך. ניתן לומר בהכללה: בכל גיל ניתן להתחיל טיפול ליישור שיניים. אצל מבוגרים ההיבטים הפסיכולוגיים מעצימים את תהליך ההחלטה ואת מורכבות הטיפול.

ישנם ארבעה שלבים מרכזיים אצל מבוגרים בדרך למימוש החלום של החיוך המושלם:

שלב ההכרה - זהו השלב שבו אתם חשים חוסר נוחות עם מראה החיוך שלכם. לעיתים זה בא לידי ביטוי ברמת התקשורת הבין-אישית כתוצאה מביטחון עצמי ירוד. בדרך כלל המודעות עולה כשהמבוגר נמצא בנקודת מפנה בחייו, כדוגמת שינוי סטטוס אישי, שינוי במסלול קריירה ועוד. אז הוא פנוי להתבונן בעצמו תוך תחושה שהגיע העת, שזה מגיעה גם לי למען הבריאות והאסתטיקה שאני רוצה לשדר.

שלב ההתלבטויות - בשלב ההתלבטויות המבוגר חש מחד שיש לו בעיה ושוקל תהליך טיפול של יישור שיניים, ומאידך הוא מייצר חסמים: זה מטריד, זה מפריע, זה מחייב, זה אולי כואב, יצחקו עלי, זה יקר.

שלב ההחלטה - בשלב זה נופלת ההחלטה על ביצוע הטיפול. האדם מחליט שהוא מממש את החלום. הוא פונה כעת למומחה ליישור שיניים לבחינת אופציות הטיפול. מאחר שמדובר לא רק בתהליך מכאני של יישור שיניים, צריך שייווצר תיאום ציפיות המתחשב בצרכים ובפרופיל הפסיכולוגי של הפונה וביכולות המקצועיות שאותן מעמיד המומחה, תוך ביצוע תהליך העצמה אישית למטופל בשלב ההחלטה ובוודאי בהמשך התהליך. האתגר של המומחה ליישור שיניים הוא במציאת החיבור הנכון בין צרכי הפרופיל האישיותי של מטופל ספציפי לבין סוג הפתרון המקצועי והטכנולוגי שאותו הוא מציע, הלוקח בחשבון את מורכבות התהליך. בשלב זה המומחה גם מכיר במגבלות המקרה הספציפי, כלומר, עד לאן ניתן להגיע בטיפול, כך שהשינוי יישמר לאורך זמן. שלב ההחלטה הוא בעצם "התחלת ההתחלה" ביישום השינוי המיוחל.

שלב הביצוע - התחלת מסע השינוי.

מורכבותו של תהליך

דוגמה למקרה מאפיין למורכבות התהליכים אצל מבוגרים: הגיעה למרפאה אישה צעירה בראשית שנות השלושים לחייה, עם בליטה של לסת עליונה וחשיפה של חניכיים. השיניים נראו לה ארוכות ובולטות (השפה לא מכסה אותן, אפילו במצב של שפתיים רפויות). היא עברה טיפול אורתודנטי ליישור שיניים עוד כנערה. השיניים אכן יושרו, אך כיום מפריע לה המבנה הבולט של הלסת והשיניים. כנערה היא עברה טיפול אורתודנטי נוסף, שבמסגרתו החליט הרופא על עקירת שיניים בלסת העליונה כדי לצמצם את החשיפה של השיניים ובליטת הלסת. בסיום התהליך הזה השיניים נראו למטופלת ארוכות יותר, כשהשפה הפכה שקועה, כלומר, מצב קיצון הפוך למצב הקודם. כל זה הביא את אותה אישה לטיפול נוסף.

ההתמקדות בטיפול הנוכחי הייתה באופן שבו תושג הרמוניה בין הרקמות הרכות של הפנים (השפתיים, הסימטריה במיקום השיניים ביחס לסימטריית הפנים). תהליך יישור שיניים, גם אם יתבצע באופן מיטבי אך ללא התייחסות מספקת להרמוניית הפנים כולה, עלול דווקא להוביל להגברת התסכול ובמיוחד אצל מבוגרים.

יישור שיניים אצל מבוגרים הוא תהליך הכרוך ביצירת תוכנית טיפול הלוקחת בחשבון את הפרופיל האישיותי וצרכיו של המטופל, הכרה בעובדה שמדובר בתהליך העצמה וליווי של המבוגר לכל אורך הטיפול, ובעיקר תיאום ציפיות שתכליתו לא רק יישור השיניים, אלא יצירת פרופורציות נכונות בין יישור השיניים לבין כל ממדי הפנים האחרים, כמו היחס בין מנח השפה במנוחה ובחיוך ומידת חשיפת השיניים הקדמיות ומיקום השיניים ביחס לקו סימטרית הפנים. התפתחות הפתרונות הטכנולוגיים מחד והידע המקצועי מאידך, מאפשרת בסופו של דבר להגיע לתוצאה המיוחלת במגוון רחב של דרכים. בהינתן שכל הפרמטרים ההכרחיים נלקחים בחשבון, התוצאה המושגת מיטבית, והשינוי הוא לא רק שינוי בחיוך, אלא שינוי בחיים.

ד"ר שרי יהב היא מומחית לאורתודנטיה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודנטיה וחיוכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום