ניתוחים פלסטיים: מתיחת פנים

(0)
לדרג

הצלחת ניתוח מתיחת פנים תלויה בנתוני המנותחת ובהבנת התהליך, יתרונותיו וחסרונותיו. התוצאה לא תעצור את הזמן, אך יכולה לחולל שינוי דרמטי

מאת: ~~ד"ר עמי ברק~~

ניתוח הסרת קמטי עור מאזור הפנים והצוואר, ובלשון מוכרת יותר, ניתוח מתיחת פנים, מביא לעיתים לשינוי דרמטי ולמראה פנים רענן וצעיר יותר לפנים מבוגרות עם עור מקומט ונפול.

הקפדה על התאמת הניתוח למנותחת היא כלל ראשוני חשוב. גיל מתקדם, שנות חשיפה לשמש, הרגלי חיים, תכונות גנטיות ושינויי משקל קיצוניים - כולם תורמים את חלקם לשינויים טבעיים בפנים. ההשפעה ניכרת בעיקר, אך לא רק, במה שקרוי "רקמות רכות": העור, השומן שתחתיו, שרירי ההבעה השונים ועוד.

הכיוון הכללי הוא אובדן גמישות תוך כניעה טבעית לכוח הכובד. בחינה מדוקדקת של הפנים יכולה לגלות צניחה של קו הגבות, קפלים בעור העפעפיים, קפלי הבעה עמוקים בצידי הפה, רפיון וגלישה של עור הלחיים מעבר לקו הלסת התחתונה ורפיון של העור ושרירי הצוואר.

מטרת הניתוח ומהלכו

מטרתו של הניתוח היא ארגון מחדש של הרקמות הרכות באזור הפנים הצוואר. יש לזכור כי כל ניתוח הכרוך במתיחה והידוק של העור אינו מחזיר לאחור את השעון הביולוגי, ואותן השפעות שלהן היה העור נתון לפני הניתוח יהיו קיימות גם למחרת.

כמו בכל ניתוח שמטרתו שיפור קוסמטי-אסתטי, התשובה לשאלה האם הוא כדאי נחלקת לשניים: החלק הראשון הוא האם קיימת אפשרות טכנית לבצע פעולה ניתוחית שתראה שיפור מורגש.

אין טעם לבצע ניתוח בפנים שאין בהן סימנים לרפיון וצניחה. החלק השני והחשוב יותר תלוי במנותחת, בדימוי העצמי שלה, ובנכונותה לשינוי. הבנה מלאה של מטרת הניתוח, הדרך להשגתה והסיכונים האפשריים הטמונים בה חיונית, ובהיעדרה תיפגם שביעות הרצון מהתוצאה. ברור גם שאין גיל שבו "אפשר להתחיל", אך רצוי לבצע את הניתוח לפני שהרקמות מאבדות לחלוטין את גמישותן הטבעית ולא לדחות לגיל מבוגר מאוד, שבו בדרך כלל הקמטים והחריצים עמוקים.

תוצאות הניתוח נראות הכי טוב על נשים בעלות עור דק ומבנה עצמות טוב. בדרך כלל ניתוח מתיחת הפנים מבוצע יחד עם ניתוח הרמת עפעפיים, שאיבת שומן באזור הלסת, הגבהת עצמות הלחיים והגדלת סנטר על ידי תותבות סיליקון.

ניתוח למתיחת פנים נמשך לרוב בין שלוש לארבע שעות. הניתוח מבוצע דרך חתך של כ-3 ס"מ מתחת לסנטר. משך האשפוז המקובל הוא עד 24 שעות. הניתוח יתארך אם יתווספו לו ניתוח עפעפיים, מילוי קפלי הבעה או קילוף עור סביב הפה. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית בתוספת תרופות להרגעה או בהרדמה כללית.

תקופת ההחלמה

יש לתכנן כשלושה שבועות חופשה מכל פעילות לצורך השלב הראשון בהחלמה מהניתוח. השבועיים הראשונים לאחר ניתוח פלסטי מאופיינים בנפיחות בפנים, בצקות, שטפי דם ואי נוחות. לאחר שלושה שבועות ניתן לחזור לחיי שגרה ולעבודה. תחושות שונות, כגון נוקשות והרגשת מתח בצוואר ובפנים, ייעלמו בהדרגה במהלך החודשים הראשונים לאחר הניתוח. תהליך החלמת הצלקות ימשך לאורך חודשים, אולם ניתן לטשטש אותן בצורה יעילה בעזרת איפור, שיער, או פאה. לאחר הסרת התפרים ניתן להשתמש בתכשירי קוסמטיקה. מומלץ להימנע מחשיפה לשמש למשך כחצי שנה, או לחילופין יש להשתמש בתכשירים מסנני קרינה. יש לזכור כי עור הפנים ימשיך להיות נתון להשפעת הגיל, הרגלי חיים, המצב הבריאותי ועוד. משך הזמן שבו נהנים מהתוצאה תלוי בגורמים הללו ואינו צפוי. במהלך השנים ניתן לחזור על מתיחת פנים פעמיים עד שלוש פעמים, ללא בעיות מיוחדות.

ד"ר עמי ברק הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, מנהל מרפאת כללית אסתטיקה בעפולה, רופא בכיר ביחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי בני ציון, חיפה.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום