הפחתת הסיכון למחלות לב

(0)
לדרג

בתוצאות מחקרים שפורסמו עד כה לא נמצאה עדות שתתמוך בטיפול בויטמיני B כטיפול מניעתי להפחתת הסיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות

מאת: מערכת zap doctors
רקע

מחלות קרדיווסקולריות מהוות את הגורם מספר 1 לתמותה בעולם המערבי. הסיבות השכיחות הן איסכמיה לבבית, אי ספיקת לב ושבץ מוחי. גורמי הסיכון המוכרים העיקריים הם סוכרת, יתר לחץ דם, עישון פעיל ופרופיל שומנים גבוה. בשנים האחרונות זוהו גורמי סיכון חדשים, ובהם רמות הומוציסטאין גבוהות בדם.

רמות הומוציסטאין מושפעות מהרמות בדם של קומפלקסי ויטמין B: ויטמין B12, B6, ופולאט (B9). רמות גבוהות של הומוציסטאין קשורות בסיכון מוגבר למחלה אתרוסקלרוטית, לכן קיימת הנחה היא כי תוספת ויטמיני B עשויה להגן בפני מחלות קרדיו-ווסקולריות.

מטרת סקירת הספרות והמטה-אנליזה אשר פורסמה באוקטובר 2009 בקוקריין (Cochrane), נועדה לבדוק את היעילות הקלינית של תוספת ויטמין B והורדת רמות הומוציסטאין להפחתת הסיכון ל-MI ו-CVA במטופלים עם וללא מחלת לב ידועה.

שיטות

בוצע חיפוש של מחקרים איכותיים (Randomized Controlled Trails) במספר מאגרי מידע מרכזיים. החיפוש הניב שמונה מחקרים אשר הישוו מתן קומפלקס ויטמין B במטופלים בריאים בעלי גורמי סיכון למחלה קרדיו-ווסקולרית (מניעה ראשונית), ובמטופלים בעלי מחלה קרדיווסקולרית ידועה (מניעה שניונית), למשך של שנה לכל הפחות. הויטמינים ניתנו במינונים שונים, יחד או בקומבינציה. המחקרים הקיפו כ- 24,210 נבדקים.

מדדי התוצאה שנבחנו היו: אירועי לב (MI) ושבץ מוחי (CVA).

תוצאות

טיפול בקומפלקסי ויטמין B לא הביא להפחתה בסיכון באירועי לב [Relative Risk 1.03; 95% CI 0.94-1.13], שבץ מוחי [Relative Risk 0.89; 95% CI 0.73-1.08], או תמותה מכל סיבה שהיא [Relative Risk 1.00; 95% CI 0.92-1.09].

מסקנות

בתוצאות מחקרים שפורסמו עד כה לא נמצאה עדות שתתמוך בטיפול בויטמיני B כטיפול מניעתי להפחתת הסיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות.

לתקציר המחקר - הקליקו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום