מתי כדאי להתאשפז בבית-חולים?

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: התחלואה והתמותה גבוהות יותר בקרב חולים שהגיעו ליחידה לטיפול נמרץ במהלך שעות ביקור הבוקר. ממצאיהם אלו מדגישים את חשיבות הטיפול בזמן בחולים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Chest עולה כי חולים שהתקבלו ליחידה לטיפול נמרץ (Intensive care unit - ICU) במהלך שעות ביקור הבוקר סבלו ממחלה קשה יותר, והראו שיעור תמותה גבוה יותר. לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו מדגישים את העובדה כי אין להשהות את הטיפול בחולים שמחלתם קריטית, וכי 'שעות הזהב' של חולים אלו מצריכות הערכה אבחנתית והתערבות מוקדמת.

החוקרים בחנו במחקרם הנוכחי מידע אודות 49,844 קבלות ליחידה לטיפול נמרץ על מנת לקבוע שמא חולה שהתקבל ליחידה במהלך ביקור הבוקר הראה תוצאה אחרת לעומת כזה שהתקבל בשעות האחרות. הם מצאו כי 3,580 החולים (7.2%) שהתקבלו במהלך ביקור הבוקר נטו יותר לסבול מחומרת מחלה קשה יותר, ונטו פחות להיות לאחר ניתוח בהשוואה לחולים שהתקבלו במהלך שעות אחר הצהריים (שלא בזמן ביקור רופאים).

התמותה ביחידה לטיפול נמרץ הייתה גבוהה יותר בקרב החולים שהתקבלו בשעות ביקור הבוקר (10.0%) לעומת אלו שלא (4.9%), וכך היה גם עבור התמותה בבית החולים (16.2% ו-8.8%, בהתאמה. הסיכון לתמותה בבית החולים בקרב החולים שהתקבלו במהלך ביקור הבוקר היה גבוה יותר ב-34% עבור יחידות טיפול נמרץ פנימיות, גבוה ב-24% עבור יחידות טיפול נמרץ רב-תחומיות, וגבוה ב-42% עבור יחידות טיפול נמרץ כירורגיות, לעומת החולים שהתקבלו בשעות אחה"צ.

החוקרים מוסיפים כי שיעורי התמותה הכוללים ביחידה לטיפול נמרץ או בבית החולים בקרב החולים שהתקבלו בשעות ביקור הבוקר היה 18.9% בקבלות לטיפול נמרץ פנימי (לעומת 14.5% בקבוצת הביקורת), 17.1% בטיפול נמרץ רב-תחומי (לעומת 10.3%), ו-9.8% בטיפול נמרץ כירורגי (לעומת 4.4%).

מציאת האיזון

לטענת החוקרים, קיים קונצנזוס בין עובדי מערכת הבריאות כי החולה הינו בעדיפות העליונה, ואולם עיקרון זה נזנח לעיתים לטובת אחריות לימודית או מחקרית במרכזים רפואיים אקדמיים מסוימים. השפעה זו עלולה לגבות מחיר כבד במיוחד כשמדובר בחולים קריטיים, הם מוסיפים. לדבריהם, מודעות וחינוך הצוות, עידוד הצוות הסיעודי הנמצא ליד מיטת החולה לקרוא לרופא בעת הצורך, וניהול הצוות באופן המקפיד על איש צוות האחראי על החולים הקריטיים בכל רגע נתון עשויים לפתור את הבעיה.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, טוען מומחה בתחום כי על צוותי טיפול נמרץ במרכזים רפואיים אקדמיים להבין את החשיבות שבטיפול בחולה במקביל ללימוד הרפואי. לדבריו, אומנות הלימוד הינה למצוא את האיזון, להפעיל את המתלמדים הרפואיים בטיפול המיטבי בחולה, ולכלול זמן מתאים המוקדם לטיפול ולהערכת החולה. את שעת ביקור הבוקר ניתן להתאים לטענתו למידת הדחיפות של החולים החדשים שהתקבלו ליחידה. לבסוף, מציע המומחה כי הביקור יעשה מהחולה הקשה ביותר אל החולה הקל והיציב ביותר, ולא על פי מספרי המיטות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום