אושר שימוש בקנביס לילדה בת 14

(0)
לדרג

ילדה המטופלת במחלקה להמטו-אונקולוגיה ברמב"ם, קיבלה אישור לשימוש בקנביס רפואי. אחות מרמב"ם: "בעקבות העיסוק התקשורתי, חלה עליה במספר הפונים אלינו"

מאת: מערכת zap doctors

ילדה בת 14 מאזור הצפון, המטופלת במחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים ברמב"ם, קיבלה בשבוע שעבר אישור לשימוש בקנביס רפואי. הילדה, שעוברת טיפול כימותרפי אינטנסיבי ואגרסיבי, סבלה מכאבים, חוסר תיאבון ותופעות לוואי נוספות של הטיפול ובשל כך המליצו רופאיה על הטיפול בקנביס. הבקשה אושרה מיד וביום ו' האחרון החלה הילדה בטיפול.

לדבריה של ד"ר אילת בן-ברק, רופאה בכירה במחלקה המטפלת בילדה, נושא העישון בקרב ילדים הוא עניין בעייתי, אולם הטיפול תרם לשיפור במצבה של הילדה: "בשל הבעייתיות אנו בודקים את מתן הקנביס הרפואי לילדה בדרכים אחרות".

במקביל, פניה מעניינת לא פחות התקבלה לאחרונה במרפאת הכאב של רמב"ם, כשבתה של קשישה בת 88 אשר הגיעה לביקור במרפאה, ביקשה לברר האם ניתן לטפל באמה באמצעות קנביס.

עלייה במספר הפונים לקבלת קנביס

בעוד שגילן של הפונות הוא עניין חריג, פניות מסוג זה חריגות פחות. בתקופה האחרונה מתקבלות במרפאת הכאב כעשר פניות בשבוע מאנשים המתעניינים בטיפול בכאבים באמצעות קנביס: "בעקבות העיסוק התקשורתי, חלה עליה משמעותית במספר הפונים אלינו", אומרת ציקי אדלר, אחות אחראית במרפאת הכאב ומתאמת הטיפול בכאב כרוני ברמב"ם. "אבל לנו המטפלים חשוב להדגיש שמדובר בטיפול אחד מיני רבים ובעייתי מבחינות רבות".

אחת הבעיות העיקריות עם הטיפול בקנביס הוא המינון. לדבריה של ציקי אדלר אין אפשרות לקבוע מינון מול כאביו האישיים של חולה מסוים או מול סוגי המחלות השונות: "מה תגיד לחולה? קח צינגלה בבוקר וצינגלה בערב? קשה מאוד לתרגם את גודל הכאב לכמות הקנביס".

השימוש בקנביס בשירות הרפואה הוא בן למעלה מ-5,000 שנה. בשנות ה-60 הצליחו חוקרים ישראלים לבודד מרכיב מרכזי פעיל בצמח, ה-THC, גילוי אשר גרף מחקרים נוספים בדבר שימוש במרכיב כתרופה לסימפטומים של מחלות שונות כגון סוגי סרטן השונים על כל שלביהם, טרשת נפוצה (MS) וכאב כרוני נוירופאטי (כאב הנובע ממערכת העצבים). בשנת 2008 החל משרד הבריאות בישראל באספקת קנביס רפואי לחולים. האישור מתקבל בהמלצת רופא מומחה ובאישור הממונה על כך במשרד הבריאות.

קנביס לטיפול בכאב

על פי נתוני העמותה הישראלית לקידום הקנביס הרפואי, בישראל מטופלים רק 800 חולים בקנביס מתוך כ-200 אלף חולים הזקוקים לה. "מדובר בתרופה המתאימה לחולים מאוד ספציפיים ומפאת הבעייתיות של השימוש בה, צריך מאוד להיזהר עם אישור הטיפול", אומרת ציקי אדלר, "זה שמדובר בתרופה מהטבע, לא אומר שאין פה סכנה ולכן הרופאים המומחים ממליצים לטפל באמצעותה, רק כשמוצו כל הטיפולים התרופתיים ולא חל שינוי במידת הכאב או הסבל של החולה".

דיון רחב בקנביס כשיטה לטיפול בכאב התקיים אתמול ברמב"ם (ג') במסגרת הכנס השני לחידושים בניהול הטיפול בכאב לצוותי סיעוד. אחד החידושים שהוצגו בכנס הוא הטיפול בכאב באמצעות מדבקות תדר, טכנולוגיה חדשה שבאמצעותה ניתן להביא להקלה על כאב, באופן כמעט מיידי, ללא החדרת חומרים לגוף וללא תופעות לוואי. הפיתוח משלב ידע ננוטכנולוגי (באמצעותו הוא מיוצר), רפואה סינית (נקודות הבחירה להנחת ההתקן) וביופיסיקה (עליו מבוסס עיקרון הפעולה של ההתקן). לדבריו של ד"ר אילן גרינוולד, סגן מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה ברמב"ם, המדבקה מכילה חומרים אורגניים המורכבים בצורה תלת-מימדית ייחודית, כך שכאשר הם באים במגע עם חום הגוף, הם מגיבים בויברציה המתבטאת בשידור סיגנלים בתדרים המעוררים את המערכת האנרגטית או לחליפין מבצעים פעולה ביוכימית בגוף.

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום