שימוש בסמים עלול לגרום לדיכאון

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: שימוש במריחואנה בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון בשלב מאוחר יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-20 של American Academy of Addiction Psychiatry שנערך בלוס-אנג'לס עולה כי שימוש בקנאביס בקרב מתבגרים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דיכאון בבגרות.לדברי החוקרים, חלק מהמחקרים קודמים מצאו קשר חתך בין שימוש בקנאביס ודיכאון, אך מחקרים מוגבלים ניסו להדגים קשר זמני בין השניים, בעיקר במתבגרים ומבוגרים-צעירים.

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים את הנתונים ממחקר National Longitudinal Study of Adolescent Health, מדגם של מתבגרים בארה"ב שהיו במעקב עד לגיל ההתבגרות המוקדם. המדגם כולו כלל למעלה מ-21 אלף משתתפים בגילאי 11-21 שנים בתחילת המחקר. 52% מהמשתתפים במחקר היו לבנים, 23% ממוצא אפריקאי-אמריקאי, 13% היספאנים, 2% ילידי אמריקה ו-8% ממוצא אסיאתי.

כל המשתתפים עברו ראיונות בתחילת המחקר ושוב לאחר שנה ושש שנים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד בתחילת המחקר על 16.2 שנים ולאחר 6 שנים עמד על 22.5 שנים.

תסמינים דיכאוניים

להערכת הקשר הזמני בין שימוש מוקדם בקנאביס ובין התפתחות דיכאון בשלב מאוחר יותר, החוקרים בחנו את התוצאות בקרב משתתפים שלא סבלו מדיכאון בתחילת המחקר או בבדיקת המעקב הראשונה (9,803 משתתפים).

לאחר תקנון למצב סוציו-אקונומי, שימוש בסמים ואלכוהול, מין, גיל וגזע, הם מצאו כי שימוש בקנאביס הוא גורם מנבא מובהק סטטיסטית להתפתחות דיכאון בשלב מאוחר יותר. בקרב אלו שהשתמשו בקנאביס למעלה מעשר פעמים, יחס הסיכויים עמד על 1.33, עדות לקשר מנה-תגובה. בנוסף, החוקרים מצאו קשר בין שימוש בקנאביס בהווה ובין תסמינים דיכאוניים, בדומה לממצאים שעלו ממחקרים קודמים.

הקלה זמנית

החוקרים מציינים כי הסבר ביולוגי אפשרי לקשר הנ"ל הוא שקולטנים דוגמת קולטנים לקנבינואידים עשויים לשמש כמתווכים. מנקודת מבט פסיכו-סוציאלית, ייתכן כי הפגיעה במוטיבציה על-רקע שימוש בקנאביס עשויה להוביל לאי-שביעות רצון מהשגת יעדים שהוגדרו בשלב מאוחר יותר, עם התקדמות עד לדיכאון. מנגד, לא נמצא קשר בין דיכאון קודם במשתתפים שלא השתמשו בקנאביס בשני הראיונות הראשונים (7,521 משתתפים), ובין שימוש בקנאביס במעקב לאחר 6 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש חשיבות רבה להדרכה פסיכולוגית. אלכוהול או סמים דוגמת מריחואנה עשויים להקל על מצב רוח דיכאוני (וייתכן כי גם על בעיות רפואיות אחרות) בטווח הקצר, אך יש לעודד חולים לקחת בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח של הדבר.

המאמר בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום