מהי תזונת חורף?

(0)
לדרג

כדי לעבור את החורף בדרך נעימה וחמימה, מומלץ להתאים את התזונה לתקופה הקרה. כך תכינו ארוחות טעימות ובעלות ערך תזונתי

מאת: מערכת zap doctors

שינוי מזג האוויר מביא עמו שינוי במצב הרוח ובתאבון. זה בדיוק הזמן להתאים את התזונה ולעשות את השינויים הקטנים כדי שנעבור את החורף בדרך נעימה, חמימה ובריאה יותר. זה הזמן להתחיל להיפרד בהדרגה מארוחות הקיץ הקלילות והמקררות, ולהתחיל להנות מארוחות מחממות ועשירות יותר.

לבגדים עם השרוולים הארוכים והשמיכה העבה יותר בלילה יכולה להצטרף ארוחה שתגרום להרגשה נעימה ותחמם את הגוף. יש נטייה בחורף להעדיף תבשילי קדרה, ומנות שהן ארוחה כמו מרקים ודייסות למען הבריאות. כדאי לדאוג שהארוחות הללו תהיינה בעלות ערך תזונתי מוסף.


מרק הוא המאכל המוביל של החורף. צילום: שאטרסטוק

להלן כמה רעיונות לארוחות עם ערך תזונתי מוסף, מאת שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית, יועצת למועצת החלב:

מרק שהוא ארוחה - אין ספק שמרק הוא המאכל המוביל של החורף. הוא מרווה, מזין, מכיל הרבה רכיבי תזונה חיוניים וכמובן מחמם את הגוף ומביא עימו הרגשה נעימה. אפשר להכינו כך שישמש כארוחה מלאה ומשביעה. שלבו במרק חלבון (נתח רזה של בשר בקר או עוף) קטניות (אפונה, שעועית, עדשים), דגנים (כוסמת, שיבולת שועל וקינואה), פחמימות במידה (אורז, פסטה ותפוחי אדמה). זכרו שאם אתם נמצאים בדיאטה להרזיה הירקות צריכים 'לשלוט' במרק.

דייסה - קערת דייסה מהבילה בבית אחרי יום סגרירי וקר היא פיתרון מושלם. הכינו דייסות על בסיס חלב. למקפידים על המשקל מומלץ להשתמש בחלב דל שומן. אל תוותרו על מוצרי החלב בחורף: למוצרי החלב מתייחסים היום כאל נכס תזונתי המספק לגוף, בנוסף לסידן, עוד מרכיבי תזונה חיוניים לבריאות כמו חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, ויטמין D, אשלגן ומגנזיום. מחקרים העלו כי צריכה של לפחות שלושה מוצרי חלב ליום יעילה להפחתת הסיכון להשמנה, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס ושברים, מחלות לב וכלי דם וסוגים מסוימים של סרטן. הוסיפו לחלב תוספות בריאות כמו שיבולת שועל, קוואקר וכך תעלו את ערכה התזונתי של המנה.

חמין - תבשיל חורפי ומשביע. מתאים במיוחד לשבתות קרות. כדי להעלות את הערך התזונתי ולהופכו לארוחה מאוזנת מומלץ לשלב בו מקור חלבון (נתחי בשר בקר רזה או עוף), דגנים (למשל, גריסי פנינה וחיטה) פחממות (אורז מלא ותפוח אדמה), קטניות (שעועית וגרגרי חומוס) וירקות. כך מקבלים שילוב בריא גם של חלבון מלא, פחמימות, סיבים תזונתיים ומינרלים חשובים.

ומה עם הילדים? הציעו להם חביתיות עם גבינה, דייסות על בסיס חלב, טוסט עם גבינות וירקות. ילדים אוהבים מאוד מטבל חם מגבינה (מחממים עד שהיא מבעבעת ואפשר להוסיף רסק עגבניות - חשוב לשים לב שהגבינה לא חמה מדי). אפשר לטבול טוסטים קטנים, בייגלה, ירקות וכל דבר אחר שעולה על דעתכם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום